Jump to content

To diesel tanker Koble dem sammen?


Birchwood 320

Recommended Posts

Eg har i dag 2 diesel tanker og 2 motorer. Ville det vert en fordel å koble tankene sammen? Eg har tilkoblingsmuligheter. Diesel varmer går på ene tanken. Om eg kobler sammen tankene tenker eg at eg kan bruke en ultrasonik tankmåler som vil fortelle meg totalt hvor mye som er på tankene.

 

Men er det lurt å koble sammen. Sikkerhet hver for seg eller sammen. Meninger om dette.

 

Mvh

John Inge

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Dette er tråder kor ein har ein maskin og to tanker. Ble egentlig ikke noe klok av dette. Der var for og imot men dårlig begrunning.

 

Eg har 2 maskiner og 2 tanker

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Om du vil koble ihop tankene synes eg nesten at det er opp til deg om det ikkje er den store operasjonen som skal til. Men det med å ha kun en måler på begge tankene tror eg ikkje at det er så lurt, spesielt ikkje om du vil ha ei nokon lunde rett måling til kvar ein tid. Sidan du mest sansynlig har ein tank på kvar side, så vil det bli ei lang "arm" mellom kvar tank, og er då båten skeiv på grun av lasting eller lignande, så vil dette gi ein ganske stor feildifferanse mellom tankane.

Link to post
Share on other sites

Ikke enig i siste post. Feilmargin ja kanskje 50 liter eller noe. Tankene er 2 x 400 og eg brenner 28 liter timen. Tankene er over meteren høge og 160 lange og gjenomsnitt på 25 dype. Båten må over lengre tid ha stor slagside for at det burde bety noe. Eg tenker mer på om en skulle få problem med diesel dyr ol. men da vil vel begge tankene bli forureina uansett eller..

 

Det er vel kanskje få negative sider ved å koble sammen tankene. Ingen som har liknende oppsett i sin båt?

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært med på å bygge opp en båt fra skrog til ferdig båt. Båten ble bygget opp etter de siste CE regler. Denne hadde 2 tanker og 2 maskiner. Der ga inspektøren klar beskjed om at ikke tankene skulle kobles sammen på noen som helst måte, dette pga stabilitet.

Når har sikkert ikke en CE regel noe å si for din båt, men den bør vel uansett følges med tanke på sikkerhet. :wink:

Redigert av orkanflorø (see edit history)

Båtgal

Link to post
Share on other sites

Ja. Vet om CE regler. Men hvordan kan dette lage ubalanse i en båt på 7 tonn og 3,5 meter bred. Det er snakk om 400 kg ca. Vel. Sikkerhet forst og fremst.

Vurdere kanskje å ikke koble sammen. Det er jo slike synspungt eg er ute etter.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Vis du har en Birchwood 33 der tankene er 160 cm lange. Forstått det rett??.

 

Jeg regner med at en slik båt er 350 cm bred eller noe sånt.

 

Har du tankene på hver sin side av båten helt ut i borde vil du da ha metasenter høyden på hver tank være 80 cm fra borde på hver side av båten. Armen som det snakkes om her som skulle være så lang vil være på 350cm - 160cm (metasenterhøyden)= 190 cm. Krakten som da vil virke med en full tank på den ene siden og en tank som er tom på den andre siden: 400 liter diesel = 0,4 m3 * 0,830 * 1.9 meter= 0.630 Tonnmeter.

 

Dette betyr at vis den ene tanken er full og den andre tom vil du føle effekten av 630 kilo på den ene siden av båten uten at du legger til vekter på den andre siden. Da har jeg ikke lagt ved at du sanlynlighvis har slingreskott i tankene.

 

Jeg ville heller sett det som en fordel at du kobblet sammen tankene. Da vil du nesten ha samme innhold i begge tankene til enhver tid sammtidig som du kan regulere "listen" på båten vis du installerer en pumpe.

Link to post
Share on other sites

Hmm. Sant. Opplever at ene tanken blir tømt fortere enn den andre. Ene motor bruker meir en andre altså. Ser det er laget til for å koble sammen eller tømme tankene i kvar ende. Tankene er 160 og går på langs i skrogsiden. Dei er 35 cm dyp i topp og 17 i bunn. Så du tenker vel heilt rett ja.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Trodde tankene dine gikk tverrskips med 160 cm hver. Går de langskips blir regnestykket litt annerledes. Hvor brede er de?. Prøv å måle hvor langt fra borde hver tank er til midten av tankene. Høyden har egentlig ikke noe å si i dette tillfellet. Da skal vi kunne regne ut hvor mange tonnmeter sette har å si. Tror likevel at du med fordel kan kobble sammen tankene, men med avstengelseskran. Tror ikke CE kravet har noe med stabilitet å gjøre, det har nok heller med at det kan komme til å lekke fra den ene tanken.

Link to post
Share on other sites

At tankene ikke er koblet sammen har med sikkerhet å gjøre.

Hva hvis du er så uheldig å fylle litt vann på den ene tanken, da vil du ha problemet i begge tankene.

Nå har du 2 separate systemer og kan i et nødstilfelle gå på en motor.

Min båt har 2 helt atskilte systemer og det følger jeg meg veldig komfortabel med, selv om jeg kan se at det kan bli litt forskjell i forbruket grunnet diselvarmer.

 

Mitt råd er at du beholder systemet separert.

Link to post
Share on other sites

Hei :-)

Jeg har to motorer og to tanker. Helt adskilte. Men,, de er koblet sammen med slange og stoppkran. Ingen mulighet for å overføre fra en tank til en annen. Men mulighet for å utgjenvne. Har vært i tvil hva som var best, Men bestemte meg for å stenge mellom de to. ( har vannutskiller på det laveste punktet mellom tankene også. )

Jeg ville hatt de separate, evt med mulighet til å overføre fra en til en annen hvis jeg kunne velge.

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til at det er slik det blir. Altsp at eg ikke forandrer noe. Takker for synspunkt. Eg ville aldri kunne fylle på vann da vann og diesel er så adskilt og med forskjellig nøkkel for å åpne. Men skulle det komme vann er det greit at ikke begge tanker blir forureina..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

det er ikke noe problem å kobble to tanker sammen....eneste du må ha er et rør eller en slange fra bunn på tanken som er kobblet opp mot verandre.....dette pga at nivået i tankene skal bli rett...denne slangen eller røret tror jeg at det er en fordel ligger så rett som mulig men det er noe du sikkert finner ut bare med å prøve med første bonkring....med det med tankmåleren mener jeg ikke skal være noe problem heller da den viser nivået i tanken slik den er....og viss du har kobblet to tanker sammens vil jo nivået være likt på begge tankene

 

en annen viktig ting er jo luftingen av tankene slik at trykket i tankene blir jevnet ut da du fyller på drivstoffmen det vet du sikkert allerede....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...