Jump to content

Hva er lovlig strømkabel i båt


benq

Recommended Posts

tenkte samme tanke....er så mange elektriske her inne, at det er nok bare at de ikkje har sett tråden.

I min båt er anlegger bygget likt som i hus. Trekkerør i hulrom og juksebokser. Vanlig kabel.

Noen steder er det brukt skjøteledning, sånn tykk svart, inni trekkerøra :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville uansett brukt minimum 1,5 kvadrat, for den fysiske styrkens del. Mangetrådet ledning, f.eks RKUB. IP grad er ikke så nøye, så lenge det er innendørs. Dette må du nesten vurdere selv ut fra plassering av boksen. F.eks skal du ha den under dørken kan en tett boks være greit. Vanligvis bruker man ikke bokser i det hele tatt, men trekker alle ledninger tilbake til koplingsskap. Jo færre koplinger underveis, desto bedre. Angående lovlighet, så er vel det meste lov på 12 volts anlegg. Så lenge du selv kan gå god for det...

Link to post
Share on other sites

Men det finnes vel noe som regnes som "skipskabel"?Det kan jo bli endel vibrasjoner på anlegget og for få tett i koblingspunkt så tenkte jeg at det måtte være en fordel med høy IP merking

 

Det som anbefales er fortinnede kabler, disse er mindre utsatt for korrosjon, men litt dyrere.

Tviler på om selve kabelen tar skade av risting dersom den er godt festet.

Link to post
Share on other sites

jeg har brukt Radox dobbelisolert kabel på Store tverrsnitt 6mm2 og opp . og vanlig radox på små tverrsnitt .. radox har fortinnede ledere og er mangetrådet..

 

 

Etter det jeg vet så er det dobbelisolert kabel som er godkjent brukt på båt.. gjelder sikkert ikke private båter da..

 

http://www.solarcable.no/cable/index.php?a...;id=Cab-0021126

 

 

bruker du radox så kan du også bruke mindre tverrsnitt enn vanlig pn\rk kabel da radox er godkjent for mer ampere på samme tverrsnitt som andre kabler..

Redigert av KaRsK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Angående lovlighet, så er vel det meste lov på 12 volts anlegg. Så lenge du selv kan gå god for det...

 

Tja, FEL (forskrift for elektriske lavspenningsanlegg)gjelder for alle lavspenningsinstallasjoner fra 0 til 1500V DC.

i 12V installasjoner betyr det hovedsaklig at tverrsnitt skal være stort nok til å forhindre store spenningsfall og varmgang. samt at installasjonen skal være egnet til forutsatt bruk, så det er ikke bare tut og kjør for hvem som helst.

Link to post
Share on other sites

KaRsK:

bruker du radox så kan du også bruke mindre tverrsnitt enn vanlig pn\rk kabel da radox er godkjent for mer ampere på samme tverrsnitt som andre kabler

No kjenner ikkje eg Radox, men når den kan belastast med fleire amp, må det bety at den får lov til å bli varmare. Eg vil då seia at når Pn og Rk er godkjent for temperatur opp til 80 grader, so bør ein sjå seg for, før ein kabel vert belasta nok til å bli enno varmare. Eg tenker då på kva temperatur underlaget toler.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Kablar med mindre resistans har eg overhode ikkje tru på. Dei fleste kablar som lages i dag, har ledere av kobber, og kabler med aluminiumsledere er ikkje tillatt brukt i båt. Men for å få kabler med mindre resistans, må kablane over på sølvleder, eller leder med betydelige mengder sølv i legeringa. Dette er sjølvsagt mulig, men det vil fort enda opp med kablar som ingen har råd til å kjøpa.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Da må jeg nok arrestere deg KaRsK.

Det er ikke ledeevnen disse kablene er kjent for, men isolasjonen. 4GKW-AX som du viser til er en kabel ratet til 1800 / 3000 volt og 120 gr. C. Betegnelsen på isolasjonen er GKW

 

Radox 125 leveres til marine og har da følgende spesifikasjon:

 

Volt rating 600/1000 volt

Temperatur området er -40 til +125 gr.C.

 

Betegnelsen på isolasjonen er 125

 

Isolasjonen på begge nevnte eksempler er oljebestandig og halogenfri etc.etc.

 

Men dette er primært en skipskabel og kanskje litt overkill i likestrømsanlegg i fritidsbåt.

 

I de fleste tilfellene hvor det finnes Radox kabel i fritidsbåter har båteieren en jobb hvor kabelen kan erverves på et eller annet sett mellom 07.00 og 16.00 uten å gå langt.

 

Hvor mye betaler du for hver meter?

Jeg kjøper masse Radox kabel så jeg vet hva den koster. :wink:

Link to post
Share on other sites

Hehe tenkte nok det :)

 

og angåede annskaffelse av radox : Ja har mulighet til å skaffe mellom 07.00 og 15.00 men da 70mm2 ikke akkurat er lagervare hos oss , så ble den ihvertfall kjøpt inn hos technor :)

 

husker ikke helt prisen , men var vel rundt 1200 kr for de få meterne jeg trengte ... :eek:

Link to post
Share on other sites

Hei KaRsK.

Husk at en veldig god kabel på et felt ikke nødvendigvis er godkjent på et annet felt. Radox 125 marine tilfredsstiller klasse B, men ette er ikke det samme som klasse B likestrømssystemer i fritidsbåt så vidt jeg kan se.

 

Men rett skal være rett og derfor kan jeg opplyse om at du har delvis rett i den tidligere uttalelsen din om at Radox kabelen kan føre mer strøm også i fritidsbåt. (Men man må jo sammenligne med noe for at det skal være riktig forstått).

 

Hvis du har en 70 kvadrat kabel ratet for 70 grader C. så er denne godkjent for en kontinuerlig strøm på 265 ampere i en fritidsbåt.

Velger du å kaste perler for svin og kjøper en Radox 125 marine som er ratet til 125 grader C, så kan du i henhold til byggestandarden føre hele 365 ampere gjennom denne kontinuerlig. Perler for svin var bare en uttrykksform, og man har en fordel med Radox 125, for man får aldri lekkasjestrøm i båten med slik kabel. (Forårsaket av kabelen selvfølgelig).

 

Men dette har ikke noe med ledeevnen som Dinamo var inne på, men varmkjøringskarakteristikk i forhold til hva isolasjonen tåler. (Som du sikkert kjenner til så leder en varm kabel strøm dårligere enn en kald kabel, og ofte er det da en fordel å velge toledere i parallell for at kabelen skal få bedre kjøling i ekstreme tilfeller).

 

Technor er jo importør for Huber Suhner og Fredrik er jo båtmann, så du fikk sikkert en god pris. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...