Jump to content

Kavaler 510 DC, går som en "sprettball" med 70hk..


Bennen

Recommended Posts

Jeg har gått til anskaffelse av en gammel Kavaler 510 DC som jeg har montert en ny Honda 75 HK på.

Da jeg skulle prøve båten i går gikk den som en "sprettball" med bauen, og jeg klarte ikke å tilte den slik at den ble rolig heller.

Hadde denne motoren tidligere på en Skibsplast 490 HT, og denne gikk som ei kule, og var stille og rolig i sjøen.

Er det noen som har noen formening om hva dette skyldes?

Er motoren montert for høyt?

Jeg har har fulgt en tommelfingerregel jeg har lært av min bestefar, hvor han sier at finnen som går over propellen skal ligge jevnt med kjølen på båten?

Er dette en korrekt teori?

 

Alle tips mottas med en stor takk.

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Montering av påhengsmotor. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'
Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd forskjellige vinkler på akterenden av båten. Dersom båten har et akterspeil som tilter fremover så vil du kunne oppleve det du sier... Legg ved bilde. Gjerne fra siden ;-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anta at du kan oppnå det samme ved å tilte motoren ennå mer. Dvs du må tilpasse festet bak slik at motoren står mer "rett" i vannet i nøytral posisjon.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg monterte sånne enkle Smart Tabs automatiske trimplan på en Mørebas 17 med Suzuki DF70, da ble galopperingen stort sett borte.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ett standardmål på akterspeil er 12 graders vinkel bakover.

Har hatt en Dalla Pieta, og de har 16 graders vinkel. Da må man gjerne inn med en justerbar brakett for å få trimområdet riktig.

Umiddelbart høres det ut som motoren er trimmet for langt ut. Motoren presser baugen i været men klarer ikke å holde den der når bunnen får en brattere vinkel. Baugen faller ned, for så å bli presset opp igjen av motoren. Og så er det i gang.

Link to post
Share on other sites

Men jeg skulle tro denne båten skulle takle denne motoren bedre enn Skibsplasten jeg hadde den på før....
Skibsplast har gjerne bra bæring i hekken.

 

Har du mulighet til å flytte fram vekt i båten? F.eks batteri/bensintank/anker

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...