Jump to content

spørsmål? bytte fra 2 til 3 batterier


Joda 7500

Recommended Posts

Hei

I jungelen av innlegg om batterier finner jeg ikke helt det jeg er ute etter.

Jeg har heller ikke stort peiling på på batteribank heller.

I min Joda 7500( yanmar jh2be 48hk) har jeg i dag 2 60ah batterier som er koblet opp slik at jeg har 2 brytere (rød plastnøkkel) som det står Start og en som det står Forbruk på.

slår jeg på forbruk virker alt av lys, kjøleskap trykkvann. Alt untatt start. Og motsatt hvis jeg velger start. (dette er greit)

Men jeg synes 60 ah batteri er for lite til forbruk, lurte på om jeg skulle sette inn 2 110ah istedet. Men så tenkte jeg litt over dette er det noen idet å sette inn 110ah til start?

Tenkte hvis det går å sette inn 1 60ah til start og 2 110 ah til forbruk kan jeg da bare koble de 2 110 ah sammen.

Er jo litt dumt å kvitte seg med 2 gode 60ah batterier synes jeg.

 

Håper jeg ikke irriterer for mange med enda et batteri spørsmål :wink:

Redigert av Joda 7500 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener, men det er ikke noe problem å koble 2 nye 110ah i parallell med det 60ah du har i dag, slik at du får en forbruksbank på totalt 280ah. (Forutsatt at 60ah batteriet er i ok stand)

Parallell vil si at plusser kobles sammen og minuser kobles sammen.

Link to post
Share on other sites

Syntes ikke dette var en veldig god idet, batterier som skal kobles sammen i samme bank bør ha samme indre motstand, hvis ikke vil du risikere at det "svakeste" batteriet blir utladet av de andre og du får en skjevfordelt dårlig batteribank som nok ikke vil fungere opptimalt samt levetiden ville blitt redusert.

 

Da jeg kjøpte min båt var jeg heller ikke fornøyd med batteribanken, der det stod 2x80Ah (2 like), idag har jeg parallellkoblet disse to slik at en har 160 Ah til start vinsj og baugpr. Til forbruk er det satt inn 2X110 Ah (2 like), ladingen fåregår via skillediode/rele' fra BEP, på den måten blir de to ulike bankene adskilt uten at den ene påvirker den andre osv, brukte Bep sin hovedstrømstavle med skilldioden og 2 hovedbrytere, samt en emergency bryter dersom en skulle få behov å "åpne" bankene mot en annen.

Link to post
Share on other sites

Forskjellige batterier i parallell har vært diskutert opp og i mente på forumet, og meg bekjent er alle reservasjoner basert på noe man har lest, hørt eller tror.

Jeg har testet det ut i praksis flere ganger og min konklusjon er at det er en myte. (Med forbehold om at batteriene har samme teknologi og har liv i alle celler.)

Det som ér problematisk er seriekobling av batterier, men det er en helt annen sak.

 

Nesten flaut å måtte svare på dette hver gang det kommer opp, men jeg synes det er synd dersom medlemmene kaster batterier som er helt ok å bruke. Man får en unødvendig utgift og blybatterier representerer et forurensingsproblem.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Ingar - sålenge batteriene er rimelig ok og av samme teknologi så er det ingen grunn til ikke å koble dem sammen. Batteriselgere er imidlertid gjerne uenige med oss.

 

Forskjellen er i prinsippet ikke mye større enn med dieseltanker - hadde du hatt betenkeligheter å koble to dieseltanker i parallell selv om de var av ulike merker eller størrelse eller form eller farge eller material?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...