Jump to content

Startbatteriet tappes når båten ligger stille


Fevik 21

Recommended Posts

Hei

 

Installerte nytt strømanlegg i båten i vår. La da opp nytt startbatteri og forbruksbatteri med automatisk skillerele fra Blue Sea.

Problemet mitt er at når jeg kom ned i båten min i går og skulle starte, var startbatteriet tomt. Hadde da ikke brukt båten på 15 dager.

Vred bryteren over på "sammenkopling av batterier" og startet. Lading og alt annet virket fint.

 

Hva er det som stjeler strøm? Det er jo ikke annet en dynamo og starter som er koplet til batteriet.

 

Annlegget er koplet slik.

 

koplingskjema_baat2ny_large_3.jpg

Link to post
Share on other sites

ser jo ut som dynamoen din trekker litt strøm .. skulle vel hatt den gjennom en bryter også

Hvis det går strøm tilbake til dynamoet da er den sansynlig kaputt, enten på internt regulator (hvis så) eller en diode.

I så fall er det vel ikke spørs om en bryter, men om å reparere dynamoet.

 

Neste problem med det:

Dynamoer med allerede 1 skadet diode leverer 33% mindre effekt.

Knekkes det en diode til da blir det faseslutt = brannfarlig.

 

Løsning for Fevik 21:

Mål med multimeter.

Sjekk om du kan måle -spenning- mellom ladekabel og B+ av dynamoet.

Kan du måle noe der da er det allerede noe galt.

 

Forsikt med løst ladekabel og ikke la motoren gå mens dette er frakoblet!

 

:seeya:

Jørg

 

Tilføyet her:

Det gjelder ikke bare for Fevik 21:

 

Mister man strøm =>i fra batteri tilbake via dynamo<= da er dynamoet definitiv skadet.

 

ENESTE unntak ville være hvis det finnes en intern regulator som blir forsynt via B+.

Men dette bare hvis regulatoren samtidig får startspenning på regulær vei (D+ & IG/R).

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lett å tolke skjemaet ditt når du tegner hovedbryteren som en svart boks med fire tilkoblinger, og et rele som en svart boks med tre tilkoblinger, men en tanke er at kanskje releet er koblet slik at det er aktivert når alt er avslått? Da vil det gå noe strøm gjennom spolen i releet for å holde det aktivert.

Redigert av hljoen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På min båt er hovedbryter plassert mellom batteri og dynamo, hvis jeg ikke husker feil. Kan sjekke dette, men da må jeg ned i båten og sjekke koblingsskjema.

 

Ja. Jeg lurte litt på dette. Men dynamoen burde jo ikke trekke strøm allikevel. Fint hvis du kan sjekke.

 

Hvis det går strøm tilbake til dynamoet da er den sansynlig kaputt, enten på internt regulator (hvis så) eller en diode.

I så fall er det vel ikke spørs om en bryter, men om å reparere dynamoet.

 

Neste problem med det:

Dynamoer med allerede 1 skadet diode leverer 33% mindre effekt.

Knekkes det en diode til da blir det faseslutt = brannfarlig.

 

Løsning for Fevik 21:

Mål med multimeter.

Sjekk om du kan måle -spenning- mellom ladekabel og B+ av dynamoet.

Kan du måle noe der da er det allerede noe galt.

 

Dynamoen er helt ny, og lader perfekt. Tror ikke det er noe galt med den.

Kan prøve å måle spenningen.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lett å tolke skjemaet ditt når du tegner hovedbryteren som en svart boks med fire tilkoblinger, og et rele som en svart boks med tre tilkoblinger, men en tanke er at kanskje releet er koblet slik at det er aktivert når alt er avslått? Da vil det gå noe strøm gjennom spolen i releet for å holde det aktivert.

 

Releet er koplet slik at det slår automatisk ut når spenningen på startbatteriet faller under 12,8 V. Det skal derfor ikke være mulig at releet tømmer startbatteriet for strøm.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problemet, på en bil vel og merke.

 

Ved daglig bruk var alt greit og lækkert, men sto bilen over ei uke startet den ikke. Dynamoen ladet som den skulle og batteriet var kjøpt samme sommer.

 

Målte et strømtrekk, men kunne ikke skjønne hvor det kom fra. Men tilfeldigvis hørte jeg et lite klikk da jeg tok av minuspolen fra batteriet. Og når jeg satte den på igjen kom det samme klikket. Etter litt mysing fant jeg ut at det var relét til ladinga som klikket og det sto "innkoblet" hele tiden, akkurat som motoren gikk. Det var nok til å tappe batteriet etter lang tid uten kjøring. Var et 72Ah batteri.

