Jump to content

Aq151 Skummer over i radiatorlokket.


Steffeneng

Recommended Posts

Hei alle sammen. Jeg har nå kjøpt meg en draco 1800 med aq151 motor.

Da jeg satte den på vannet virket alt bra, helt til jeg skulle dra den litt opp i turtall og vannet fosset ut rundt radiatorlokket. Vannet koker ikke det ligger på 90 grader, kjøpte nytt vanntempinstrument med giver i tillegg som jeg har prøvd med digitalt meter i kryssveksleren. Vannet som kommer opp er bare skum.

Kjøpte sylinderlekkasjetester på biltema i går får å se om det var co i vannet, det ga ikke noe utslag :flag: Hvis det ikke er for unøyaktig eller for lite co der da..

Jeg begynner å gå tom for ideer her, så poster en beskrivse av problemet her med håp om at noen kan hjelpe meg!

 

Prøvde forresten å kjøre uten lokket på og da ser jeg at det stiger fort når jeg ligger på over ca 3000 rpm.

 

Hilsen Steffen

Link to post
Share on other sites

Her er det bare å sette seg ned å tenke på nytt.

Du skriver at du har kjøpt sylindelekkasjetester. Dersom det er slik instrument eg kaller sylinderlekkasjetester, så er det for å sette trykk i sylinder med trykkluft. Det er knallbra verktøy og finner 8 av 10 sånne feil.

Juster maxtrykk fra kompressoren din inn(eller ca 10 bar) Ha stempel i tenningsposisjon, og lytt etter kor lekkasjen er. Dersom det er meir en 10%avik er det for mykje lekkasje ein plass.

MEN motor kan gå fint alikevell.

Slik skumming som du beskriver hørest i første omgang ut som topppakning.

Co i vannet måles med co-måler. Ikkje sylinderlekkasjetester. Men du ville nok funnet eit svar med den....

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Denne som jeg kaller sylinderlekkasjetester er en beholder du fyller med en spesiell veske, holder den over lokket og pumper opp damp. Er det eksos i vannet skal den blå indikeringsvesken bli gul. prøvde dette, men ga som sagt ikke utslag. Hvis toppakningen er gåen ville den vel både blitt for varm og dratt inn eksos? Eller kompresjon ville falt?

takk for svar..

Redigert av Steffeneng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette problemet hadde jeg etter at jeg renset varmeveksler, ladeluftkjøler og oljekjøler.

 

Brukte etter anbefaling av volvo penta saltsyre til å gjøre ren varmeveksleren. Han sa at jeg måtte legge varmeveksleren i zalovann etter at jeg hadde hatt den i saltsyre badet. Dette for at ikke saltsyren skulle fortsette å tære på varmeveksleren. (Nøytralisering). Jeg spylte godt av kjøleren etterpå, men tydligvis ikke godt nok. Ble nok liggende litt zalo vann igjen når jeg monterte den. Så det ble en volsom skumming når jeg hadde latt motoren gått litt etterpå. Særlig på høyt turtall. Har byttet ut vannet flere ganger å det begynner nå å bli normalt igjen.

 

Jeg vet jo ikke om dette er problemet ditt, men det kan være så enkelt.

Link to post
Share on other sites

På ferskvannskjølingen skal det være overtrykk. Vannet skal ikke koke før det kommer opp i 120 grader eller der om kring. Åpner du lokket på ekspansjonstanken eller varmeveksleren etter endt kjøring med varm motor vil det si popp når du tar det av.

 

Noen kjølevannstilsettninger kan også lage skum. Vis du har skiftet kjølevann og brukt en annen en type som har vært der før. Er ikke ofte men det kan skje.

Link to post
Share on other sites

Antakelig bør du overhale varmeveksleren. Tipper at sjøvann fra impellerpumpen blander seg med det interne kjølevannet i varmeveksleren. Dette gir de symptomene du nevner, at vannet fosser ut av lokket til varmeveksleren (og ikke koker).

 

Sekk også at oljekjøleren din ikke er tett. Demonter den og stak forsiktig opp alle kanalene. Pakningsett til oljekjøler og rep. sett til varmeveksler får du kjøpt på Nor Part på Skårer i Lørenskig.

Link to post
Share on other sites

har også fått tips om at det er sjøvann i det lukkede systemet, men får det ikke til å stemme. hvis det er 2 bar i det lukkede systemet ville vel isåfall vannet gått andre veien? eller klarer imrelleren å bygge opp så mye trykk?

Skal demontere varmeveksleren i dag, men må jeg ta av hele eller holder det å ta av lokket på siden av veksleren? Evt hva bør jeg kikke etter?

 

takk for svar :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...