Jump to content

Mercury Optimax 115 - plutselig redusert turtall pga lite olje?


havardius

Recommended Posts

Jeg har en Uttern D55 m/Mercury Optimax 115. Den var på service og vinterkonservering i september 2008.

 

I dag var jeg ut på tur (jeg har kjørt ca tre timer i år/etter sevicen). Plutselig reduserte turtallet seg til ca. 2500 rpm. Jeg la til land så fort jeg klarte. Der fylte jeg på olje. Der virket som om det var lite olje fra før.

 

Instrumentene viste ikke noen advarsel, og det kom ikke noe varselsignal.

 

Jeg lot båten ligge i 40 minutter før jeg startet opp på nytt. Problemet var der fortsatt. I noen korte perioder på 10 sek kunne jeg imidlertid øke turtallet.

 

Jeg kom meg til slutt til bake til havna på redusert turtall. Det tok ca 30 minutter. Like før jeg skulle legge til stoppet motoren, og etter dette har jeg ikke får start på den.

 

Nå lurer jeg på hva jeg skal foreta meg. Kan det tenkes at motoren er ødelagt pga. for lite olje. Hva må jeg gjøre da?

 

Ikke noe gøy....

 

Hvis noen kan gi meg et tips, vil jeg være svært takknemmelig:-)

Link to post
Share on other sites

Det trengs nok noe mer informasjon før man kan stille en diagnose som er sikker tror jeg, men jeg kan jo bidra med noen tanker og tips. Jeg har Optimax 135 selv.

 

Noe har skjedd i motorstyringen siden den kutter til max 2500 rpm. Guardian gjør jo ofte det på bakgrunn av diverse feil på målere og selvsagt når det er noe alvorlig. Det som er bekymringsverdig i dette tilfellet er at du ikke fikk noe melding eller alarm og at motoren omsider heller ikke starter igjen. Dersom du har kjørt tørt for olje er jeg redd det kan bli veldig dyrt. I og med at oljen ikke blandes i bensinen men kjører i et smøreløp i hele motoren før den forbrennes så kan du sammenligne det med å tørrkjøre en bilmotor mer eller mindre (ikke 100% sammenlignbart men bare for å prøve å forklare). Lagre og andre smørepunkter er ikke glad for å kjøre uten olje.

 

Men du skriver heller ikke at tanken var helt tom så det kan jo være noe annet også. Jeg hadde lignende symptomer da vanntrykkmåleren min røyk. Men motoren startet og gikk normalt under 2500rpm.

 

Uansett vil det være veldig nyttig å få avlest feilkodene i motoren hos en forhandler eller verksted.

Link to post
Share on other sites

Instrumentene viste ikke noen advarsel, og det kom ikke noe varselsignal.

 

Hei, ser `Jimpec`har gitt deg noen fornuftige råd, men får du et lydsignal når du vrir om nøkkelen før start.? Det skal komme ett "beep" som er en systemtest på at alarmsystemet funker. Ellers hvor gammel er motoren?

Link to post
Share on other sites

Instrumentene viste ikke noen advarsel, og det kom ikke noe varselsignal.

 

Uansett hva som har skjedd med din motor ,tom for olje ,kjøleproblemer,feil ved oljepumpe etc., så skal du få alarmsignal når noe galt er i ferd med å skje.

Denne motoren er det full garanti på ennå, så ta kontakt med forhandleren snarest. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vært ned og sjekket.

 

1.

Båten starter. Grunnen til at jeg trodde at den ikke startet var at den stoppet like før jeg kom til brygga. Da jeg vred om nøkkelen hadde jeg motoren i gir, og da starter den jo ikke. Ikke lett å holde hodet kalt nar man er i drift uten motorkraft i indre havnebasseng...

 

2.

Når jeg vrir om nøkkelen kommer det et "pip". Så vidt jeg forstår er det en indikasjon på at varselsystemet fungerer. Fortsatt ikke noen feilmeldinger fra varselsystemet.