 

Feilen lå i dynamoen. når jeg nappet av den ene ledningen på dynamoen slapp relét.

 

 

Var japsedynamo, nippon denso eller noe sånt.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problemet, på en bil vel og merke.

 

Ved daglig bruk var alt greit og lækkert, men sto bilen over ei uke startet den ikke. Dynamoen ladet som den skulle og batteriet var kjøpt samme sommer.

 

Målte et strømtrekk, men kunne ikke skjønne hvor det kom fra. Men tilfeldigvis hørte jeg et lite klikk da jeg tok av minuspolen fra batteriet. Og når jeg satte den på igjen kom det samme klikket. Etter litt mysing fant jeg ut at det var relét til ladinga som klikket og det sto "innkoblet" hele tiden, akkurat som motoren gikk. Det var nok til å tappe batteriet etter lang tid uten kjøring. Var et 72Ah batteri.

 

Feilen lå i dynamoen. når jeg nappet av den ene ledningen på dynamoen slapp relét.

 

 

Var japsedynamo, nippon denso eller noe sånt.

 

Det kan jo høres ut som en løsning. Tror jeg må måle litt.

Det burde kanskje være mulig å kople kabelen som går fra batteriet til dynamoen, gjennom hovedstrømsbryteren.

Noen som har noen meninger om det.

 

Vet at koplingsskjemaet mitt er ganske primitivt, men gadd ikke å bruke så mye tid på det.

Link to post
Share on other sites

Releet har i praksis ingen funksjon her, da strømmen ledes gjennom hovedstrømsbryteren.

Videre kan nevnes at de fleste "billige" hovedstrømsbryterne slipper noe strøm gjennom, selv når de er avslått. Har hatt dette problemet selv.

 

Jeg har denne hovedstrømsbryteren og rele fra Blue Sea. Skal være skikkelige saker.

7650_182x182.jpg

Link to post
Share on other sites

Pluss skal gå via rele til forbruk. På den måten tapper ikke forbruket startbatteriet, og forbruk får lading når start er på topp.

Men, her er det i tillegg lagt en krets gjennom hovedbryter til forbruk og start. Når den er slått på tar strømmen den veien uansett, og uavhengig av releet.

En ender derfor opp med at forbruk trekker både fra start og forbruk.

Link to post
Share on other sites

Det burde kanskje være mulig å kople kabelen som går fra batteriet til dynamoen, gjennom hovedstrømsbryteren.

Noen som har noen meninger om det.

Det kan se ut som en av mine gamle dynamoer avgikk med døden grunnet svikt i hovedbryteren. Dårlig kontakt i bryteren - dynamoen sto å pøste på - ødelagt diode. Jeg er ikke sikker i årsaken hos meg - men dette er en sannsynlig årsak. Det er nå koblet utenom.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt skjema. + fra både forbruk og start er koblet til rele, og den gjenværende koblingen på relèet går til minus.

 

 

 

Ja det er jo riktig det .. rele trenger minus også :)

 

slik jeg tolker skjema , så har du ett dårlig batteri eller dynamo er kaputtski ..

 

 

ser også at du ikke har brytere på verken batt 1 eller 2 , og det er jo greit å ha når du forlater båten for en stund...

 

i tillegg til sammenkoblings/krise bryteren du har laget til :)

Link to post
Share on other sites

ser også at du ikke har brytere på verken batt 1 eller 2 , og det er jo greit å ha når du forlater båten for en stund...

 

i tillegg til sammenkoblings/krise bryteren du har laget til :)

 

Jeg mistenker at det er mer i den bryteren enn en parallellkobling av bankene, men det mener han tydeligvis at det er andres jobb å finne ut av:

 

Vet at koplingsskjemaet mitt er ganske primitivt, men gadd ikke å bruke så mye tid på det.
Link to post
Share on other sites

Dersom du har konstant spenning på D+ ledningen som kommer fra ladelampa og tenningsbryteren, vil du tappe batteriet over dynamoen (du vil kunne kjenne at denne blir varm etter en stund). Sjekk at D+ er korrekt koblet på dynamoen, og ikke f.eks er koblet mot B+ på slik at den er spenningssatt når tenningen er avslått.

Link to post
Share on other sites

Neida, men dersom forbruksbatteriene er tappet ned, så "raser" det jo strøm ut av startbatteriet når relèet kobler dem sammen.

Trådstarter sa jo at han fikk start etter å ha koblet sammen start og forbruksbatteri. Da må jo konklusjonen være at forbruksbatteriet ikke er nedtappet.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...