Jump to content

Ford Sabb: Er toppakningen gåen (og er det vrient å skifte)


FENRIKSEN

Recommended Posts

Båtsensongen begynte fint, men nå er det bare krøll alle veier. Rene marerittet. Fikk motorkok forrige helg, vannpumpen gåen. Skifter vannpumpe, alt ser OK ut. Prøvetur går bra. Men da jeg skulle starte båten i dag - det sa dunk-stopp!, mens det dusjet vann ut av turboen (en liten eksoslekk i flensen mot eksosbendet). Min konklusjon: vann i sylinder. Dette må da skyldes gåen toppakning, eller kan det være noe verre, sprukket topp eller blokk?

 

Spørsmål er da:

- Kan startforøket ha skadet staker eller veiv?

- Er det vrient å skifte toppakning på en ford sabb 2704?

- Jeg har aldri jobbet på denne maskinen, men så vidt jeg kan se av noen råtne bilder er det ikke overliggende kam, men vanlig vippeverk og støtstenger. Stemmer dette?

- Da er det vel "bare" å ta av toppen, sjekke planingen med stållinjal, rense, sette på ny pakning og spenne opp? Eller bør toppen planes uansett? Motoren var ikke "rødglødende" etter havariet, og temp/oljetrykk/røyk/effekt virket normalt.

- Hvor lenge tåler maskinen å stå med vann i sylinderen for det skjer stor skade? Vil prøve å ta av toppen fredag, klarer det neppe før. Krise?

 

Ville sette STOR pris på gode råd?

 

 

j

Link to post
Share on other sites

Hei

Om toppakningen er gåen eller sprekk i topp, kan du antagelig ikke finne ut før toppen er av.

Angående om veiv eller liknende er kaputt, er jo og vanskelig å si noe om. Men hvis det sa stopp, før den fikk tenne på noen sylindre, så tror jeg det går bra. Startmotoren tror jeg ikke har krefter til å knekke staker eller veiv alene. Det jeg ville gjort før du får anledning til å ta toppen, er å tørne for hand for å tømme sylinderen med vann, samt tørne hver dag slik at den ikke får tjangs til å sette seg.

Jobben meded å ta toppen er ingen heksekunst(har gjort det selv) men toppboltene sitter noe alt for j..... dette på grunn av momentet de skal trekkes med, så ta med en latmannsarm.

Lykke til

Hei og hå

 

Regent

Link to post
Share on other sites

Dersom det er bare topp pakning er det ikke vanskelig å skifte.

En ser ikke hva det er før toppen er av.

Du må også skifte olje, vanskelig å unngå søl med frostvæske i kanalene.

Gjøre skikkellig rent, skrape vekk alt gammel pakning, med sikkle, eller en plant gjenstand.

Trekkes til, se instruksjonsbok.

Ja vippearmer og ventilstenger

Dersom du må ut med ventilstengerne, husk at de må settes på samme plass!!!

Jeg gjorde dette på en pekins, brukte 4-5 timer på jobben.

Lykke til :yesnod:

Redigert av jonn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker, så vidt jeg kan se er det altså en støtstangmaskin. Noe annet ville også overraske. Og, nei - motoren tente ikke, den roterte maks en halv omdreining eller så. Så får vi håpe toppen er OK. Bør vel ta den med og få sjekket om den er plan? Eller skulle ikke støpejern tåle såpass? Trøbbelet er at båten ligger i nødhavn langt ute på en hytte på Sotra, må i så fall bakse med meg lokket på en sti en kilometer eller så. Og det veier vel sikkert .. en del! (Dermed er noen daglig tørning umulig. Må prøve å ta meg fri på fredag). Og tjuvlåne en trillebår!

 

Er det noen som har skrudd på denne maskinen som kan gi andre gode råd/tips?

 

mvh

j

Link to post
Share on other sites

Har på en slik opplevd lekkasje fra vannside til eksosside i eksosmanifolden (tynt gods, støpefeil ?), på de to akterste sylindrene ( mye skråstillt motor).

Varmkjøring kan ha medvirket til sprekk .

 

Ville demontert og sjekket denne først. I så tllfelle er det bare nødvendig å tørne motoren for hand til det ikke kommer mer vann ut, ta så en par tre omdreininger med startmotoren og dysene ute, sprøyt deretter litt smøreolje, diesel, 556 . . inn i sylinderen og tørne litt igjen.

