Janee Startet 9.Juni.2009 Del på Facebook Startet 9.Juni.2009 Som antydet over gjorde jeg en generaltabbe før årets første båttur! Uten å åpne bunnventilen startet jeg motoren og lot den gå ca 5 min (før jeg oppdaget fadesen). Den gikk utelukkende på tomgang og uten belastning. Motoren er en VP KAMD 43. Den mest opplagte komponenten som kan ta skade av dette er vel sjøvannspumpa/impeller. Dette ser ut til å ha gått greit. Motoren får rikelig med kjølevann, og det er ingen lekkasjer i tettingen på pumpa. Selve motoren er jeg ikke så bekymret for siden den har lukket kjølekrets, men hva med eksosbend og eksosslange? Rekker disse komponentene å bli "farlig" varme på denne relativt korte tiden? Bend og slange er inspisert og ser greit ut, men.....? Er det eventuelt andre komponenter jeg burde være oppmerksom på? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 tror det holder lenge med en inspeksjon av impelleren.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Sjekk impelleren grundig, kjenn på eksosslangene om de har blitt hardere/sprøere enn før, og hvis du har lyddemper må denne kontrolleres grundig. Særlig hvis den er av Vetus utgaven i plast.. Ser alt greit ut, er det bare tut og kjør... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
dorry gutten Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 ut i fra mine egne erfaringer skal jeg tro at viss det kommer ut rikelig med kjølevann fra eksosen nå...etter at du har åpnet bunnventilen....og at du ikke har noe lekasje skulle jeg tro at alt er ok.....men du kan jo for sikkerhest skylt sjekke slanger og kobblinger under dem første turene om du har fått lekasje slike slanger en bruker til dette formålet tåler jo ut i fra spesifikasjonene på slangene mere temp enn hva du vil få på kjølevannet eller av ren eksos viss en skulle være så uheldig å glemme å åpne ventilen... viss du får rikelig med vann ut av eksosen nå ...tror jeg ikke impelleren har tatt skade..men du kan jo for sikkerhets skylt kjøpe deg en å ha i reserve i tillfelle den som er montert skulle ryke mens du er på tur...slik at du slipper å måtte spørre om asistanse fra andre...og vente i dagesvis viss det er bestillingsvare mens godværet er på plass i sommer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Johannes Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 (redigert) Basert på egne erfaringer vil ikke 5 minutter på tomgang være skadelig. Spesiet ikke hvis det var vann i sjøvannssystemet. Hvis impelleren gikk i tørt pumpehus øker det faren for at den er svekket. Uansett "The proof of the pudding lies in the eating". Sånn sett har du allerede gitt svaret, motoren får rikelig med kjøling, da er det meste OK. At eksosanlegget har fått skader av 5 minutter tomgangskjøring er usannsynlig. Redigert 9.Juni.2009 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janee Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Basert på egne erfaringer vil ikke 5 minutter på tomgang være skadelig. Spesiet ikke hvis det var vann i sjøvannssystemet.Hvis impelleren gikk i tørt pumpehus øker det faren for at den er svekket. Uansett "The proof of the pudding lies in the eating". Sånn sett har du allerede gitt svaret, motoren får rikelig med kjøling, da er det meste OK. At eksosanlegget har fått skader av 5 minutter tomgangskjøring er usannsynlig. Jepp. det var vann i sjøvannsystemet i utgangspunktet! Når båten ble sjøsatt var ventilen åpen. Motor ble da kjørt som normalt. Problemet oppstod av en fiks ide jeg fikk om at alle ventiler skulle være lukket når båten lå i havna. Denne ideen er nå forkastet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 (redigert) Jeg stenger også bunnventiler når båten skal ligge en stund. Dette gjør jeg alltid etter at jeg oppdaget at det vokste små blåskjell inne i sjøvannsinntaket og langt oppover til kuleventilen, etter at båten ikke var brukt på 2 mnd. Men da bør en ikke være av det glemske slaget. (Eller ha lapp på instrumentbrettet med rutiner, slik min onkel hadde: "1. Åpne bunnventil, 2. Slå på hov.bryter, 3. Smøre hylsa, 4. Sjekke barskapet, osv.). Redigert 9.Juni.2009 av trikkern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Høres ut til at alt fungerer bra etter fadesen din , men jeg hadde ALDRI stolt på den impelleren hadde byttet den ut og heller hatt den liggende som en nødløsning Når impelleren går uten vann blir det varmgang og gummien svekkes og derfor hadde jeg ikke stolt på den Mister du kjølingen i en kritisk situasjon så er det stopp vær derfor føre var på sånt , er ikke mange kronene å bytte den og ikke rare jobben heller Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
