Fevik 21 Startet 15.Juni.2009 Del på Facebook Startet 15.Juni.2009 Hei Installerte nytt strømanlegg i båten i vår. La da opp nytt startbatteri og forbruksbatteri med automatisk skillerele fra Blue Sea. Problemet mitt er at når jeg kom ned i båten min i går og skulle starte, var startbatteriet tomt. Hadde da ikke brukt båten på 15 dager. Vred bryteren over på "sammenkopling av batterier" og startet. Lading og alt annet virket fint. Hva er det som stjeler strøm? Det er jo ikke annet en dynamo og starter som er koplet til batteriet. Annlegget er koplet slik. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KaRsK Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 ser jo ut som dynamoen din trekker litt strøm .. skulle vel hatt den gjennom en bryter også Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lakecaptain Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 På min båt er hovedbryter plassert mellom batteri og dynamo, hvis jeg ikke husker feil. Kan sjekke dette, men da må jeg ned i båten og sjekke koblingsskjema. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 ser jo ut som dynamoen din trekker litt strøm .. skulle vel hatt den gjennom en bryter også Hvis det går strøm tilbake til dynamoet da er den sansynlig kaputt, enten på internt regulator (hvis så) eller en diode. I så fall er det vel ikke spørs om en bryter, men om å reparere dynamoet. Neste problem med det: Dynamoer med allerede 1 skadet diode leverer 33% mindre effekt. Knekkes det en diode til da blir det faseslutt = brannfarlig. Løsning for Fevik 21: Mål med multimeter. Sjekk om du kan måle -spenning- mellom ladekabel og B+ av dynamoet. Kan du måle noe der da er det allerede noe galt. Forsikt med løst ladekabel og ikke la motoren gå mens dette er frakoblet! Jørg Tilføyet her: Det gjelder ikke bare for Fevik 21: Mister man strøm =>i fra batteri tilbake via dynamo<= da er dynamoet definitiv skadet. ENESTE unntak ville være hvis det finnes en intern regulator som blir forsynt via B+. Men dette bare hvis regulatoren samtidig får startspenning på regulær vei (D+ & IG/R). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 (redigert) Det er ikke lett å tolke skjemaet ditt når du tegner hovedbryteren som en svart boks med fire tilkoblinger, og et rele som en svart boks med tre tilkoblinger, men en tanke er at kanskje releet er koblet slik at det er aktivert når alt er avslått? Da vil det gå noe strøm gjennom spolen i releet for å holde det aktivert. Redigert 15.Juni.2009 av hljoen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fevik 21 Svart 15.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 På min båt er hovedbryter plassert mellom batteri og dynamo, hvis jeg ikke husker feil. Kan sjekke dette, men da må jeg ned i båten og sjekke koblingsskjema. Ja. Jeg lurte litt på dette. Men dynamoen burde jo ikke trekke strøm allikevel. Fint hvis du kan sjekke. Hvis det går strøm tilbake til dynamoet da er den sansynlig kaputt, enten på internt regulator (hvis så) eller en diode.I så fall er det vel ikke spørs om en bryter, men om å reparere dynamoet. Neste problem med det: Dynamoer med allerede 1 skadet diode leverer 33% mindre effekt. Knekkes det en diode til da blir det faseslutt = brannfarlig. Løsning for Fevik 21: Mål med multimeter. Sjekk om du kan måle -spenning- mellom ladekabel og B+ av dynamoet. Kan du måle noe der da er det allerede noe galt. Dynamoen er helt ny, og lader perfekt. Tror ikke det er noe galt med den. Kan prøve å måle spenningen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fevik 21 Svart 15.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Det er ikke lett å tolke skjemaet ditt når du tegner hovedbryteren som en svart boks med fire tilkoblinger, og et rele som en svart boks med tre tilkoblinger, men en tanke er at kanskje releet er koblet slik at det er aktivert når alt er avslått? Da vil det gå noe strøm gjennom spolen i releet for å holde det aktivert. Releet er koplet slik at det slår automatisk ut når spenningen på startbatteriet faller under 12,8 V. Det skal derfor ikke være mulig at releet tømmer startbatteriet for strøm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Svart 15.Juni.2009 Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Jeg hadde samme problemet, på en bil vel og merke. Ved daglig bruk var alt greit og lækkert, men sto bilen over ei uke startet den ikke. Dynamoen ladet som den skulle og batteriet var kjøpt samme sommer. Målte et strømtrekk, men kunne ikke skjønne hvor det kom fra. Men tilfeldigvis hørte jeg et lite klikk da jeg tok av minuspolen fra batteriet. Og når jeg satte den på igjen kom det samme klikket. Etter litt mysing fant jeg ut at det var relét til ladinga som klikket og det sto "innkoblet" hele tiden, akkurat som motoren gikk. Det var nok til å tappe batteriet etter lang tid uten kjøring. Var et 72Ah batteri. Feilen lå i dynamoen. når jeg nappet av den ene ledningen på dynamoen slapp relét. Var japsedynamo, nippon denso eller noe sånt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fevik 21 Svart 15.