Da holder det lenge mot farlig rust etc.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

FordSabb motorene hadde en tendens til å sprekke i eksosmanifolden, derfor ble det bygget en by-pass på kjølinga ved termostathuset. Så dette er nok et svakt punkt ved overoppheting ja.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har også hatt overhaling på samme type motor. Først hadde jeg av toppen og fikk sjekket den hos Sylinderservice Auto 23. De planet den for å være helt sikker. Det var også skade på en foring hos meg, derfor hadde jeg nok mer varmgang.

 

Vær obs på at det er flere typer toppakning til denne motoren. Sabb leverte mange Ford med krommet foringer. Disse er tynnere enn støpejern foringer og derfor er pakningene forskjellige.

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så var toppen av - og den ser helt fin ut. Pakning også helt OK, men definitivt vann i (alle) sylindrene. Skal få sjekket toppen for sikkerhets skyld på verksted, men mistanken går mot manifolden, slik andre har skrevet her (siden siste jeg var innom siden) Om det er her feilen ligger: Kan spetakkelet fikses av en flink fagmann? Antar nye manifolder fort koster et femsifret beløp. Evt: Har noen en brukt F-serie-manifold liggende for salg?

 

mvh

j

Link to post
Share on other sites

Husk nye strekkbolter ved montering,

Fikk først beskjed om å bruke de gamle boltene, disse tålte flere av og på monteringer, men det endte med lekasje.

Ved bytte av enda en toppakning fikk jeg beskjed fra Cyliderservice om at boltene også måtte byttes.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hej fra Danmark :flag_da: . Jeg kan se ud af dette emne at der er flere der har 2715E motorer i deres båd. Muligvis er der nogle der har nogle ider til hvad der kan være galt Jeg har også en 2715E der bruger olie. Jeg har byttet paraplyer over ventilerne og fået nye oringe i oliekøleren, men alligevel brugder den olie ca. 1-1.5 L på 10 timer. Motoren starter ok, men ryger blå ved koldstart også efter den har kørt nogle timer. Jeg ved ikke hvor mange timer motoren har på sig, men motor timetælleren siger 2200, men det tror jeg ikke på, måske den bare er slidt.

Link to post
Share on other sites

Litt seint svar her kanskje, men ihvertfall hva Lancing Marine skriver:

 

Original instruction was to replace bolts after being used 3 times.

 

Before you take the engine apart, do a pressure test on the water

passages and find where the leak is.

 

Also check for flow-back from the exhaust system.

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill, en oppdatering:

 

Ad topplokkbolter:

KD trading sier at topplokkboltene tåler fire "runder". Det var ikke slått merker i boltene (for å markere antall monteringer), og hodene var nesten uten skrammer og merker. Tror boltene ble skiftet ved overhaling, motoren har bare gått noen titalls timer siden dette. Men tåpelig nok ble ikke vannpumpen byttet da maskinen ble revet&bygget opp (på en yrkesskole). Merkelig. Ville trodd dette var en naturlig del av full overhaling. Uansett, når et boltsett koster over 2500 spenn (!) så tar jeg sjansen på at de holder!

 

Ad. Topplokk: Det er til måling, trykktesting og en kjapp ventilsliping på Auto23 nå, men verksmesteren ringte meg etter å ha tatt en kikk på lokket. Han sa jeg trygt kunne gakke ut og hente manifolden for trykktesting. Mao: Lokket ser bra ut, trolig er det manifolden som er hovedproblemet. Mulig det kan fikses, vi får se. Har uansett sendt en sms til Lyse ang pris på ny manifold, men har ikke fått svar ennå.

Link to post
Share on other sites

Det var manifolden, boblet fritt under trykktesting. Sabb skal ha ca 25000 (!!!) for en ny, KD har en brukt til 5-6000 (pluss/minus noe lapper, han måtte sjekke), men jeg kan få bygget en ny i «bløtt« (svart) stål, altså ikke støpejern) for ca 8000.

 

Tror jeg går for det siste - men har har noen erfaringer med manifolder fra Lyse sveis i Rogaland?

 

mvh

j

Link to post
Share on other sites

Motoren starter ok, men ryger blå ved koldstart også efter den har kørt nogle timer.

 

Tipper fastkoksede stempelringer, alternativt brukne ringer. En QMI behandling kan muligens løse opp litt koksing, hvis ikke er full demontering eneste alternativ...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...