Jump to content

Atter tema lading av batteribanken.


Schierna

Recommended Posts

Har 3x115 a forbruk, og 1x115 startbatteri. På voltmeteret uten belastning på forbruksbatterien viser meteret 12,6o volt. men på startbatteri vises 12.00 volt, for startbatteriet må tenningen stå på for å lese av. Forstår det slik at hvilespenning skal ligge på ca. 12.6 volt for å kalle det en normalsituasjon. (Startbatteri på 12 volt er vel da for snaut) Har ikke problem med start. Er det hvilespenning på startbatteriet når tenning står på?

Når jeg starter opp viser voltmeteret noe av det samme på tomgang men øker opp til 14.95 volt ved full pådrag.

Er det noen som kan fortelle meg om tillstanden er korrekt eller om det er feil noe sted.

Mulig jeg ikke forklarer meg tydlig nok, men er ingen ekspert på området. Håper på gode svar.

På forhånd takk.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Sitter alle foran tven, kanskje? :cheers:

 

Men vi kan jo begynne allerede.

 

Hvilespenning måler man uten belastning, ja.

Men ved bare å slå på tenningen (eller også med "20" Ampere belastning) skal ikke utgjøre at måleren vises 12V med det samme.

 

12V næremerer seg også nesten totalt utalding, da er det altså noe galt.

 

Omvent er det også rikelig med 14,95 Volt ved første syn.

 

Så et paar spørsmål, bare det viktigste først.

Hvilken type batterier har du? (Åpne eller lokkete bly-syre, Gel eller AGM?)

Hvor gamle er batteriene?

 

- Med hvilken måleinstrument måler du spenningene?

- Hvor måler du / hvor er instrumentet tilkoblet, så sant den er fast installert?

 

- Eier du noe ekstern høyeffektregulator som styrer dynamoet?

- Hvordan fordeles ladestrømmen, utgående i fra dynamoet mot batteriene?

(via skillediode, eller relés?)

 

Fortell litt, så ser vi hva man kan si om det.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar, skal prøve å svare på dine spørsmål så godt jeg kan.

 

Båten er en Scand Baltic 2008 modell alså ny i juni i fjor.

 

Type batteri? Forbruksbatteri er lukked blå av farge, 115A , vet ikke mer. Start batteri, mener det sto Extere eller noe i den gata. (kan sjekke)

 

Batteriene var nye i fjor.

 

Måleinstrumentet sitter på instrumentbordet som Scand bruker som std.

 

Hvor det måles aner jeg ikke.

Resten av det du spør om aner jeg ikke, som du skjønner kan jeg ikke mye om problemet.

 

Er svært glad for hjelpen du prøver å gi meg

 

Mvh

 

Schierna

Link to post
Share on other sites

Setningsdelene "Blå" og "kjøpt i fjor" og "Extere" skaffer meg litt dårlig magefølelse,

fordi det minner meg meget på "Exide" "Nautilus" og "en dårlig produksjonsrekke". :rolleyes:

 

Men jeg ville helst foreslå at du først skaffer deg et relativt o.k. multimeter (altså ikke for bare kr. 59,-).

Med noe slik kan du dobbeltsjekke hva instrumentet på dashbord forteller deg.

 

Det beste er alltid å måle rett på batteriene først,

deretter på dynamoet, for så å sjekke spenningsfall.

Sammenligner du dette med det som du ser ellers, da kan du danne deg noe bedre mening.

Ofte er det nemlig bare målefeil pga. dårlig tilkobling av instrumenter, feilvining m.m. som skyldes "problemet".

 

En sake kunne tyde på det allerede, og det er at du ser 12V hvilespenning på start uten en gang å ha problemer med å starte motoren.

 

Siden du sier at du ikke vet mye om installasjonen din er det kanskje en bra anledning å endre det nå.

Dummere blir man nemlig ikke av det og man får mye selvsikkerhet ut av det.

 

Begynn med å sjekke hvordan opplegget ser ut, lag også en skisse og ta bilde.

Bilde og skisser hjelper alltid mye, også her.

 

Så skriver du f.eks. ned i hvilken rekkefølge det går i fra dynamo til batteriene.

Det kunne nå være f.eks. "Dynamo-kabel med diameter "X"-skillediode-på den ene side videre til startbatteri/ andre side går til forbruk / tredje kablen går til nabobåten... ?!

Noe slik.

 

Så begynner du med å måle nøyaktig, noter det du ser (inkl. klokkeslett av observasjonen f.eks. mens ladingen foregår.)

 

Litt forklaring/veiledning om temaet og forskjellige målinger finner du på dynamosidene mine.

Klikk her og sjekk de første tre aktive linker.

 

Så komm veldig gjerne tilbake når du har undersøkt det jeg spurte om.

 

Liten tipps til slutt:

Hvis du synes det er for mye for deg, da kan du jo invitere en venn for å få støtte.

Til sammen blir det gjerne mer gøy og så kan dere jo også sjekke på båten hennes/hans etter hvert.

 

Ønsker en fin helg og mye suksess så lenge.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ja gjør det.

Mulitmetere er forresten aldri bortkastet penge fordi plutselig begynner man å bruke dette for allt (multi) mulige.

Det begynner på båt, havner på bil, moped, husspenniger,

test av AA-batterier, lyspærer, osv osv.

 

Du får se, gøy er det også fordi plustelig blir det mye mindre gjetting. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...