Jump to content

Båtsportkart vs "proffe" kart ?


Dieselboy

Recommended Posts

båtsport kart e bare vanlige sjøkart som er delt i flere deler. Er like gode. Forskjellen kan godt være at det er mer info om lokale ting i båtsportkartet

det er også litt mer håndterlig når du har funnet det kartet du er i.. MEN det e jo ett sværa mas når en seiler ut av ett kart.

Bruker bare sjøkart, bretter de heller til mindre deler..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Du har allerede kjøpt, men likevel:

 

Båtsportkartene inneholder noe mer info beregent på fritidsbåter, som f.eks. friarealer, sjøfuglreservater, etc. (Eller er dette også med på sjøkartene nå?)

På den annen side har jeg opplevd at vital informasjon er ganske enkelt blitt offer for "kniven" på båtsportkartene. Et eksempel er innseiling gjennom stanggapet til Kragerø. Der var det lenge et viktig overrettsmerke som ikke var med på båtsportkartet: Fyrene overrett (Strømtangen og Stavseng så vidt jeg husker) Dette fordi dette var tegnet inn langt utti havet og ble ikke med når de skjærte til båtsportkartene. Men det er med på de nyeste versjonene har jeg sett.

Link to post
Share on other sites

...... Og etter hva jeg forstår så har ikke de avsluttet salget.

 

Nei, men det burde de kanskje ha gjort - når man ser hvor dårlig det står til med oppdateringen på Hønefoss!

 

Med fare for å pådra meg almen vrede gjentar jeg gjerne min velkjente påstand: Båtsportkart er dyrt og dårlig til dagseilas - og kan være direkte livsfarlig til nattseilas :lipseal::lipseal:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon: Tror heller du heller pådrar deg almenn takknemlighet hvis du i tillegg til din kategoriske (men helt sikkert riktige) påstand sier hvorfor, slik at vi andre kan vurdere og revurdere ut fra våre behov. Er det på grunn av manglende oppdatering? Er det på grunn av at lamineringen gjør at det er vanskelig å se detaljene? Er det fordi kartet er _delt_ på steder der man kunne trenge at det henger sammen?

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Den må du begrunne Poseidon. Er det p.g.a. manglende oppdatering av båtsportkartene - oppdateringer som kommer i sjøkartene og som ikke man fanger opp i EFS (alle følger vel nøye med der)?

Ja, hovedsaklig pga den manglende oppdatering.

 

Poseidon: Tror heller du heller pådrar deg almenn takknemlighet hvis du i tillegg til din kategoriske (men helt sikkert riktige) påstand sier hvorfor, slik at vi andre kan vurdere og revurdere ut fra våre behov. Er det på grunn av manglende oppdatering?

Ja, som nevnt ovenfor.

Er det på grunn av at lamineringen gjør at det er vanskelig å se detaljene? Er det fordi kartet er _delt_ på steder der man kunne trenge at det henger sammen?

De er vel ikke laminerte? Men det har neppe så stor betydning.

Oppsplittingen i mange små kart er en ulempe, men det avhenger jo mest av farten på den egne båten, og hvor langt man har tenkt seg.

Skal man planlegge en seilas på 20-30-40 nautiske mil så blir det ihvertfall litt av en kabal om det skal gjøres i båtsportkart.

 

- - - -

 

Mht oppdatering så førte min uærbødige påstand til at noen i Oslofjordområdet sjekket nyinnkjøpte båtsportkart, helt ferske, siste oppdatering, opp mot Efs'en - og de fant vel ut at oppdateringer de siste 2-3¨år var ikke kommet med. Det var omtalt i en tråd her på baatplassen for noen få uker siden.

 

Men dere må gjerne sjekke, hver på sin kant av landet - dere vil få noen alvorlig Ah-ha-opplevelser . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Mht oppdatering så førte min uærbødige påstand til at noen i Oslofjordområdet sjekket nyinnkjøpte båtsportkart, helt ferske, siste oppdatering, opp mot Efs'en - og de fant vel ut at oppdateringer de siste 2-3¨år var ikke kommet med. Det var omtalt i en tråd her på baatplassen for noen få uker siden.

 

Helt korrekt. Båtsportkart 2009 står det med store bokstaver på omslaget. Kartene er dog datert 2/2007. (liten klype salt her).

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Oppsplittingen i mange små kart er en ulempe, men det avhenger jo mest av farten på den egne båten, og hvor langt man har tenkt seg.

