Jump to content

Fant hull i bunnen av nyinnkjøpt båt. (glassfiber)


Ronnymo

Recommended Posts

Hei igjen!!!

 

 

var utpå vannet i går , da jeg la merke til hvor mye vann som komm inn i båten.

 

vi gikk realtivt grundig over bunn på båten da vi kjøpte den , og ga den et lag med nytt bunnstoff.. kunne da ikke se NOEN tegn til skader el lign .

 

men midt under båten i går så det ut som om noen har borret med et 5 millimeter borr tvers igjenom hele bunn. er et slikt hull, med da en biteliten sprekk ved siden av.

 

så jeg tok opp båten i går..

 

Noen som har noen tips til fremgangsmåte for å fikse dette? og blir det dyrt? (lite penger igjen) ...

 

Det virket også som bunn var litt myk når jeg tok den opp.syns den "flexet" en del når du dyttet på bunnen. er dette normalt?

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

Uff da... høres ikke noe hyggelig ut.

 

Slik som du fremstiller det har jeg mest tro på at du har vært uheldig å fått kjøpt deg en båt med råttent treverk som gjør avstivingen i skroget svakere, og at skaden sikkert har oppstått pga stress i celcoat/glassfiber under bruk. Hopping på bølger f.eks! :/

Du får vel nesten håpe at det er andre ting som har forårsaket skaden da et slikt senario vel koster endel kr, og mange arbeidstimer...

 

Pass deg! Om du akkurat har kjøpt båten å lurer på å få hevet kjøpet bør du dokumentere alt du gjør med bilder, og involver tidl. eier så fort som mulig.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

hei..kjøpte båten for 2 uker siden..siden da har det blitt ny toppcoat. bunnstoff..byttet ledningsnettet og powerpack, olje og div andre ting på motor..så den starter bare du ser dumt på den ...

 

og motor og båt er kjøpt separat.!!! så har tilpasset osv selg...

 

men kan det gå at glassfiberet trekker vann?? siden det blir "mykt" og "flexer"?

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

det er også en glassfiberbåt det her , så er vel ikke noe treverk i den..

 

så hva gjør at det virker som den flexer når jeg trykker på den?

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

hei. det er dobbelt bunn. altså v bunn først , så har du i overkant da en "bunn" vi sitter på ..aner ikke hvodan jeg ellers kan forklare det( amatør)

 

blir litt redd når den flekser slik..likte ikke det..det er vel ikke normalt? Trykker med håndflaten,så flekser den litt rundt der du trykker....

 

når det gjelder hullet .. holder det å følge dette?

 

Er det bunnen i selve skroget og hullet er tørt, dvs. det ikke er fuktighet i glassfiber så kan du gjøre følgende.

Hullet slipes i en diameter på 5-10 cm- avhengig av skrogtykkelse. Slip slik at du får en grop inn imot senter av hullet.

Dette er greit dersom du kan legge båten opp ned. Hvis ikke blir det verre. Deretter så klipper du til små stykker, rundinger, i økende størrelse, med glassfiber matte slik at den minste støpes inn i hullet, dekker hullet på kantene.Denne må herde før du går videre. Deretter støper du lag på lag med resten av ringene til du har kommet jevnt med skroget. Når dette er herdet så slopes og sparkles ujevnheter og så til slutt slper du og legger et lag med topcoat over før primer og bunnstoff.

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

det er også en glassfiberbåt det her , så er vel ikke noe treverk i den..

 

så hva gjør at det virker som den flexer når jeg trykker på den?

Glassfiber båt eller annet. Nesten alle "eldre", og endel nyere båter produseres med en god del treverk, gjerne kryssfinèr. Eldre båter som kanskje har blitt dårlig vedlikeholdt har råte i fineren, og de fleste som har sett våt kryssfinèr vet at den er det ikke mye bæring i... :(

 

Hvordan båt er dette??? Amerikansk?

Link to post
Share on other sites

hei.er usikker , men vil tro det..

 

 

selgeren sa den heter cleavland.. men dette er usikkert for meg..det står det i kontrakten hvertfall..

 

har søkt google og alt , og finner ikke noen som ligner , eller noen båt ved navn cleavland...har bare et bilde her , skal legge det ut ...

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/fileupload/fileuploa...amp;folder=img1

 

 

har ikke helt forstått hvordan jeg får lagt det ut....fint hvis noen kan legge det inn på forumet her for meg...

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

og for å svare på det andre sporsmålet..ikke skum i mellom..hvis jeg kikker fra der tanken min står (tar ut den.. så kan jeg kikke under gulvet som vi sitter på.. og da kikker leg langs etter bunn på båten...ingenting i mellom der..

 

da jeg gjorde dette la jeg merke til en ufattelig stor skruer som har skrudd fast setet.. lurer på om gulvet har flexet når vi har kjørt , og laget hull i båten denne veien.. er det mulig?

 

huff...what to do!!!

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

Legg ut mer bilder...

 

Hvis det flekser sånn som du sier , så tyder det på delaminering. Ikke bra.

Tror jeg jeg ville skåret ut den innvendige dørken("gulvet") for å komme til skaden fra begge sider. Kan også høres ut til at båten er dårlig avstivet ..? (Enten at avstivninger er råtne eller ret og slett mangler)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

skal se å få tatt bilder av det litt senere i dag , slik at dere kan få kikket. setter utrooolig stor pris på all hjelp.

