Jump to content

Watski skagerak Twostar 09-tråden


Sun Flyer

Recommended Posts

Ja, i morgen starter sommerens største shorthandedregatta. Noen Bp deltagere er det nok, men jeg har ikke helt oversikt. Forsøker meg på et resultat-tips:

 

Klasse lys 1.14-1.20. Her har jeg ikke peiling i det hele tatt. Holder en knapp på Red Dingo, en x-342 fra nesodden eller Sniff, en Omega 34 fra Asker. X-båter er alltid konkurransedyktig. Omega 34 er også en konkurransedyktig båt i flere vindforhold.

 

Lys 1.21-1.24. Mange flinke her. Blaast x-332 med Eilert Kamfjord vil kanskje dominere? Har Ormen Lange noe å komme med her? Ikke lovende å ikke fullføre Færderen i drømmeforhold?

 

Lys 1,25-1,30 Hard konkurranse her. Optimila (sun fast 3200) med Simen Løvgren er min favoritt. Gode muligheter også for Blur (J105-Bp medlem), Venus (elan 40), Luringen (Finngulf 39), Venninna (cayenne 42) og Ad Undas (hanse 411).

 

Lys 1,30-1,35 Pixeline (Henning Hansen/Karl O Book) X-442. Gunstig lys på denne, spesielt på kryss i hard vind. Følg også med Ille Moro (bav 42match)

 

Lys 1,36-1,48 Favoritten er Elanor (elan410), men muligheter også for Uk Syversen (arcona 430-for høyt lys?), Kjappfot X-482 mm.

 

Lys 1,49+ Favoritten min er Camilla med Christen With. Er spent på hva Calypso med 1,94(!) i lys kan klare...

 

Multihull: Aner ikke

Link to post
Share on other sites

Det er utrolig mange som har brutt. Og en hel haug med seil har røket. Tre rigger er ødelagt. Det får en til å undre om seilmakerne rundt oslofjorden har levert seil som bare er dimensjonert for lett bruk innaskjærs rundt bøyene. Eller er det seilerne som ikke klarer å håndtere forholdene riktig? Tror ikke jeg kommer til å kjøpe kevlarstorseil iallefall. Det må tåle å blafre litt.

 

Etter seilmakeren doublehanded sa Ludvig med bestemt stemme at han skulle levere Ille Moro til Lunde Båt og at han ikke ville ha jævelskapen tilbake før den var tett... :smash: De har jo etter sigende landets beste service. :crazy:

Personlig tror jeg at en så god seiler ville tjent på å satse på en litt mer solid båt. Lurer på hva han tenker om det.

Link to post
Share on other sites

Personlig tror jeg at en så god seiler ville tjent på å satse på en litt mer solid båt.

På den annen side har nettopp den bunnsolide najad 440'en Lise mistet styringen. Så det er jo ikke alltid sikkert at ting er like bra som det man skulle tro. Ser også at Frøken Fryd nettopp brakk masten. Det er en CB 365. Er ikke han medlem er på Bp?

Link to post
Share on other sites

SF

 

Kjenner jeg Ludvik rett, må Lunde jobbe nå. Og enig det er ikke akseptabelt. Ille morro burde være god mf for Bavaria. Men da må utstyret tåle bruken og. GS 50 som brøt hadde også mye vann i båten som antakelig stammet fra ankerbrønnen. Det er nok noen utstyrslevrandører bl.a Selden som tjener litt sammen med noen seilloft.

 

Men godt at alle mastebrekkene har skjedd uten personskade. Ikke morsomt i mørket med mast som kommer deisende.

 

Ellers naboen gjør det bra Kullmann 43.(EX Forgus 42). Solid og tøff one off bygget på beste orust i farge "racing green".

 

Er vel med en SF43 også?

 

CB er medlem og heter TOOL. Som normalt hevder seg bra. Mulig vi får en forklaring.

 

Litt spes at så mange master ryker. Det er anerkjente båter/seilere som har opplevd det i regattaen. Og de er nøye med riggtrim. SÅ spørsmålet er hva bør en forvente at en mast tåler? Er det for spinkelt

Redigert av baatsman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er vel med en SF43 også?

Han brøt allerede første etappe... :sad: Vet ikke hvorfor.

 

CB er medlem og heter TOOL. Som normalt hevder seg bra. Mulig vi får en forklaring.

Det får vi sikkert.

Litt spes at så mange master ryker. Det er anerkjente båter/seilere som har opplevd det i regattaen. Og de er nøye med riggtrim. SÅ spørsmålet er hva bør en forvente at en mast tåler? Er det for spinkelt

Jeg vet ikke hva jeg skal tro. Mener vel egentlig at det er for spinkelt, ja. Med gamle båter som f.eks "Luringen" bør man ha i bakhodet at når de ble konstruert var ikke seilene av karbon og fall/skjøter av Dyneema. Det blir egentlig litt på lykke og fromme om riggen tåler det ekstra trøkket man får, da. Nyere båter bør tåle dette.

