Jump to content

Tomgangsturtall Mercury 135


Marulf

Recommended Posts

Jeg har en 1998mod mercury 135hk som er en 6 sylindret motor (V6). Denne oppleves som litt "hard" ved girskifte og jeg lurer da på om kanskje tomgangsturtallet er for høyt. Turtallet ligger på ca 1000 o/min ubelastet. Er det noen som vet hva som er riktig tomgangsturtall for denne motoren?

Link to post
Share on other sites

Har termostaten innvirkning på tomgangsturtall? På min motor som er en vanlig 2takter uten innsprøyting regnet jeg ikke med at det

er så veldig avansert motorstyring.

 

Eneste jeg kan tenke på her er at motoren kan gå for kalt som igjen kan gi problemer med lavt turtall, problemer å få den til å gå lavere pga temp ..

 

 

Juster ned tomgangsturtallet til 750 i fri eller 650 i gir, får du den til å gå lavere skader det ikke ( bør dog ikke stoppe når den settes i gir, eller fuske når du gir på ).

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøpte i 95 en spell ny 60 evinrude, hadde mye sjau med denne da det var en sort boks (hjerne) som styrte bl. annet tomgangsturtallet, denne boksen røk i hytt og pine som resultat at motor ruste seg opp i 1100-1200 o/min på tomgang, ikke noe serlig i geare på slike turtall, samt at det da vekker oppsikt :puke: Solgte motoren etter 2 år og 4-5 skiftede bokser, da gadd ikke jeg mere.

Link to post
Share on other sites

Motoren er vel vannkjølt vil jeg tro og termostaten regulere temperaturen på motoren. Motoren skal normalt ha litt feitere blanding (rikere bensin/luft blanding) når motoren er kald og dette reguleres automatisk når man ikke har manuell choke. Med elektronisk tenning og eller innsprøytning (styring) reguleres dette av hjernen basert på en temperaturgiver. Mangler temperaturgivingen så er motoren "blind" på hvilke blanding motoren skal ha og da ligger det i programmet (hjernen) at turtallet settes opp.

 

Er ikke motoren slik at den vanligvis har litt høyere temperatur ved oppstart inntil motoren er blitt varm (2-3 minutter)?

Redigert av Nike (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Motoren er vel vannkjølt vil jeg tro og termostaten regulere temperaturen på motoren.

JA

 

 

Motoren skal normalt ha litt feitere blanding (rikere bensin/luft blanding) når motoren er kald og dette reguleres automatisk når man ikke har manuell choke.

JA, og Med innsprøytning ja .

 

Men trådstarter har en gammeldags forgasser motor, der må skipperen styre motorens turtall med egen oppvarmings spak/posisjon på gass hendel, disse motorene har bare en "enritcher valve" som gir motoren en liten start dram :drink:

 

Med elektronisk tenning og eller innsprøytning (styring) reguleres dette av hjernen basert på en temperaturgiver. Mangler temperaturgivingen så er motoren "blind" på hvilke blanding motoren skal ha og da ligger det i programmet (hjernen) at turtallet settes opp.

Med injection ja, motoren går til produsents "nødmodus" .

 

Er ikke motoren slik at den vanligvis har litt høyere temperatur ved oppstart inntil motoren er blitt varm (2-3 minutter)?

Motoren får litt fetere blanding for å oppveie for bensinens dårligere forstøvings egenskaper imot kalde flater i en motor, og termostaten prøver å holde igjen vannet i kjølesystemet så det blir fortest mulig varmt, i en innsprøytnings motor kan også tenningen justeres for å høyne tomgangen til korrekt temperatur er oppnådd .

 

Kjøpte i 95 en spell ny 60 evinrude, hadde mye sjau med denne da det var en sort boks (hjerne) som styrte bl. annet tomgangs turtallet, denne boksen røk i hytt og pine som resultat at motor ruste seg opp i 1100-1200 o/min på tomgang

Mercury har også tilsvarende boks..... er bare å fjerne, korrekt justert er boksen bare en potensiell feilkilde....

Var en mindre bra løsning på et enkelt problem, en latmans løsning, boksen justerte motorens tenning HVIS tomgangs turtallet kom under en hvis verdi ( første 2/3 av pådraget på de fleste utenbords motorer (2-takt ) består KUN av tenning justering ......

 

Er nesten sikker på at boksen kunna ha blitt fjernet på denne motoren også, hadde kanskje krevd litt mere av mekaniker for å justere motoren....men tidligere modeller klarete seg fint uten ( ser ut å være av samme basis som de 3 sylindrede motorene ifra sent 60 tall, de klarte seg fint uten :eek: )

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Ja da har jeg vert i båten og justert ned tomgangsturtallet. Måtte også justere gasswiren for å få ønsket turtall.

Nå går den på 7-800o/min ubelastet, og ca 600o/min belastet. En helt ny verden for manøvreringen og sikker for undervannshuset også vil jeg tro. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...