Waylon Startet 5.Juni.2009 Del på Facebook Startet 5.Juni.2009 Hei! Jeg fant dette flotte forumet, og kommer til å bruke dette ofte. Det jeg har problemer med, er min Johnson 9.9 som jeg har på min Ryds 460. Før jul hadde jeg den inne til full service, og den ble tatt i bruk for første gang av meg som eier for ca 2 mnd siden. Motoren stopper av seg selv etter en liten stund, når jeg har den nede i tomgangskjøring. Kan dette ha noe med at jeg kanskje har hatt litt for mye olje i bensinen? Grunnen til at jeg nevener oljen i bensinen, er at når jeg drar motoren igang og den starter, så kommer det litt hvit røyk. Kan dette i tilfelle ha noe å si for tomgangskjøringen? Og er tennpluggen blitt sotete pgs for mye olje i bensinen? Motoren er en noe å 90 mod, og jeg vil samtidig spørre om hvor mye olje det skal være i bensinen? Til informasjon, så har jeg fylt 95 oktan blyfri på båten. Håper at noen av dere erfarne kan hjelpe meg med dette. På forhånd takk Mvh Carl. Sitér dette innlegget Jeg er en stolt båteier fordi om jeg har en liten femten foter :) Link to post Share on other sites More sharing options...
SvartRøyk Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Går den saktere og saktere for så og stoppe, eller fusker den fælt? Klassikeren er vann i forgasser eller rusk i denne. Skru ut dreneringplugg og tøm flottørkammeret for evt vann. Ta også ut plugger, er fargen lik på begge? Hvit røyk kan indikere gåen toppakning. Ta en kompresjonstest for å sjekke differansen mellom 1 og 2. Lys gjennom plugghull og sjekk toppen på stempler, fargen forteller om de får like mye/lite bensin. Uansett begynn med det enkleste; vann i bensin/forgasser, kompresjon, rusk i forgasser. Siden kan det være mye som ikke trengs nevnes så tidlig i prosessen hvis ingen andre har noen lure ideer... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Waylon Svart 5.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Når jeg setter gasshendelen på tomgang, så går motoren helt fint i 10 sekunder, og slår seg av. Det er ingen fusking eller noe slikt. Når jeg kjører med full gass på sjøen, så går motoren som en drøm. Det er kun på tomgangen den har problemer. Jeg må jo si at når jeg skal starte den igjen, så må jeg dra noen ganger i snora, og bruke litt choke. Sitér dette innlegget Jeg er en stolt båteier fordi om jeg har en liten femten foter :) Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 6.Juni.2009 Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 Hei! I tillegg til de rådene du allerede har fått: For å starte med det aller enkleste - det er ikke bare tomgangsturtallet som er stilt litt lavt på motoren? - eventuelt en liten justering på blandeskruen for luft/bensin som skal til? Hvis du føler deg usikker på hvor du finner disse justeringsskruene og hvordan dette skal gjøres, så prøv å få noen som kan litt om slikt til å kikke på dette sammen med deg. Jobben er i så fall gjort på fem minutter, og du har lært noe om små påhengere som er kjekt å kunne! Noe annet som kan skje hvis ikke forgasseren har vært kjørt tom før vinteropplaget, er at 2-taktsoljen etter en tid "levrer" seg i dysene i forgasseren , og dermed forstyrrer bensingjennomstrømningen. Dette merkes mest på tomgang, men pleier gjerne å gå seg til etter at man har brukt motoren en time eller to. Når det gjelder mengden olje i bensinen så skal vel denne motoren ha 2% blanding(?). Det skulle neppe gi noen store problemer, bortsett fra kanskje litt mer blårøyk, om du har kommet i skade for å doble dette. 95 oktan er midt i blinken! Disse motorene klarer seg fint med enda lavere oktantall enn dette. