Jump to content

Reklamasjon/heving av kjøp?


Maister

Recommended Posts

Hei. Kjøpte nylig en GH 14 ca. 1990 mod. som ifølge annonsen skulle være uten skader og mangler. Båten befant seg ca 60 mil unna mit hjemsted,benyttet derfor en bekjent i området hvor båten lå. "Min mann" besiktiget båten som best han kunne, kjøp ble anbefalt. Nå er båten sjøsatt hjemme hos meg, med det resultat at etter 1 døgn på sjøen ser jeg at båten tar inn vann. Tar så båten på land, og fyller den med ca 5 cm vann. umiddelbart begynner det å dryppe fra bunn av skroget, en liten sprekk blir lokalisert. Pirker i sprekken med et huggjern, og kjører så jernet rett igjennom skroget. Dette brukte jeg minimalt med krefter på!! Når jeg så begynner å utforske området i rundt hullet og resten av bunnen, oppdages det at båten har hatt betydlige skader i bunnen. Hele bunnen er delaminert,og reparasjonen som har blitt utført er fryktelig dårlig. Nå står jeg her med en båt som er "pill råtten" og føler meg grundig lurt.

Kan jeg heve kjøpet selv om jeg har revet bort store deler av bunnen( dette for å besiktige skaden) Det er kun ett lag med bunnsmørning utenpå reparasjonen, dette tyder på at forsøk på utbedring er gjort ganske nylig..

Båten ble kjøpt med motor og henger, begge disse betydelig nyere enn båten. Har krevd ca 1/3 av prisen i kompensasjon, har ennå ikke hørt noe fra selger.

Hvordan skal jeg forholde meg til dette?

Hva hvis selger påstår at denne skaden er ukjent for han?

 

Veldig takknemmlig for gode svar.

Redigert av Maister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En ekkel sak, håper det løser seg på ett vis i hvert fall!

 

Båten er selvsagt solgt " som den er " og brukt. Da er det viktig med besiktigelse osv og sjekke tilstand, men det er jo blitt gjort her virker det som. Da er neste spørsmål om eier kunne eller burde visst om denne skaden, virker absolutt som noe han/hun burde vite dette. Og det er uten tvil en betydelig mangel.

 

Spent på hva slags tilbakemelding du får fra selger, det KAN jo faktisk hende at det løser seg i minnelighet. Tror det var ett dårlig sjakktrekk å ta for mye tak i båten, håper du har sørget for rikelig med bilder og annen dokumentasjon. Ord mot ord er aldri så lett.

 

Skriver at du " kjøpte nylig " båt, gikk det lang tid mellom kjøp/transport og frem til du sjøsatte den? Er dette innenfor ett kort tidsrom er det i hvert fall bra for deg.

 

Ettersom selger har skrevet i annonsen at båten var uten skader og mangler så har du en god sak, i teorien. Håper bare ikke personen setter seg på bakbena.........

 

 

Følg opp, ta en positiv tone og så får vi krysse fingrene for en fornuftig selger :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hva hvis selger påstår at denne skaden er ukjent for han?

 

Som jeg forstår det så må selger da kunne bevise at denne skaden ikke var der ved salget ellers har du reklamasjonsrett i prinsippet og i følge loven. Som jeg skjønner det så skal det godt gjøres for selger å hevde at han ikke visste og uansett er båten åpenbart (?) i vesentlig dårligere stand enn det du forventet og til den pris du har kjøpt båten. Jeg mener at du har rett til å levere båten tilbake og få pengene igjen, kansje også dekket dine utgifter i den forbindelse, alternativt (hvis du ønsker det) prøve å fremforhandle en redusert pris.

 

Stå på din rett og ikke gi deg!

 

Hvis du søker på "reklamasjon" og nicket "Skipper Worse" så vil du finne en del innlegg som omhandler denne type problemstillinger og da har du en visstnok anerkjent advokats profesjonelle mening å holde deg til! :yesnod:

 

Kikk også litt på denne hjemmesiden;

 

http://baatadvokaten.no/

 

og se på artikler som Myten om kjøpers undersøkelsesplikt under Juridiske småsnutter

 

Lykke til og fint om du deler videre utvikling i saken med oss!