 

Når jeg røk storseilet mitt i fjor sommer hadde jeg nettopp skiftet fallet fra polyester til dyneema. Det røk i toppen der flyndra går over i vanlig duk. Har beholt polyestertau på skjøte, bomuthal, revetau, cunningham og kick. Tror at den lille fjæringen hjelper på å holde greiene sammen. Hva tror du?

Link to post
Share on other sites

. Hva tror du?

 

Hva jeg tror. Følgende:

 

Enkelte båter er ikke til for å utstyres med så stive seil uten å bygge om alt av dekks-utstyr. Andre båter har begrensinger i henhold til vindretninger slik at belsastningene blir for store. En skulle tro at "lense"-båter fikk kjørt seg på en skikkelig bankekryss til Arendal. Og at det kan ha skapt svekkelser allerede.

 

Andre som seiler mye og ekstremt får slitasje og bør kanskje skifte ut deler på riggen selv om det er ikke synlig. Att spinnakere/forseil/storseil går føyken det er en del av gamet, og stivheten i seilet gjør at det blir nesten flatbrød-tendens.

 

Vi knakk masten i NM for mange år siden med en Cutter. Men det skyldes matrialtretthet over 40 år og seil som kunne brukes som hengekøye.

Link to post
Share on other sites

Ser at Nils Kamfjord har røket et undervant på den nye Xen hans (X-34) , merkelige greier

For hans del gikk det jo greit da dette ikke førte til at riggen gikk overbord.

 

Flere av båtene som har fått problemer er jo helt nye. Dermed har man ikke nødvendigvis testet alt utstyret i tøffe forhold.

 

Ellers er det jo imponerende at Pixeline med "fetter klodrik" gjør det kjempebra. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk. Krevende seilas. Ny max fart rekord på skuta: 22,8 knop..... på vei inn til Marstrand. Mest kritiske hendelse for oss var starten kl 0155 ut fra Marstrand i liten kuling midt i mot. Kartplotteren sviktet, genovafallet røk tvers av tett opp til noen skjær og 2 ganger fikk vi "fittestikk" på genova skjøte (måtte kappe 2 ganger med kniv for å kunne slå).

Sov godt. Det skal jeg.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer at Frøken Fryd også ble utsatt for mastebrudd. Jeg har ikke noen god forklaring på hvorfor det skjedde akkurat der og da. Masten var riktig satt og vi har alltid vært flinke til å bruke sjekkstagene på kryssen for å unngå pumping. Ned til Arendal brukte vi sjekkstag, og vi hadde egentlig en problemfri seilas. Bortsett fra at akterliket revnet på to steder når vi satte rev. 2. Vi kjørte med Medium/heavy fokk og 2 rev og det gikk greit inn til en 5.e plass. Vi har aldrig hatt taket på første etappen så nå hadde vi et godt utgangspunkt videre. Det meste av pitstop tiden gikk med til å reparere storseilet.

 

Vi går til Arendal med samme seilføring men uten rev i storen. Planen er å gå 3 timer sydlig for så å lense for spinnaker til Marstrand. Vi har kommet ca. 3 timer ut i etappen når skaden skjer. Vi har 30 knops vind 140-150TWA og 4-5 mtr. bølger. Midt i en surf brekker masten en meter under nedre salingshorn, og så etter det 10 cm over dekk. Riggen faller til lo, og vi går klar av alt. Mens vi finner frem verktøy og rigger nødantennen dreier båten slik at vi får riggen til lo. Klipper først alt på le side og så gjør vi et forsøk på å berge fokka. Mulig vi kunne klart det til slutt men faren for å få mastestumper inn i båtsiden er så stor at jeg velger å kutte oss løs. (8mm rod er nok øvre grense med en vanlig boltesaks!)

 

En veldig kjedelig hendelse. Store verdier går tapt men heldigvis ingen skader på mannskap eller båten for øvrig. Under regattaforhold pusher vi jo litt mer enn på tur men jeg synes ikke vi var uforsvarlige. Vi så jo andre båter som satte spinnaker direkte ut fra Torungen, og det avsto vi fra.

 

Litt uvisst når vi er igang igjen. Spm. nå er jo om det skal bli karbonmast. De kan jo brekke de og men kompetansen på området har nok blitt veldig mye bedre nå enn for få år siden.

Link to post
Share on other sites

...

Når jeg røk storseilet mitt i fjor sommer hadde jeg nettopp skiftet fallet fra polyester til dyneema. Det røk i toppen der flyndra går over i vanlig duk. Har beholt polyestertau på skjøte, bomuthal, revetau, cunningham og kick. Tror at den lille fjæringen hjelper på å holde greiene sammen. Hva tror du?