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Waylon Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 Hei! I tillegg til de rådene du allerede har fått: For å starte med det aller enkleste - det er ikke bare tomgangsturtallet som er stilt litt lavt på motoren? - eventuelt en liten justering på blandeskruen for luft/bensin som skal til? Hvis du føler deg usikker på hvor du finner disse justeringsskruene og hvordan dette skal gjøres, så prøv å få noen som kan litt om slikt til å kikke på dette sammen med deg. Jobben er i så fall gjort på fem minutter, og du har lært noe om små påhengere som er kjekt å kunne! Noe annet som kan skje hvis ikke forgasseren har vært kjørt tom før vinteropplaget, er at 2-taktsoljen etter en tid "levrer" seg i dysene i forgasseren , og dermed forstyrrer bensingjennomstrømningen. Dette merkes mest på tomgang, men pleier gjerne å gå seg til etter at man har brukt motoren en time eller to. Når det gjelder mengden olje i bensinen så skal vel denne motoren ha 2% blanding(?). Det skulle neppe gi noen store problemer, bortsett fra kanskje litt mer blårøyk, om du har kommet i skade for å doble dette. 95 oktan er midt i blinken! Disse motorene klarer seg fint med enda lavere oktantall enn dette. Lykke til! Tusen takk for et fint innlegg:) Jeg skal prøve det du sier, og se om jeg ikke får det til. Er det flere som har tips så bare skriv i vei:) Jeg er helt ny på dette med båt og påehngs, så det er godt å få lære seg det som er nødvendig. Sitér dette innlegget Jeg er en stolt båteier fordi om jeg har en liten femten foter :) Link to post Share on other sites More sharing options...
Waylon Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 2% olje i bensinen: Hvor mye er det i deciliter/milliliter pr Liter drivstoff? Sitér dette innlegget Jeg er en stolt båteier fordi om jeg har en liten femten foter :) Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjømann-22 Svart 6.Juni.2009 Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 (redigert) 2%= 0,2dl Pr. Liter. 10Liter bensin = 2dl olje. Redigert 6.Juni.2009 av Sjømann-22 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Waylon Svart 6.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2009 2%= 0,2dl Pr. Liter. 10Liter bensin = 2dl olje. Tusen hjertelig takk Sitér dette innlegget Jeg er en stolt båteier fordi om jeg har en liten femten foter :) Link to post Share on other sites More sharing options...
Waylon Svart 7.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 Så 0,2dl er det samme som 2 milliliter? Sitér dette innlegget Jeg er en stolt båteier fordi om jeg har en liten femten foter :) Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 1 liter er 10 desiliter er 100 centiliter er 1000 milliliter så 0,2dl er det samme som 2 centiliter eller 20 milliliter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Espen C Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 (redigert) Din Johnson motor har vel en tomgangsjustering på gasshåndtaket mener jeg ? da skal den ytterste delen av gasshåntaket gå an å vri på i så fall, min hadde i hvert fall det og den måtte justeres ganske ofte. Redigert 7.Juni.2009 av Espen C (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 7.Juni.2009 Del på Facebook Svart 7.Juni.2009 (redigert) 1 liter = 10 dl = 1000ml - det vil si at 1 dl = 100ml og 0,1 dl = 10ml - dermed blir 0,2 dl = 20ml Red.: Mouche tok innersvingen på meg der, gitt... Redigert 7.Juni.2009 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Waylon Svart 8.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 1 liter = 10 dl = 1000ml- det vil si at 1 dl = 100ml og 0,1 dl = 10ml - dermed blir 0,2 dl = 20ml Red.: Mouche tok innersvingen på meg der, gitt... Takk for det. Jeg må ha sånne ting inn med teskje jeg...kjære vene altså hehehehe Sitér dette innlegget Jeg er en stolt båteier fordi om jeg har en liten femten foter :) Link to post Share on other sites More sharing options...
Waylon Svart 8.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2009 Din Johnson motor har vel en tomgangsjustering på gasshåndtaket mener jeg ? da skal den ytterste delen av gasshåntaket gå an å vri på i så fall, min hadde i hvert fall det og den måtte justeres ganske ofte. Stemmer det Espen. Men det skjer ingenting når jeg vrir på den bryteren som står ytterst på rorkulten. Sitér dette innlegget Jeg er en stolt båteier fordi om jeg har en liten femten foter :) Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.