Jump to content

Hvorfor setter batteriproppene seg så inni granskauen fast?


Fru Jacobsen

Recommended Posts

Flere som har opplevd dette? på flere av mine batterier de siste årene har proppene (skruproppper altså) satt seg bom fast. Jeg får de som regel opp til slutt men har jo ømme fingre i flere dager etterpå..


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Ja dere sier no der, fikk løsnet alle i dag og har neste ikke dratt de til igjen så får vi se neste gang :-). Jeg har ikke de med spor til kronestykker men de større med "ruglete" kanter og det er bare de som har satt seg bestandig, ikke de små


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Akkurat det samme skjer jo med brusflasker i plast om man strammer til litt mye. kan virke som om plasten "setter seg" etter stramming. Løsningen er nok å bare stramme dem litt, ikke mye...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Litt på siden av det opprinnelige spørsmålet, men hvor viktig er det å bruke Destillert batterivann? holder det med å koke vanlig vann, eller har vi så rent vann her i landet at vi egentlig kan fylle batteriene med springvann?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker alltid batterivann bra Biltema. Fire liter, artikkelnummer 36-1769, koster omlag 45 kroner.

Antar at det er destilert.

Jeg tar ikke sjansen på at eventuelle mineraler i drikkevannet skal bidra til å ta knekken på batteriene - hva nå enn dette må bety i praksis.

Link to post
Share on other sites

Får fortsette med det jeg også da, blir jo ikke ruinert av det akkurat men hadde jo unektelig vært mer lettvint å tappet i springen. Men men.. får ta en tur på Biltema i morgen da, da er det sikkert mange andre ting jeg trenger i samme slengen :-)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Tror de aller fleste vil anbefale deg å bruke destillert vann.

Ja virker sånn :smiley: , men får man ikke kjøpt noe "filterting" slik at man kan destillere selv via springen? mener jeg hørte om det en gang for en båtlapp eller to


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Litt på siden, men husker en gang på Kanariøyene for 30 år siden en historie om vann. Jeg kjøpte vann på flaske i resepsjonen til drikke for den store gullmedalje helt til jeg tilfeldigvis fikk se vaktmesteren på hotelle fylle flaskene fra hageslangen i bakgården! Så "fagfolk" gjør ikke alltid like fagmessig arbeide enten det har med drikkevann eller batterivann.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja men å etterfylle et par desiliter på en bil er vel greit nok, men en batteribank i en båt med kanskje 8 batterier hvor alle går på rovdrift hele sommeren blir det kanskje viktigere med dest. vann - jeg vet ikke men..


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Ikke å noe tenke på en gang. Bruk destillert vann. Vi har sett det flere ganger på verksted hvor skittent batterivannet er blitt ved bruk av vanlig springvann. Et påpasset batteri varer som regel 5000 timer i en traktor og halvparten hvis det er fylt på vanlig vann... Dette har jeg vært obs på i mange år for å se om det har noe for seg. Det har det altså!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...