Bennen Startet 1.Juni.2009 Del på Facebook Startet 1.Juni.2009 Jeg har gått til anskaffelse av en gammel Kavaler 510 DC som jeg har montert en ny Honda 75 HK på. Da jeg skulle prøve båten i går gikk den som en "sprettball" med bauen, og jeg klarte ikke å tilte den slik at den ble rolig heller. Hadde denne motoren tidligere på en Skibsplast 490 HT, og denne gikk som ei kule, og var stille og rolig i sjøen. Er det noen som har noen formening om hva dette skyldes? Er motoren montert for høyt? Jeg har har fulgt en tommelfingerregel jeg har lært av min bestefar, hvor han sier at finnen som går over propellen skal ligge jevnt med kjølen på båten? Er dette en korrekt teori? Alle tips mottas med en stor takk. Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Montering av påhengsmotor. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Har du bilde av instalasjonen? Det er litt lettare å komme med forslag da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Jeg har opplevd forskjellige vinkler på akterenden av båten. Dersom båten har et akterspeil som tilter fremover så vil du kunne oppleve det du sier... Legg ved bilde. Gjerne fra siden ;-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 (redigert) motoren veier 170 kg! er nå nooe i overkant det bakpå den der....forøvrig har eg aldri hørt om båten der men knappe 17 fot og med den vekta bak.. du får fylle opp med ballast i baugen. Redigert 1.Juni.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bennen Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Jeg skal forsøke å få tatt et bilde i dag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bennen Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Har tenkt på det med vekten ja. Men jeg skulle tro denne båten skulle takle denne motoren bedre enn Skibsplasten jeg hadde den på før.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 eg aner som nevnt ikkje ka slags båt det er men når en båt bare hopper uansett tilt så er den for tung bak.. Skibsplasten er vel en bedre konstruksjon da Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Kjøp trimplan. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bennen Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Du tror trimplan er tilstrekkelig.....?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 1.Juni.2009 Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Jeg vil anta at du kan oppnå det samme ved å tilte motoren ennå mer. Dvs du må tilpasse festet bak slik at motoren står mer "rett" i vannet i nøytral posisjon. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Bennen Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2009 Fikk ikke tatt bilde i dag. Kommer tilbake med det i morgen.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Jeg monterte sånne enkle Smart Tabs automatiske trimplan på en Mørebas 17 med Suzuki DF70, da ble galopperingen stort sett borte. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Ett standardmål på akterspeil er 12 graders vinkel bakover. Har hatt en Dalla Pieta, og de har 16 graders vinkel. Da må man gjerne inn med en justerbar brakett for å få trimområdet riktig. Umiddelbart høres det ut som motoren er trimmet for langt ut. Motoren presser baugen i været men klarer ikke å holde den der når bunnen får en brattere vinkel. Baugen faller ned, for så å bli presset opp igjen av motoren. Og så er det i gang. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 30.Juli.2009 Del på Facebook Svart 30.Juli.2009 Men jeg skulle tro denne båten skulle takle denne motoren bedre enn Skibsplasten jeg hadde den på før....Skibsplast har gjerne bra bæring i hekken. Har du mulighet til å flytte fram vekt i båten? F.eks batteri/bensintank/anker Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.