 

'Gammeldagse' wirefall er vel ikke akkurat så veldig ettergivende de, heller? Men, seff, tildligere var det jo stort sett vanlig cross cut dakron seil, så fleksibiliteten var vel gjerne ivaretatt i seilet?

 

Nå er det vel flere som seiler 2-star enn Shetland Race. Men forholdene kan jo være ganske tøffe under sistnevnte. Kan allikevel ikke huske at det har vært spesielt mange mastebrudd under SR?

Link to post
Share on other sites

Ok,

uten å gå inn på diskusjoner som jeg har meninger, men ikke kunnskap om, skal jeg gi et referat fra nevnte regatta...

 

Leg 1 Hankø-Arendal:

Ankomst seilbåt altfor seint og alt for uforberedt... (Trøbbel på hjemmebane, dødsfall. Søvn = mangelfull osv)

Rakk starten, men det er vår andre tur med båten i regatta.. Vår første tur shorthanded, kløner fortsatt med fittestikk o.a... Tar det veldig rolig i starten i forhold til de andre båtene. Ironisk nok, i vår klasse (A), en ok start...

 

Et par slag, tighter litt på fallet, og noe går til helvete med et brak. Plastikk spruter, noe rundt og plastikfarget lander på dekk et mikrosekund, før ferden fortsetter videre i sjøen, og genuan sagger 50 cm. Dette skjer mellom Missingene og Struten. Ned med genua, bytte til spinnakerfallet og opp igjen. Tar sin tid... Den fine starten smulder bort og fornøyde seilere hilser høflig da de passerer...

 

Ja -så oppløftende....

 

Etterhvert oppdager vi at det er blokka på dekk (ved mastefoten) som gikk fyken og ikke blokka i mastetoppen. Iofs en lettelse da vi innser at det fremdeles er mulig å fikse dette enkelt, og regattaen er ikke tapt så langt :-)

 

Uansett må vi gjøre noen justeringer og må derfor rulle inn igjen (ja, vi har rullestor og rullegenua - og tilhører ikke mafian med kevlar eller andre aromatiske fibre i seilene...)

 

Vi trer om fallene på dekksnivå og seiler videre, ut igjen med rullegenuaen.. På dette tidspunkt fungerer fremdeles trackingen, usikker på om det er nyttig forresten... Senere drukner tlf i saltvann :-( Ikke lett å ha GPS dekning og fritt for vannsprut...

 

Resten av etappen forløper uten nevneverdige komplikasjoner.

 

Vinden øker (som meldt - fra 8 til 9-10-11-12-13-14), heldigvis fra forholdsvis sørlig-SØ retning under frontens passering, slik at vi unngår å krysse. Bidevind med et hint stikk i skjøtene og vi velger å ta god overhøyde på Arendal for å møte nytt forventet vindskift W-NW ifm frontpassasje, og samtidig håper vi på mindre sjø lengre ut. Vi seiler med godt revet storseil og revet rullegenoua, ikke akkurat optimalt.

 

Nevnte jeg vått og kaldt?

 

Leg 2:

Arendal - Marstrand

Joda, vi startet tidlig fra Arendal i bygete vind fra WNW, et forvarsel om hva som skulle komme.

 

Værmeldingen gav bud om friske forhold, men medvind. Kast opp i 35 knop. Feilmargin +5 knop stod det i varselet fra "FriVind". Ikke særlig oppløftende, egentlig. I utgangspunktet tenkte jeg å ta med en bok og dessuten iPod for å ha litt bakgrunnsmusikk... (Øy, vi la tom ned sprayhooden altså - tross alt regattamodus)

 

Jeg fikk verken bruk for iPod eller bok. Den nye NW økte raskt på og ble mer W.

 

Det tok ikke lang tid før 12-13-14 og 15 var etablert steady som true wind. Veldig gøy en periode... Manglende søvn og hvile gjorde seg etterhvert gjeldende og psyken var ikke på topp, i alle fall ikke for egen del. At det blåste opp relativt hurtig og at bølgene derfor begynte å bekke på kammene selv om de ikke var mer enn 2-3-4 meter gjorde vel ikke stemingen bedre...

 

Raskt ble det verre, og 16-17 steady på true wind kunne leses på instrumentene. Gusting 20+. Hva f**n gjorde jeg ombord i en moderne flatbunnet lettvekter som vinglet alle veier med mangel på søvn? Skipperen lot til å ha full kontroll ved roret (du vil ikke ligge longside brenningene nå...), så jeg la meg ned for "å hvile". Yeah, right... Skjønner nå hva "Heavy Weather Sailing"-boka mener med "violent motion". I korte trekk umulig å hvile (sove) uten å være spent fast med lastestropp. Sendte varme noen tanker om lettvekts flatbunnede moderne tupperware dypt nedover på dette tidspunkt...