Skal man planlegge en seilas på 20-30-40 nautiske mil så blir det ihvertfall litt av en kabal om det skal gjøres i båtsportkart.

Har stor respekt for den kunnskap du har Poseidon, men synes du blir litt kategorisk til tider. I mindre båter, som jeg har, er det glimrende å ha båtsportkart som et supplement til plotteren. Slik diskusjonen går, så blir det jo nærmest et under at det i det hele tatt har vært mulig å føre båt før 2005. Da var det vel nærmest gamle "sjørøverkart" vi navigerte etter :smiley:

 

Har selv i fjor "seilt" fra Bergen til Stavanger med BS-kart sørover, og til Sognefjorden nordover. Jeg "seiler" i 33 knop, og med en mappe fra Nautisk forlag hvor kartene ligger i plastlommer i naturlig rekkefølge er ikke dette noen ulempe i forhold til et stort kart som dekker hele området (noe som heller ikke finnes i god nok oppløsning).

 

Jeg ser at det kommer inn endringer som har betydning, nye staker, nye fyr, nye broer med høydebegrensing etc. men dreier ikke det stort sett seg om "ting" man kan få med seg uavhengig av hvilken karttype man har?

Link to post
Share on other sites

Har sett eksempler på skjær som ikke er tegnet inn i Båtsportkartene. Regner med at de har vært der noen år, så de burde vel ha klart å få dem med seg :tongue:

 

Det er vel unødvendig å nevne at selvsamme skjær selvfølgelig er tegnet inn i hovedkartene :yesnod:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Har sett eksempler på skjær som ikke er tegnet inn i Båtsportkartene.

Det er vel unødvendig å nevne at selvsamme skjær selvfølgelig er tegnet inn i hovedkartene :yesnod:

Og jeg har eksempler på skjær som hverken finnes i hovedkartene eller i BS kartene. (Ja, jeg har meldt de inn) Vi kan sikkert være enig i at om du seiler med det siste oppdaterte hovedkartet så har du de beste tigjengelige opplysninger, men sitter du på sannheten? Hvor mange kjøper helt nye kart hvert år? Er eiere av hovedkart mer påpasselige enn eiere av BS-kart? Jeg er ikke overbevist om det. Etter min mening bør fokuset heller rettes mer mot den viktige bruken av kart sammen med plotter, heller enn om hvilke kart som til enhver tid er best oppdatert. :yesnod:

Redigert av Twilight (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Plotter? Hvilken plotter?

 

OK, jeg innrømmer det, jeg har en håndholdt GPS slik at jeg kan plotte posisjonen min i kartet ved behov :smiley:

 

Skulle kanskje tilføyd ovenfor at dette gjelder skjær som er synlig også ved høyvann. Kanskje det kalles stein istedet? Men det er fjell :tongue:

Redigert av NOR_Smurf (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Helt korrekt. Båtsportkart 2009 står det med store bokstaver på omslaget. Kartene er dog datert 2/2007. (liten klype salt her).

Ja, det er nettopp denslags jeg advarer mot; og igjen: spesielt ved nattseilas!

 

Har stor respekt for den kunnskap du har Poseidon, men synes du blir litt kategorisk til tider.

Jo, takk - det hender nok at jeg spissformulerer litt. Men det er ofte det som skal til for å få frem de viktige poengene :wink:

I mindre båter, som jeg har, er det glimrende å ha båtsportkart som et supplement til plotteren. Slik diskusjonen går, så blir det jo nærmest et under at det i det hele tatt har vært mulig å føre båt før 2005. Da var det vel nærmest gamle "sjørøverkart" vi navigerte etter :smiley:

Mine generelle betenkeligheter mot båtsportkart er det ikke nødvendig å gjenta. Jeg mener at vanlige hovedkart, om nødvendig brettet til "båtsportstørrelse" og lagt inn i passende plastkonvolutter er en bedre og tryggere løsning.

Ditt poeng om "før 2005" får jeg ikke tak i. Vanlige sjøkart har vi hatt på norskekysten i over 100 år. Båtsportkartene kom vel på markedet en gang rundt 1970-80 vil jeg gjette på.

