Jump to content

VP turteller er med til ca 1500 omdr og blir deretter gyngende der


nordan family 27

Recommended Posts

Har standard VP panel til motorene, og alt har virket. Men i dag så jeg at turtelleren på styrbord motor allerede på lave turtall ikke sto helt stille men gynget litt opp og ned. Og over ca 1500 omdreininger begynte den å henge i igjen, selvom turtallet opplagt økte. Over 17-1800 omdreininger ville den ikke være med. Men den var ikke død - den gynget opp og ned rundt 1500 omdreininger. Dette virket sist helg - men altså ikke i dag. Tror ikke det er panelet på dashbordet da det er samme fenomenet på begge styreposisjoner.

 

Det gjelder styrbord motor hvor dynamo er lett tilgjengelig hvis det kan være noe der. Det er Volvo tamd 60 C motor - vet ikke ennå hvor denne føler turtallet fra. Ladespenninga så ut til å holde seg selvom turtallet ikke ble avlest riktig.

 

Noen forslag eller tips?

Link to post
Share on other sites

Du har sikkert bare litt dårlig jording. Da må du gå løs på koblingsboksen som ligger på utsiden av SB motor for det er der det "samles". En jævlig krypejobb hvis du skal ta det innenfra; ta like godt opp gulvet først som sist for å få det gjort effektivt. Ta av og gjør ren alle kontakter og sørg for gode forbindelser. Lag evt. en ny jording. Se koblingsskjemaet for motorene så finner du fort "synderen" men ta alle de andre likevel så er du sikret i lang tid.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset. Nå er vi på tur - så dette er vel ikke noe å forske på før familien er sendt hjem og det blir litt ro. Får åpne opp en dag til uken å kikke. Er det opplagt hva som er koblingsboksen når jeg kommer til å kikker? På babord motor er det vel akkurat samme - og der er det en boks passe langt fremme jeg har lurt på egentlig er for noe. Antar det er den.

Link to post
Share on other sites

Heisann!

Har akkurat samme type motorer!

Hos meg er det benyttet to-pols system. Dvs. minus er ikke tilkoblet gods! Det elektriske finnes i to utgaver, en en-polet og en to-polet!

På begge systemene er der en egen pick-up for omdreiningstelleren.

 

Her i to-polet

2pol.jpg

 

Og her i en-polet

1pol.jpg

 

Legg merke til at pick-up har posisjon 17 på begge installasjoner. Går ikke via noe jording. Har samme problem på den ene motoren. Vil tro at å rengjøre denne pick-up en vil gjøre underverket. Antagelig magnetisk og trekker til seg partikler.

 

mvh

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En "pickup" antar jeg er en eller annen for for føler? Hvor på motoren befinner den seg? Jeg var nede i motorrommet å kikket på styrbord dynamo uten at det var noen opplagt tutalls-kobling der. Litt dårlig merket og slitt med tid og elde, men jeg tuklet litt med en ledning just in case det var dårlig kontakt der. Men om det sitter en egen føler var jo det bortkastet. Jeg får finne frem manualen og se om det er noen indikasjon på hvor nr 17 sitter hen, da. Ubehagelig å kjøre med litt stort turtall nå jeg ikke vet at jeg har noenlunde likt turtall på motorene.

 

Når jeg først har Fairline og Princess eiere i tråden: koblingen mellom aksling og sink skjer via et par "børster" eller stifter. Fjermekanismen har røket - noen som vet hvor jeg får dette- dvs hele mekanismen? Har satt på akselsink, så det er ingen krise, men greit å få i orden igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...