kurth Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Hadde heller ikke stolt på impelleren. Husker tidlig på 90 tallet var og hentet en Nidelv 28 i Kragerø, få min. etter oppstart oppdaget vi at sjøvannsintaket var stengt. Kjørte båten hjem til Larvik uten noen problemer med temp. Neste tur med båten gikk alarmen og det viste seg at impelleren var ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janee Svart 9.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Høres ut til at alt fungerer bra etter fadesen din , men jeg hadde ALDRI stolt på den impelleren hadde byttet den ut og heller hatt den liggende som en nødløsning Når impelleren går uten vann blir det varmgang og gummien svekkes og derfor hadde jeg ikke stolt på den Mister du kjølingen i en kritisk situasjon så er det stopp vær derfor føre var på sånt , er ikke mange kronene å bytte den og ikke rare jobben heller Hadde heller ikke stolt på impelleren. Husker tidlig på 90 tallet var og hentet en Nidelv 28 i Kragerø, få min. etter oppstart oppdaget vi at sjøvannsintaket var stengt. Kjørte båten hjem til Larvik uten noen problemer med temp. Neste tur med båten gikk alarmen og det viste seg at impelleren var ødelagt. OK, noterer meg dette og tar en kontroll neste gang jeg er i båten! Ny impeller har jeg allerede liggende i akterkabinen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kipp36 Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Det går ann surre!!!!Jeg heiv nøkklene i søppleposen på veg hjem fra tur,og oppdaget det først når søppla var tømt!!!! Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Det er enkelte gjerninger jeg ville holdt for meg selv... he he Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kipp36 Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 hehe....joda,men er viktig og dele erfaringer vettø(øhhhh...) Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post Share on other sites More sharing options...
SKS Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Du bør bytte impelleren før det blir varmgang på motoren. Det skjer selvfølgelig når det passer minst. God sommer! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
koh Svart 9.Juni.2009 Del på Facebook Svart 9.Juni.2009 Hei ! Gjorde akkurat samme greia med helt ny Yanmar motor for noen år siden - bare at jeg kjørte 15-20 minutter på tomgang. Jeg byttet impelleren, men den så like fin ut. Tror at så lenge det er sjøvann i slanger og filter tar det litt tid før det går tørr. Imidlertid får jeg ikke ut impelleren uten å ødelegge den - så for meg er kontroll ensbetydende med å bytte. -koh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dankert Svart 8.Juli.2009 Del på Facebook Svart 8.Juli.2009 Det går an og være kort er alt tett og den får vann er alt iorden. ikke kjøp ny impeller og la den ligge den blir sprø av og ligge en stund og er ubrukelig. du kommer deg i land på tomgang og med bare ferskvannet ombord.kjøp en ny når du MÅ ha en. God sommer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S AIOLOS Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Klart du bør ha en reserveimpeller ombord. Det er jo mulig å få tak i rimelige utgaver som kan brukes i påkomne tilfeller til de fleste pumper, og det uten at man må stå skolerett for fruen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 (redigert) impeller er nok lurt ja, og at den kan tørke ut og bli sprø med tiden er vel så, men tror nok det tar noen år, hva med å gni den inn i syrefri vaselin, og lagre den i en pose, tror det ville funke. En annen ting, når en kjøper ny impeller, hvor lenge kan denne ha lagt før den ble solgt, ikke sikkert den erferskvare den heller Redigert 9.Juli.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Jeg skifter impeller hvert år. Da monterer jeg den som jeg har i reserve i båten og kjøper inn en ny som blir den nye reserve impelleren. Da har jeg alltid en "ny" impeller på lur. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.