Har selv i fjor "seilt" fra Bergen til Stavanger med BS-kart sørover, og til Sognefjorden nordover. Jeg "seiler" i 33 knop, og med en mappe fra Nautisk forlag hvor kartene ligger i plastlommer i naturlig rekkefølge er ikke dette noen ulempe i forhold til et stort kart som dekker hele området (noe som heller ikke finnes i god nok oppløsning).
De store kartene som dekker f.eks deler av Vestlandet, eller hele Skagerrak, etc, etc er ikke regnet for vanlig kystnavigasjon og de er ikke noe alternativ i denne sammenheng.
Jeg ser at det kommer inn endringer som har betydning, nye staker, nye fyr, nye broer med høydebegrensing etc. men dreier ikke det stort sett seg om "ting" man kan få med seg uavhengig av hvilken karttype man har?

På dagtid, ja. Ved dårlig sikt, kanskje ikke alltid - og i mørke; livsfarlig....

Seilere som har truffet på "nye" luftspenn lærer dette på den verst tenkelige måten :confused:

 

.......

 

Det er vel unødvendig å nevne at selvsamme skjær selvfølgelig er tegnet inn i hovedkartene :yesnod:

Hvorfor ble jeg ikke forundret :saint::saint:

 

Og jeg har eksempler på skjær som hverken finnes i hovedkartene eller i BS kartene. (Ja, jeg har meldt de inn)

Slike skjær finnes selv om de begynner å bli omtrent like sjeldne som hønsetenner :wink:

Men uten å mene noe som helst om din innrapportering kan jeg nevne at sjøkartverket mottar et meget stort antall meldinger om umerkede skjære hver eneste sommer. Fellestrekket for de fleste er at de ligger et helt annet sted enn der hvor den rapporterende "navigatøren" befant seg. I noen tilfeller er denne "feilmarginen" såpass som 4-5 nautiske mil. Det påstås at man henger opp noen av de verste i sjøkartverkets kantine :wink::wink:

..... Etter min mening bør fokuset heller rettes mer mot den viktige bruken av kart sammen med plotter, heller enn om hvilke kart som til enhver tid er best oppdatert. :yesnod:

Dette er et viktig poeng, og igjen: spesielt når det kommer til nattseilas og man trenger korrekt info om lykter, sektorer og karakterer for å være sikker . . . .

 

Alle som har vært på båtførerkurs hos meg har hørt til kjedsommelighet: "De tre viktigste tingene ombord er KART, KART og KART!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

...... Ved dagseilas på papirkart med en liten lystbåt er utgavene fra 1835 ller 1910 plenty gode nok. .....

 

Jeg tillater meg å tro at det var ment som en spøk?

Hva med luftspenn, moloer, utfyllinger over og under vann, osv, osv . . . . ??

For ikke å snakke om undervannskabler, rørledning, etc i forbindelse med ankring . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ditt poeng om "før 2005" får jeg ikke tak i. ...

 

Slike skjær finnes selv om de begynner å bli omtrent like sjeldne som hønsetenner :wink:

Men uten å mene noe som helst om din innrapportering kan jeg nevne at sjøkartverket mottar et meget stort antall meldinger om umerkede skjære hver eneste sommer. Fellestrekket for de fleste er at de ligger et helt annet sted enn der hvor den rapporterende "navigatøren" befant seg. I noen tilfeller er denne "feilmarginen" såpass som 4-5 nautiske mil. Det påstås at man henger opp noen av de verste i sjøkartverkets kantine :wink::wink:

 

Alle som har vært på båtførerkurs hos meg har hørt til kjedsommelighet: "De tre viktigste tingene ombord er KART, KART og KART!

Mitt poeng med kart før 2005, eller en hvilken som helst historisk dato, var at vi hadde gode kart den gang også. La oss være enig i at de i ettertid har blitt bedre, selvsagt når det gjelder menneskeskapt info. som fyr, staker, broer etc. men også med oppmåling av naturlig geografisk informasjon som dybdeforhold.

 

Mulig du ser på innrapportering av "nye" skjær som hønsepolitikk (drar dine uttalelser kanskje litt langt nå :crazy: ). For min del; som bruker kysten som rekreasjonsområde er det umåtelig viktig å rapportere inn endringer når jeg oppdager disse. Dette gjør jeg med nøyaktig GPS posisjoner og forklaringer om det jeg har observert. Har kun mottatt positive tilbakemeldinger på dette så langt fra Sjøkartverket (har ofte fått beskjed om at det allerede er innrapportert) , og vil oppfordre samtlige medlemmer av Båtplassen til å gjøre det samme. Hva du ønsker å oppnå med å "referere" til udokumenterte oppslag i sjøfatrtsverkets kantine begriper jeg ikke. For meg er vår felles sikkerhet på sjøen det viktige, latterliggjøring av innrapporteringer bidrar ikke til dette.

