Jump to content

Bruker du skipperlue ombord


Astor

Recommended Posts

Gjennom generasjoner har sjøfolk brukt hodeplagg for å skjerme hodet for vind og sol. Jakteskippere, fiskere og etterhvert fritidsskippere har tatt i bruk den tradisjonelle skipperlua i enten mørkt eller lys stoff. Noen har forenings/forbundsemblem festet i front. Andre ikke. I mer moderne tid har capsen blitt en yndet hodeplagg. Skal bli intressant å se hva som er trenden i 2004.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har brukt caps "i alle år" men kjøpte meg en skipperlue for noen år siden. Fikk meg aldri til å bruke den da jeg føler den "oser av respekt" som jeg ikke føler jeg har. Litt vel mange som bruker den som liksom prøver å virke proff bare pga. lua......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

:cryin::sleep:

Kanskje litt vanskelig å få til baatplassen.no i sånn gullbroderi (uff....nå følte jeg meg snobbete), men logoen med anker med "halv bakgrunn" burde la seg gjøre?

 

Selv synes jeg det blir litt galt med vanlig caps i båt siden skipperlue har så lange tradisjoner.

 

Hmm...foreløpig ser det ut som om markedet for et slikt merke er ganske lite... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Bruker aldri noe hode plagg på sjøen.

 

Guttungen prøvde seg med caps i fjor.  Første forsøk på å stikke hodet utfor lyet bak vindskjermen, så ble den fiskemat  :headbang:

 

Skulle jeg hatt hodeplagg, måtte det dermed vært noe med strikk under haka :sleep:

 

Men jeg synes det er stilig med skipperhue. Men finner at det kler best eldre (erfarne) distingverte kapteiner, helst på eldre distingverte skuter, det gir liksom inntrykk av erfaring å bære ett slikt hodeplagg.

 

:cryin:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker skipperlue med KNBF-emblem. Har blitt en vane når jeg er på sjøen. Har en med lyst trekk som brukes på sommertid. Høst-vinter og vår bruker jeg den mørke blå.

Takk til deg Inge! :sailing:

Vi selger både caps og greske skipperluer med tøyskygge og med blank skygge. Du behøver ikke å være KNBF-medlem for å kjøpe caps eller luer og vi vil føle oss beæret hvis Baatplassfolket ville bruke både caps (med KNBF-merke) og skipperlue (med eller uten KNBF-merke). Dessuten er det god reklame for KNBF! Det er bare å sende en mail til post@knbf.no. Priser etc. finner dere på www.knbf.no.

Hilsen Syvert :smiley:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Fikk forbud av den oppvoksende slekt til noengang å bruke skipperlue, da skulle de ihvertfall ikke være med på turen :sailing:

 

Bruker caps med sikringssnor - har allerede miste 1-2 stykker

Sikringssnor, hmmmm....... Hvordan gjør du dette?

 

Jeg har også mistet flere i høy hastighet.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Fikk forbud av den oppvoksende slekt til noengang å bruke skipperlue, da skulle de ihvertfall ikke være med på turen :sailing:

Ombord hos oss består den oppvoksende slekt av tre sønner, som er omtrent like uforfengelige som faren, og som aldri ville finne på å ha noen mening om hverken hodeplagg eller påkledning forøvrig  -  og om de hadde hatt det, så hadde det garantert truffet det døve øret.....

 

Hodeplagget er forøvrig det som i Ryfylke kalles "Rennesøyhua", som litt lenger nord kalles "Bømlahua" og som enda lengre nord kalles "Kasjett". Altså en god gammeldags lue av sort ullstoff og med blank skygge  -  og skyggen må ha GRØNN underside for at den skal være 100% ekte. Luene impregneres godt før de tas i bruk og er derfor ypperlige også i regnvær. I vinterhalvåret er det også den samme luen som jeg bruker til daglig i land.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg svarte at jeg aldri bruker noe på hodet, men det mest korrekte svaret er at jeg sjelden bruker noe på hodet. Da er det av og til en skipperlue u/noe emblem og enda sjeldnere en caps. Trives i grunn best uten lue på hodet, det er det jeg er mest vant med   :sailing:

Link to post
Share on other sites

Har brukt caps "i alle år" men kjøpte meg en skipperlue for noen år siden. Fikk meg aldri til å bruke den da jeg føler den "oser av respekt" som jeg ikke føler jeg har. Litt vel mange som bruker den som liksom prøver å virke proff bare pga. lua......

Sier meg ganske enig med deg her Svein.

Bruker caps selv, og den blåser ikke av hodet. Men så går det ikke fortere enn ca. 10 knop i Nidelv'n heller da.

 

Et baatplassen emblen til capsen er interessant. :smiley:

 

Kjell

Link to post
Share on other sites

"Skippercaps" er obligatorisk for meg ombord! Gammel, slitt, med (irret) "salat" på bremmen, påsydd "trikkermerke" fra hollanske marine (!); Først når capsen er på og tampen er kastet, senkes skuldrene!! Capsen er for meg symbolet på at jeg er FRI!! Rene terapien! Har mistet den på sjøen et par ganger, men heldigvis klart å få tak i den! Idéen med "sikringssnor var forøvrig god. :headbang: Likeledes Båtplass-merke...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Bruker caps.

Bruker nesten aldri caps hjemme med unntak av ved snekring etc, men i båten føles det bart uten.. Da jeg hadde det travelt med å komme ut på fredag og de kalde  :cheers: ventet glemte jeg capsen hjemme i helgen, det var noe som manglet ja.

 

:sailing:

 

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

Har prøvet caps et par ganger, men trives bedre med bart hode.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Er selv en utpreget "CAPSOHOLIKER" og "må ha det, må bare ha det!" - Har alltid 2-3 capser hengende i båten, i tilfelle én går over bord. Dette med å ha caps'en på,  kommer egentlig av praktiske årsaker. Vind, saltvann, regn, sol, osv. Går med briller og da skjermer en caps med dyp skygge ganske bra for sjøspruten. Briller er noe herk på sjøen!  :flag:

 

Min personlige mening om skipperlue er at den passer til å føre et historisk / tradisjonellt skib. Eldre trebåt, f. eks. eller restaurert seilbåt av eldre årgang, og eldre bruksbåt  - med mindre føreren av hvilket som helst "skib" har maritim utddannelse / røtter.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Etter at Admiralen fortalte at "Lue, det kler du ikke" så måtte jeg si meg enig i det :flag:, etter en liten tenkepause angret hun og pyntet på det med " Du har jo så mye hår"  :flag:?????? Jeg har kuttet ut lua.

Heira :flag:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...