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2009 Jeg hadde samme problemet, på en bil vel og merke. Ved daglig bruk var alt greit og lækkert, men sto bilen over ei uke startet den ikke. Dynamoen ladet som den skulle og batteriet var kjøpt samme sommer. Målte et strømtrekk, men kunne ikke skjønne hvor det kom fra. Men tilfeldigvis hørte jeg et lite klikk da jeg tok av minuspolen fra batteriet. Og når jeg satte den på igjen kom det samme klikket. Etter litt mysing fant jeg ut at det var relét til ladinga som klikket og det sto "innkoblet" hele tiden, akkurat som motoren gikk. Det var nok til å tappe batteriet etter lang tid uten kjøring. Var et 72Ah batteri. Feilen lå i dynamoen. når jeg nappet av den ene ledningen på dynamoen slapp relét. Var japsedynamo, nippon denso eller noe sånt. Det kan jo høres ut som en løsning. Tror jeg må måle litt. Det burde kanskje være mulig å kople kabelen som går fra batteriet til dynamoen, gjennom hovedstrømsbryteren. Noen som har noen meninger om det. Vet at koplingsskjemaet mitt er ganske primitivt, men gadd ikke å bruke så mye tid på det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pantzatt Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Releet har i praksis ingen funksjon her, da strømmen ledes gjennom hovedstrømsbryteren. Videre kan nevnes at de fleste "billige" hovedstrømsbryterne slipper noe strøm gjennom, selv når de er avslått. Har hatt dette problemet selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brodern Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Hvis et rele står inne pga feil i dynamo så har det mye og si. Da har man et strømtrekk som tapper batteriet over tid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fevik 21 Svart 16.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Releet har i praksis ingen funksjon her, da strømmen ledes gjennom hovedstrømsbryteren.Videre kan nevnes at de fleste "billige" hovedstrømsbryterne slipper noe strøm gjennom, selv når de er avslått. Har hatt dette problemet selv. Jeg har denne hovedstrømsbryteren og rele fra Blue Sea. Skal være skikkelige saker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Skjønner ikke helt skjema. + fra både forbruk og start er koblet til rele, og den gjenværende koblingen på relèet går til minus. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pantzatt Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Pluss skal gå via rele til forbruk. På den måten tapper ikke forbruket startbatteriet, og forbruk får lading når start er på topp. Men, her er det i tillegg lagt en krets gjennom hovedbryter til forbruk og start. Når den er slått på tar strømmen den veien uansett, og uavhengig av releet. En ender derfor opp med at forbruk trekker både fra start og forbruk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Denne bryteren bryter start og forbruk separat, de er ikke sammenkoplet.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Det burde kanskje være mulig å kople kabelen som går fra batteriet til dynamoen, gjennom hovedstrømsbryteren.Noen som har noen meninger om det. Det kan se ut som en av mine gamle dynamoer avgikk med døden grunnet svikt i hovedbryteren. Dårlig kontakt i bryteren - dynamoen sto å pøste på - ødelagt diode. Jeg er ikke sikker i årsaken hos meg - men dette er en sannsynlig årsak. Det er nå koblet utenom. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KaRsK Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Skjønner ikke helt skjema. + fra både forbruk og start er koblet til rele, og den gjenværende koblingen på relèet går til minus. Ja det er jo riktig det .. rele trenger minus også :) slik jeg tolker skjema , så har du ett dårlig batteri eller dynamo er kaputtski .. ser også at du ikke har brytere på verken batt 1 eller 2 , og det er jo greit å ha når du forlater båten for en stund... i tillegg til sammenkoblings/krise bryteren du har laget til :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 ser også at du ikke har brytere på verken batt 1 eller 2 , og det er jo greit å ha når du forlater båten for en stund... i tillegg til sammenkoblings/krise bryteren du har laget til :) Jeg mistenker at det er mer i den bryteren enn en parallellkobling av bankene, men det mener han tydeligvis at det er andres jobb å finne ut av: Vet at koplingsskjemaet mitt er ganske primitivt, men gadd ikke å bruke så mye tid på det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KaRsK Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 hehe kan virke slik ja Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Confusius Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Dersom du har konstant spenning på D+ ledningen som kommer fra ladelampa og tenningsbryteren, vil du tappe batteriet over dynamoen (du vil kunne kjenne at denne blir varm etter en stund). Sjekk at D+ er korrekt koblet på dynamoen, og ikke f.eks er koblet mot B+ på slik at den er spenningssatt når tenningen er avslått. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kompismannen Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 (redigert) Bare feil, slettet hele innlegget. Redigert 16.Juni.2009 av Comicguy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 Ja det er jo riktig det .. rele trenger minus også :) Så relèet kobler sammen + på start og + på forbruk - Æhh... når og hvorfor? (Jeg spør av uvitenhet.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KaRsK Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 når dynamoen har ladet opp startbatteriet vil spenningen stige høyt nok til at rele slår inn forbruksbanken også (automatisk) når man stopper båten , vil rele kutte og startbatteri blir ikke tappet .. kun forbruk.. kanskje litt dummt forklart men ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 kanskje litt dummt forklart men ... Neida, men dersom forbruksbatteriene er tappet ned, så "raser" det jo strøm ut av startbatteriet når relèet kobler dem sammen. Er det bra da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 16.Juni.2009 Del på Facebook Svart 16.Juni.2009 (redigert) Neida, men dersom forbruksbatteriene er tappet ned, så "raser" det jo strøm ut av startbatteriet når relèet kobler dem sammen. Trådstarter sa jo at han fikk start etter å ha koblet sammen start og forbruksbatteri. Da må jo konklusjonen være at forbruksbatteriet ikke er nedtappet. Redigert 16.Juni.2009 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.