 

Joda, en stund argumenterte jeg for å bryte da jeg så at det kom til å bli en ekstremt krevende dag og jeg var utslitt. Imidlertid var vi allerede såpass langt ute at det var mer eller mindre meningsløst å fortsette noe annet sted enn til Marsrtrand. Skipperen presiserte dog at dette var helt opp til meg å bestemme (psykologisk finte), og det ble til at vi fortsatte mot Marstrand, dog med redusert seilføring. Målet med regattaen, som førstegangsdeltakende, var å fullføre bedre enn siste plass. Dette målet forvant en stund i bakgrunnen da vi var nr 2 i vår klasse ved ankomst Arendal. Det var et greit referansepunkt å minne en selv på etthvert, og en dundrende hodepine forsvant etterhvert med en Paracet (doping?).

 

Nuvel, etterhvert kom undertegnede på banen igjen og ble litt mer på hugget.

 

Selv om vi seilte nokså konservativt og gikk en sørlig kurs i tilfelle vinden skulle dreie mer sørlig/østlig hadde vi mange fine surfer i 10-12-14 knop. Gøy.

 

Rekorden var 19 GPS-knop med speedfilter. Dette med en flik av storseil og godt revet genua. Needless to say, var dette mest et resultat av nedoverbakke mer enn seilareal.

 

Etter en j**** slitsomt dag hadde vi gleden av å komme inn til Marstrand i mørket i ca. 14 m/s (ah, så rolig...), bølgene lot ikke til å sette særlig pris på utgående strøm (eller grunnere vann?), og selv om vinden hadde roet seg var det fremdeles bølger nok og vanskelig å styre den flatbunnede prammen inn. Siden vi ikke møtte noen på veien inn skjønte vi at pit-stop var extended og skipperen kunne knapt styre seg av glede. Jeg er usikker på om vi tjente noe på det rent regattemessig, for på det tidspunktet hadde jeg fått sove et par timer ombord og følte meg nokså ok.

 

Nuvel, 5 timer pitstop. Zzzzzz+papirer, lading o.a.

 

Start fra Marstrand grytidlig, for oss. Ennå tidligere for de raske klassene.

 

Kryss ut til Hättebärget (syd for), deretter mot Pärsgrund. En fin SW bris 7-9 m/s med god medstrøm. Etterhvert noen store (torden)-byger som dempet vinden til 2-4m/s og sørget for skift til NW. Bygene var så store at det ikkevar lett å velge noen omvei eller "lur" løsning umiddelbart. Som vanlig var det en god ide å observere båter lengre frem i kikkerten, eh, noe vi ikke hadde så stor suksess med da kikkerten var full av, Yeah - you guessed it - water.

 

Nuvvel, selv om I er medlem af KNS, og efter tindebestigning må derfor seilingen få en viktig plads, på dette tidspunkt må vi medgi at konkurranseinstinktet ikke var på helt topp, mtp forrige etappes "utfeiging" og nær jumboplassering. En del tid ble derfor (fånyttes) brukt på Cola, nøtter og konsentrasjonen var ikke helt topp. Etterhvert våknet vi litt opp og fikk satt en gennaker i laber bris og urolig sjø. Ikke akkurat rett på målet (Pärsgrund), men seilet stod jo 50% af tiden. VMG fra 2.0 til 4.0 knop, og økende. Efterhvert kom den sedvanlige SW (denne gangen mer SSW) og vi fikk god fart inn mot mål ved Hankø.

 

Alt-i-alt en krevende men morsom regatta (jeg er tross alt turseiler).

 

Brekkasje:

Mindre enn i HH Skagen Race, kun en blokk. Mye vann overalt dog. Også på den trackende mobiltlf.

 

Skjønner jo nå også hvorfor det kreves ISAF Personal Survival Course av mannskapet. Selv om store deler av pensum er litt selvfølgelig, kan det være en god ide med litt "ballast". Vi styrte aktivt unna de verste brytene bølgene et par timers tid, ved å se bakover. Det fungerte bra, men man er avhengig av en våken rormann. En søvnig rormann er ikke å anbefale, disse moderne båtene er nesten farlige sånn sett hvis de ikke seiles aktivt. Bølgene vrir båten alle veier, men den store bredden akter gir i det minste god oppdrift og lite vann i cockpit.

 

Dette var vel mitt lengste innlegg så langt, tror jeg...

 

GeirKS

 

PS! Glemte å nevne hvor mye morsommere det er å seile andres båter i regatta, en ens egen gamle, tunge og kjedelige :-)

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...