Jump to content

Propell på scand baltic


litt peiling

Recommended Posts

Ser at ikke proplemet løses så fort :eek:

Stiller derfor spr på nytt.

Høres dette fornuftig ut: Scand 29 baltic, perkins T6 354.4M 217AHK/2600 omdr/min, zf HSW 630 H1 1,51:1, Radice S8 19x22

Problem: mangler ca 300-400 omdr på max og ca 8 knop

Må vel være levert mange baltic`r med dette opplegget :rolleyes:

Eller er propell feil :confused::confused::confused:

Link to post
Share on other sites

Hadde en i båtforeninga med samme problem på en VP TAMD41 200hk. Han tok en telefon til Ole Terjesen i Windrace propellers (telefonnr er 37 01 18 88) og fikk høre at med hans konfigurasjon måtte det være noe feil med motoren.

Ganske så korrekt så hadde han av en eller annen grunn fått montert en turbo som hørte hlemme på en 31 motor. Dette fant han ut da han fikk turbo-ras.

 

Ta kontakt med Windrace så svarer de nok på om det er motor eller propell det er noe feil med

Link to post
Share on other sites

Er båten grodd under eller bunnstoffet veldig mye motstand i kan det medføre lavere fart.

Skrapte ned min SCAND baltic for 3 sesonger siden. Påførte epoksi grunning og selvpolerende bunnstoff.

Samt pusset propellen godt.

Fikk igjen 300 omdr og 2 knop.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde i fjor en Iveco på 220hk v/3200rpm. Den var gammel, og det er godt mulig den var sliten, men uansett: Han jeg kjøpte båten av, mente det sto en 19x16 propell på. Girboksen var den samme som du har med 1,5:1 (tror jeg), men likevel klarte ikke motoren mer enn 2900rpm, ofte enda mindre. For meg høres 22" stigning altfor mye ut. Nå har jeg 20x20 propell med Yanmar 6LP (290hk). Jeg mener Scand bruker 21 i stigning selv, men jeg ville ikke hatt så mye på denne motoren. Etter at jeg kjøpte den nye motoren har jeg lest mye på nettet, og forstått at det er en klar sammenheng mellom propellvalg og levetid på motor.

 

Ref. f.eks. på sidene til Seaboard Marine i California og ikke minst i forumet på www.boatdiesel.com. Sistnevnte krever noen få dollar for å få fullt utbytte, men det har det ihvertfall vært verdt for min del. De har bl.a. egne underseksjoner for hver motormodell, bl.a. Perkins 6. 354 serie. Det virker som det hovedsaklig er kyndige folk som deltar også.

 

Men, som VannTro sier, ring http://www.winracepropellers.no/. De har god peiling.

 

Og jeg ser for meg en skraperunde til høsten, ja.... :cryin:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror også at 19x22 er for mye stigning med denne motor/girutveksling

Jeg tror det hadde passet bedre med 19x18 eller 20x18

Nå er imidligtidlig proppellen justert ned 1,4" i stigning, uten at det ser ut til å ha hjulpet noe :sad:

Men vil en motor i f.eks. 2200 omdr/min med en for stor stigning på propellen gi dårligere fart enn 19x18" i samme turtall :confused:

Link to post
Share on other sites

Større (for stor) stigning og samme turtall gir vel større fart uansett, så lenge motoren klarer dette turtallet. Men siden det krever større dreiemoment spiser du fort opp marginene til motoren.

 

Redigert:

Nå kan jeg være litt farget av at min nye motor har 70hk per liter motorvolum og 0,7hk per kg motorvekt. Hvis din motor er en skikkelig "steinknuser" er det ikke sikkert den er så sårbar. Men jeg ville uansett snakket med Winrace. Og ikke undervurder vekten på båten. Det blir fort masse diesel, vann, folk, pikkpakk og dilldall å flytte på.

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres dette fornuftig ut: Scand 29 baltic, perkins T6 354.4M 217AHK/2600 omdr/min, zf HSW 630 H1 1,51:1, Radice S8 19x22

Problem: mangler ca 300-400 omdr på max og ca 8 knop

Ser i innlegg senere at du har justert propellen. Er dette stigning etterat den er justert? I alle fall er det for mye stigning, karaften går med til å lage kavitasjon i stdet for fremdrift.

Ser at du ønsker +8 knop, men hva er farten (maks) nå da?

Link to post
Share on other sites

Har vært på universal diesel i dag!

Der lå alle dokumenten i arkivet på motor, gir og propell. Den ble levert med 220hk, hurt 630 gir 1,5:1 og 19x22 propell

Det sitter nå Radice S8 19x22 på båten, dette ble justert ned til 19"x 20,6"

Ny turbo er sjekket at er riktig.

Kommer en mekaniker til uka som skal se på problemet :wink:

Er S8 19x22 så mye tyngre enn, vanlig propell 19x22 :confused:

Ellers må det være ett eller annet med skroget eller vekten på båten :confused:

Link to post
Share on other sites

jeg har en 5 tonns båt med 230 hk og 1,5 i utv 2800 rpm max . bruker selv en s8 18 18 scewback propell . klarer akurat max turtall ved tom båt. etter hva jeg har forstått , burde jag hatt en litt høyere utveksling på gearet og klatret opp til 19" eller 20" diameter. og noe høyere stigning..

sammenlignet med min båt ( som ikke er helt ulik baltic ang sjøegenskaper) så har du alt for tung propell. men klart at hvis balticen er mye mere lettgående i vannet , så kan det være misvisende å sammenligne ulike båter som jeg gjør.

Link to post
Share on other sites

Enig i at det er et kostnadsspørmål - og et kjærlighetsspørsmål.

 

Jeg var svært glad i vår Atlantic og ønsket å gjøre henne enda bedre.

Jeg fikk tak i nødvendig utstyr for skrogutforming, mal for ny akterende, ny prosellakseloppheng, ny aksel, ny propell og sikkert noe annet.

Resultatet var lavere støy - større fart.

Dette var viktig for vår familie.

I tillegfg lærte jeg enda mer om båten.

 

Utfordringen er en kost-nytte analyse.

Link to post
Share on other sites

Jeg sendt som sagt inn data om båten, motor,vekt gir, utveksl. osv til ulike firmaer for å beregne propell str. Mailene ble sendt til: progressing, winrace, verkstedet som overhalte motoren og til sleipner. Winrace svarte at de skulle se på det, men jeg har ikke fått noe mer fra de :crazy:

De andre firmaene har ikke svart engang :discuss:

Jeg ba også alle propellfirmaene om tilbud på beregnet propell :wink:

Er det ikke dårlige tider :confused: finanskrise osv :confused:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...