 

Som jeg begynte mitt innlegg; Jeg har stor respekt for din kunnskap, og for den jobben du gjør med å utdanne nye båtførere! :yesnod:

Redigert av Twilight (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tillater meg å tro at det var ment som en spøk?

Hva med luftspenn, moloer, utfyllinger over og under vann, osv, osv . . . . ??

For ikke å snakke om undervannskabler, rørledning, etc i forbindelse med ankring . . .

Litt spøk og litt alvor. Det meste av det du nevner vil man ved dagseilas se både med og uten Ray-Ban. :cool:

Det må taes med i betraktningen at de fleste lystbåtene har et dypgående på mindre enn 1m.

Ankringsplassene som er merket i båtsportkartene regner jeg med er trygge og uten kabler.

Det er uansett en million kabler og rør rundt forbi som ikke finnes i noe kart, det har mange erfart.

Det jeg vil frem til er at din militante holdning fordrer at hele norges lystbåtflåte abonnerer på EFS eller kjøper nye kart hvert år, noe jeg mener er overkill. Har man noenlunde nye kart der hvor man ferdes mest utenfor skipsleia, så er man trygg :smash:

Aner vel at dette kanskje er en liten kjepphest? :wink:

Link to post
Share on other sites

Mitt poeng med kart før 2005, eller en hvilken som helst historisk dato, var at vi hadde gode kart den gang også. La oss være enig i at de i ettertid har blitt bedre, selvsagt når det gjelder menneskeskapt info. som fyr, staker, broer etc. men også med oppmåling av naturlig geografisk informasjon som dybdeforhold.

OK "point taken".

Ja kartene blir stort sett bedre for hver utgivelse - delvis pga tilbakemeldinger fra brukerne. Ikke bare om nye grunner, men også om ting som går på symboler, brukervennlighet, osv.

Selv har jeg klaget høylydt på det nesten usynlige symbolet som brukes for å vise "indirekte belysning" på HIB-merkene....

Mulig du ser på innrapportering av "nye" skjær som hønsepolitikk (drar dine uttalelser kanskje litt langt nå :crazy: ). For min del; som bruker kysten som rekreasjonsområde er det umåtelig viktig å rapportere inn endringer når jeg oppdager disse. Dette gjør jeg med nøyaktig GPS posisjoner og forklaringer om det jeg har observert.

Nei, som sagt: dette er en viktig del av grunnlaget i sjøkartverket. Jeg har selv meldt ifra om f.eks staker som ligger i en annen posisjon enn angitt. Tilbakemeldingene er positive og det er blitt rettet i neste Efs.

Har kun mottatt positive tilbakemeldinger på dette så langt fra Sjøkartverket (har ofte fått beskjed om at det allerede er innrapportert) , og vil oppfordre samtlige medlemmer av Båtplassen til å gjøre det samme.

Ja, ingen tvil om det!

Hva du ønsker å oppnå med å "referere" til udokumenterte oppslag i sjøfatrtsverkets kantine begriper jeg ikke. For meg er vår felles sikkerhet på sjøen det viktige, latterliggjøring av innrapporteringer bidrar ikke til dette.

Her forsøkte jeg å presisere at det ikke hadde noen som helst referanse til DIN rapportering. Men som sjøkartforandler har jeg såvidt mye med sjøkartverket å gjøre at jeg får ta del i noen av deres "husvittigheter".... :wink::wink:

Men det skal heller ikke stikkes under stol at navigasjonskunnskapene ikke alltid står i stil med påståeligheten hos enkelte båtførere. Og hvis de svært plutselig "oppdager" en grunne så er kartet det nærmeste til å skylde på - selv om de altså var noen mil derifra . . . .

Som jeg begynte mitt innlegg; Jeg har stor respekt for din kunnskap, og for den jobben du gjør med å utdanne nye båtførere! :yesnod:

Jeg takker så meget - og jeg føler meg forøvrig ganske beæret over at sjøkartverket har sendt flere av sine nyansatte til meg på kurs og at de har leiet meg med POSEIDON II til å gå på "oppdagelsestur" i nærområdene med uttesting av nye prosjekter :sailing::sailing:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...