 

I og med at båten ligger på plassen sin får jeg ikke sjekket om jeg kan få opp turtallet (og det lureste er val kanskje å ikke kjøre motoren før den får seg en sjekk...).

 

Er det mulig å diagnostisere motoren når den ligger på vannet, eller må den opp av vannet?

 

 

Tips...?

Link to post
Share on other sites

Enb liten avsporing men likevel relatert:

 

Chagall: Har du peiling på "pipekodene"? Min piper når jeg vrir om tenninga slik den skal. Men den piper i tillegg i det jeg vrir om nøkkelen for å starte. Har du peiling på hva det er? Skal det være sånn? Jeg har ingen feilmeldinger (faktiske eller historiske) på Smartcraft.

 

Forhandler har bærbart utstyr for å lese av motorkoder ja. De gjør det på et blunk og jeg er veldig enig i at dette er en garantisak. Bare kjør dem hardt! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Chagall: Har du peiling på "pipekodene"? Min piper når jeg vrir om tenninga slik den skal. Men den piper i tillegg i det jeg vrir om nøkkelen for å starte. Har du peiling på hva det er? Skal det være sånn? Jeg har ingen feilmeldinger (faktiske eller historiske) på Smartcraft.

 

Hei, har kun peiling på det som står i manualen. Forstår det slik at det er riktig at den "piper" helt til du vrir på nøkkelen og motoren starter og da slutter å "pipe".Dette er ifølge manualen en Normal System Test.

Har ikke Smart Craft på min motor.Har faktisk tatt kontakt med forhandler selv i forrige uke for å ta en diagnosetest. Problemet er at jeg får ett kort "beep" etter å ha kjørt i dorgefart noen minutter. Ifølge manualen sier denne at "Engine Running Cold at Slow Speed". Videre står det at motoren ikke oppnår korrekt temperatur under 1000 r.p.m. Kan vel muligens være et termostatproblem.? Håper å få avklart dette i løpet av uken.

Link to post
Share on other sites

*snip*

Chagall: Har du peiling på "pipekodene"? Min piper når jeg vrir om tenninga slik den skal. Men den piper i tillegg i det jeg vrir om nøkkelen for å starte. Har du peiling på hva det er? Skal det være sånn? Jeg har ingen feilmeldinger (faktiske eller historiske) på Smartcraft. *snip

Jeg har erfart at ved å vri om nøkkelen før sys chek er fredig, så har jeg opplevd dette.

 

Hei, har kun peiling på det som står i manualen. Forstår det slik at det er riktig at den "piper" helt til du vrir på nøkkelen og motoren starter og da slutter å "pipe".Dette er ifølge manualen en Normal System Test.

Har ikke Smart Craft på min motor.Har faktisk tatt kontakt med forhandler selv i forrige uke for å ta en diagnosetest. Problemet er at jeg får ett kort "beep" etter å ha kjørt i dorgefart noen minutter. Ifølge manualen sier denne at "Engine Running Cold at Slow Speed". Videre står det at motoren ikke oppnår korrekt temperatur under 1000 r.p.m. Kan vel muligens være et termostatproblem.? Håper å få avklart dette i løpet av uken.

chagall, skift popitt-valven (som jeg har omtalt noe om i vinter) og termostat

Google merc running cold, så får du masse treff på den popit-valven

 

Til Daffy, nei det er bare å stoppe motor, fylle olje og starte motor og kjøre ivei.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 11 år senere...
  • 11 måneder senere...

Hei. Har en 90 hk optimax fra 2008. Fikk å feil på denne. Mistet turtall 2900 omdr. Motor bakket men stoppet. Viste seg at ene coilen var gåen. Ingen alarm.

Kan å forekomme slike feil at motor plutselig stopper. Uten alarm. Er hvis pakningen/slangen som sitter opp på bensin pumpen som gir trykk til dyse rekka. Sprekker.

Hvis det er til hjelp.

Redigert av Kamphaugen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...