Redigert av Mouche (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spørsmålet blir vel om han som besiktiget båten burde sett skaden og derfor ikke anbefalt kjøp.

Du sier jo heller ikke noe om pris og verdi på båten, annet enn at motor/henger er betydelig mye nyere. Har du feks kjøpt henger og motor og fått båten "med på kjøpet"?

 

TrondT

Link to post
Share on other sites

Om selger vet om skader på båten, så har han plikt til å fortelle om dette. Du har derfor en god sak.

Du har også en god sak om selger ikke kjente til skaden så lenge den er annonsert uten mangler. Har selv vunnet frem ovenfor selger i tilsvarende sak.

"Problemet" her er vel kansje at båten er såpass "rimelig" at om selger blir vrang er det er regnestykke på om du skal engasjere advokat for å få hjelp. Blir fort noen kroner av juridisk hjelp også!

Link to post
Share on other sites

Båten er selvsagt solgt " som den er " og brukt. Da er det viktig med besiktigelse osv og sjekke tilstand, men det er jo blitt gjort her virker det som. Da er neste spørsmål om eier kunne eller burde visst om denne skaden, virker absolutt som noe han/hun burde vite dette. Og det er uten tvil en betydelig mangel.

 

 

Hvordan i all verdens dager har du finni ut det ?

Har du sett kjøpekontrakten ?

 

Suzuki

 

Og selv om så var så har du en sak, sågar en god en vil jeg tro! Kan nok en gang bare henvise til advokaten lille "forelesning" om Myten om kjøpers undersøkelseplikt!

Link to post
Share on other sites

Hvordan i all verdens dager har du finni ut det ?

Har du sett kjøpekontrakten ?

 

Suzuki

 

Det var en antagelse, uklart skrevet av meg. Hvis jeg blir forstått riktig så mener jeg at kjøper har en GOD sak, men det er ikke alltid like lett å i praksis å bli enige i disse sakene. Selv om det fra kjøpers synspunkt og oss andre er helt klart hva som er fakta.

 

 

Så det var ikke for å være "verdensmester" og allviter jeg skrev det :rolleyes: Vet bare at det i de aller fleste kjøpekontrakter som JEG har vært borti, av brukte biler/båter/hus så står det som utgangspunkt solgt som den er Dette fritar IKKE selger fra ansvar som så riktig påpekt fra andre.

 

 

Ønsker den ulykkelige båtkjøper lykke til, håper det blir oppfølging her på forumet så skal vi heie og krysse fingrene :flag:

Link to post
Share on other sites

Lykkelig Maister her!! Saken har løst seg i minnelighet. Selger stiller seg uforstående til disse skadene, noe jeg tror han på. Kjøpet blir hevet og både kjøer og selger er enig om at dette er en trasig sak, men det er mest fornuftig å heve kjøpet.

Jeg for min del må bare takke selger for å være "voksen" nok til å ta ansvaret i denne saken.

Takker også for alle svar/ tilbakemeldinger på forumet. :flag:

Link to post
Share on other sites

Og selv om så var så har du en sak, sågar en god en vil jeg tro! Kan nok en gang bare henvise til advokaten lille "forelesning" om Myten om kjøpers undersøkelseplikt!

Ja, og slik er det i Særp også faktisk, selv om noen tenker helt andreledes der etter hva jeg forstår.

 

Selger stiller seg uforstående til disse skadene, noe jeg tror han på. Kjøpet blir hevet og både kjøer og selger er enig om at dette er en trasig sak, men det er mest fornuftig å heve kjøpet.

Det var da godt at det endte godt. Men om selger viste dette før du kjøpte kan man aldri være sikker på. Nå er det bare en ting igjen, får du tilbake pengene dine? Og hele beløpet ikke minst.

Link to post
Share on other sites

Fantastisk! En herlig gladnyhet at slike dumme ting ender godt.

 

Beviser at det finnes hederlige mennesker som både kjøper og selger her til lands også :cheers:

 

 

Håper det går hele veien og du får ett annet godt kjøp for pengene før hele sommeren går :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...