 

dersom delaminering. så må gulvet skjæres ut , for å komme til begge sider. så stive det opp fra innsiden.. ja , synes selv det er dårlig avstivet.. hva kan jeg evnt bruke for å "stive" det opp ?

 

gidder ikke starte på noe før jeg er 100 % sikker på det jeg driver med =)

 

skal se gjennomført ut når jeg er ferdig..men ønsker liksom også å komme meg på vannet i sommer! =)

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

Dette kan jo være en Barracuda Cleveland, kan huske en sånn fra ungdomstida! Hvis du har den på henger så ville jeg prøvd å fått Anders som holder til i den gamle brannstasjonen i Svelvik til å ta en titt, (hvis han har tid da!) Han er god med både glassfiber og kompositt! Send meg en IM hvis du vil ha tlf nr hans!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

hei

 

 

det ligna faktisk.. så kan være..

 

anders VP? tror ikke han har så mye tid..står folk der hver eneste gang jeg kjører forbi , men tar gjerne imot nr hans ,så kan jeg jo ringe å høre!!

 

men lurer jo litt på om det da bare er p pusse ned og tette evnt hull? hvor langt rundt bør jeg pusse? fremgangsmåte osv ..

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/fileupload/fileuploa...amp;folder=img1

 

 

har ikke helt forstått hvordan jeg får lagt det ut....fint hvis noen kan legge det inn på forumet her for meg...

 

Kan ikke hjelpe deg med hva du skal gjøre med båten, men kan forklare deg hvordan du laster opp bilder... :smiley:

 

1. Klikk på "Laste opp bilde"

2. Når siden "Mine bilder" kommer opp, klikker du på "Bla gjennom" Da får du opp en oversikt over "mappene" dine.

3. Klikk på den mappen hvor du har bildene dine liggende

4. Når denne mappen åpner seg, klikker du på det bilde du vil laste opp

5. Nå kommer du tilbake til "Mine bilder" Der klikker du på Last opp/Upload

6. Nå er bildet opplastet og det vil komme opp en http adresse i rød skrift

7. Hold nede venstre museknapp og trekk musa over denne adressen (slik at du får en blå bakgrunn)

8. Hold musepila over dette blå feltet og klikk høyre museknapp

9. Hold ned høyre museknapp og klikk kopier... (ja alt dette kan du sikkert... sorry at jeg er så detaljert)

10. Gå tilbake til inlegger du er i ferd med å skrive....og klikk på ikonet "sett inn bilde"

11. Nå paster du bare adressen fra "Mine bilder" siden inn i det åpne feltet og klikker ok....

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

hei bernt.. svarte deg tidlig på meldingen :P hehe.. det er helt ok ..=) ingen problem..

 

 

jobber i 2 etasje på biltema , så skal greie å få til dette!!!

 

men ser den "oppskriften " som er litt høyere på siden her bra nok ut? er det noe annet jeg bør tenke på¨???

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

dersom delaminering. så må gulvet skjæres ut , for å komme til begge sider. så stive det opp fra innsiden.. ja , synes selv det er dårlig avstivet.. hva kan jeg evnt bruke for å "stive" det opp ?

 

Delaminering kan fikses fra bare ene sida også, spørs hvor mye som er skadet. Alt skadet laminat må bort.

Men er båten lealaus pga for dårlig avstivning så vil det oppstå nye skader. Ville lagt langsgående spant (sk. stringers) , du kan f.eks bruke elektrikerrør som kjerne og støpe utenpå.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delaminering kan fikses fra bare ene sida også, spørs hvor mye som er skadet. Alt skadet laminat må bort.

Men er båten lealaus pga for dårlig avstivning så vil det oppstå nye skader. Ville lagt langsgående spant (sk. stringers) , du kan f.eks bruke elektrikerrør som kjerne og støpe utenpå.

 

 

du mener da inni båten. lagt det på langs med båten , og støpt det fast?altså støpt over for at det skal blir stivt. har jeg forstått det riktig da?

 

prossedyre i korte trekk er .

1 ut med gulvet for å komme ned til bunn.

2 pusse?

3 legge for eks elektrikkerrør på langs med båten. (mellomrom mellom rør osv? )

4 støpe dette fast

5 la det herde.

6 sette på plass alt igjen

7 tut å kjør? :P :confused:

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

det gjorde den faktisk!!!! =)=)

 

da sier vi det:P

 

men.. når det gjelder dårlig avstivning, så ser det ut til at bunnen , som jeg sitter på.. den er støpt og ikke skrudd.. må altså da skjære denne ut? jeg kommer jo ikke til på noen annen måte slik at jeg får gjort slik at båten må bli stivere... ?

 

det hørtes ut som helt sinsvakt mye arbeid? har jo lyst til å få båten klar til sommeren:P

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

så tett hullet , la alt annet være? når det viser seg at det er så svakt ? men men,..det er ok for meg , bare jeg flyter..bør vel kansje ikke utfordre skjebnen med den på vannet da:P

Den som stikker hodet opp av skyttergraven får trolig hodet skutt av, men det er kun han som ser veien videre!

 

båten min har fått nytt navn.. den heter nå HAPPY LETTLURT.

Link to post
Share on other sites

Skift ut den lange skruen også, så den ikke stikker hull igjen... Ellers er jeg tilbøyelig til å være enig med Ingar her, har det fungert i mange år holder det nok i sommer også. Følg litt med på utviklingen i sommer, og ta heller en eventuell avstivningsjobb i høst/vinter. Sammenlign gjerne også med andre båter i tilsvarende størrelse, det er ikke uvanlig at små båter ikke er helt stive...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...