Jump to content

Startet motor med stengt bunnventil!


Janee

Recommended Posts

Som antydet over gjorde jeg en generaltabbe før årets første båttur! :headbang:

Uten å åpne bunnventilen startet jeg motoren og lot den gå ca 5 min (før jeg oppdaget fadesen). Den gikk utelukkende på tomgang og uten belastning.

Motoren er en VP KAMD 43. Den mest opplagte komponenten som kan ta skade av dette er vel sjøvannspumpa/impeller.

Dette ser ut til å ha gått greit. Motoren får rikelig med kjølevann, og det er ingen lekkasjer i tettingen på pumpa.

Selve motoren er jeg ikke så bekymret for siden den har lukket kjølekrets, men hva med eksosbend og eksosslange?

Rekker disse komponentene å bli "farlig" varme på denne relativt korte tiden?

Bend og slange er inspisert og ser greit ut, men.....?

 

Er det eventuelt andre komponenter jeg burde være oppmerksom på?

Link to post
Share on other sites

Sjekk impelleren grundig, kjenn på eksosslangene om de har blitt hardere/sprøere enn før, og hvis du har lyddemper må denne kontrolleres grundig. Særlig hvis den er av Vetus utgaven i plast.. Ser alt greit ut, er det bare tut og kjør...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

ut i fra mine egne erfaringer skal jeg tro at viss det kommer ut rikelig med kjølevann fra eksosen nå...etter at du har åpnet bunnventilen....og at du ikke har noe lekasje skulle jeg tro at alt er ok.....men du kan jo for sikkerhest skylt sjekke slanger og kobblinger under dem første turene om du har fått lekasje

slike slanger en bruker til dette formålet tåler jo ut i fra spesifikasjonene på slangene mere temp enn hva du vil få på kjølevannet eller av ren eksos viss en skulle være så uheldig å glemme å åpne ventilen...

 

viss du får rikelig med vann ut av eksosen nå ...tror jeg ikke impelleren har tatt skade..men du kan jo for sikkerhets skylt kjøpe deg en å ha i reserve i tillfelle den som er montert skulle ryke mens du er på tur...slik at du slipper å måtte spørre om asistanse fra andre...og vente i dagesvis viss det er bestillingsvare mens godværet er på plass i sommer

Link to post
Share on other sites

Basert på egne erfaringer vil ikke 5 minutter på tomgang være skadelig. Spesiet ikke hvis det var vann i sjøvannssystemet.

Hvis impelleren gikk i tørt pumpehus øker det faren for at den er svekket.

 

Uansett "The proof of the pudding lies in the eating".

 

Sånn sett har du allerede gitt svaret, motoren får rikelig med kjøling, da er det meste OK.

 

At eksosanlegget har fått skader av 5 minutter tomgangskjøring er usannsynlig.

 

:yesnod:

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Basert på egne erfaringer vil ikke 5 minutter på tomgang være skadelig. Spesiet ikke hvis det var vann i sjøvannssystemet.

Hvis impelleren gikk i tørt pumpehus øker det faren for at den er svekket.

 

Uansett "The proof of the pudding lies in the eating".

 

Sånn sett har du allerede gitt svaret, motoren får rikelig med kjøling, da er det meste OK.

 

At eksosanlegget har fått skader av 5 minutter tomgangskjøring er usannsynlig.

 

:yesnod:

 

Jepp. det var vann i sjøvannsystemet i utgangspunktet!

Når båten ble sjøsatt var ventilen åpen. Motor ble da kjørt som normalt.

Problemet oppstod av en fiks ide jeg fikk om at alle ventiler skulle være lukket når båten lå i havna.

Denne ideen er nå forkastet :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg stenger også bunnventiler når båten skal ligge en stund. Dette gjør jeg alltid etter at jeg oppdaget at det vokste små blåskjell inne i sjøvannsinntaket og langt oppover til kuleventilen, etter at båten ikke var brukt på 2 mnd.

Men da bør en ikke være av det glemske slaget. (Eller ha lapp på instrumentbrettet med rutiner, slik min onkel hadde: "1. Åpne bunnventil, 2. Slå på hov.bryter, 3. Smøre hylsa, 4. Sjekke barskapet, osv.). :giggle:

Redigert av trikkern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres ut til at alt fungerer bra etter fadesen din , men jeg hadde ALDRI stolt på den impelleren :nonod:

hadde byttet den ut og heller hatt den liggende som en nødløsning

Når impelleren går uten vann blir det varmgang og gummien svekkes og derfor hadde jeg ikke stolt på den

Mister du kjølingen i en kritisk situasjon så er det stopp

vær derfor føre var på sånt , er ikke mange kronene å bytte den og ikke rare jobben heller :smash:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Hadde heller ikke stolt på impelleren. Husker tidlig på 90 tallet var og hentet en Nidelv 28 i Kragerø, få min. etter oppstart oppdaget vi at sjøvannsintaket var stengt. Kjørte båten hjem til Larvik uten noen problemer med temp. Neste tur med båten gikk alarmen og det viste seg at impelleren var ødelagt.

Link to post
Share on other sites

Høres ut til at alt fungerer bra etter fadesen din , men jeg hadde ALDRI stolt på den impelleren :nonod:

hadde byttet den ut og heller hatt den liggende som en nødløsning

Når impelleren går uten vann blir det varmgang og gummien svekkes og derfor hadde jeg ikke stolt på den

Mister du kjølingen i en kritisk situasjon så er det stopp

vær derfor føre var på sånt , er ikke mange kronene å bytte den og ikke rare jobben heller :smash:

 

 

Hadde heller ikke stolt på impelleren. Husker tidlig på 90 tallet var og hentet en Nidelv 28 i Kragerø, få min. etter oppstart oppdaget vi at sjøvannsintaket var stengt. Kjørte båten hjem til Larvik uten noen problemer med temp. Neste tur med båten gikk alarmen og det viste seg at impelleren var ødelagt.

 

 

OK, noterer meg dette og tar en kontroll neste gang jeg er i båten!

Ny impeller har jeg allerede liggende i akterkabinen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Gjorde akkurat samme greia med helt ny Yanmar motor for noen år siden - bare at jeg kjørte 15-20 minutter på tomgang. Jeg byttet impelleren, men den så like fin ut. Tror at så lenge det er sjøvann i slanger og filter tar det litt tid før det går tørr. Imidlertid får jeg ikke ut impelleren uten å ødelegge den - så for meg er kontroll ensbetydende med å bytte.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det går an og være kort er alt tett og den får vann er alt iorden.

ikke kjøp ny impeller og la den ligge den blir sprø av og ligge en stund og er ubrukelig. du kommer deg i land på tomgang og med bare ferskvannet ombord.kjøp en ny når du MÅ ha en. God sommer

Link to post
Share on other sites

impeller er nok lurt ja, og at den kan tørke ut og bli sprø med tiden er vel så, men tror nok det tar noen år, hva med å gni den inn i syrefri vaselin, og lagre den i en pose, tror det ville funke. En annen ting, når en kjøper ny impeller, hvor lenge kan denne ha lagt før den ble solgt, ikke sikkert den erferskvare den heller :confused:

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...