Jump to content

Bensintype på min VP AQ225D V8 (Oktanforhøyer)?


Andy2

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har i min Andy 20' en VP AQ 225 D. Det er vel en marinisert utgave av GM 5,7 l hvis jeg ikke tar helt feil...... Jeg tipper den er fra 80-tallet en gang.

 

Jeg kjørte den tidligere på 98 Super, men siden det ikke er å få tak i lenger (i alle fall ikke på stasjoner i nærheten av der jeg bor), så fyller jeg 98 Blyfri, og tilsetter blyerstatning.

 

Så ringte jeg nærmeste marina en dag for å spørre om de har 98 Blyfri, men nei, de har kun 95 Blyfri. "Da tilsetter du oktanforhøyer i tillegg til blyerstatning" sa han.....

 

Er det Ok for motoren? Den aktuelle marinaen solgte ikke oktanforhøyer, men er det noe man kjøper på bensinstasjoner/Biltema etc.? Vil kvaliteten på bensinen bli riktig med to tilsetningsprodukter (både blyerstatning og oktanforhøyer)?

 

Oftest fyller jeg på jerrykanner på vanlig bensinstasjon så det er jo fortsatt mulig å få tak i 98 Blyfri for meg.

 

På forhånd takk for gode svar.

Link to post
Share on other sites

Amerikanerene gikk over til blyfritt allerede på syttitallet, så det er ikke noe behov for blyerstatning her. Om du trenger oktanforhøyer er jeg mer usikker på. Hva sier instruksjonsboken?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Med forbehold om at jeg husker feil så er disse motorene rimelig lavkomprimerte og går på 87! oktan. 95 er uansett skikkelig høyoktan sett med amerikanske øyne. Bly forsvant fra amerikanske motorer i begynnelsen av sytti tallet :yesnod:

 

Jeg fyller 95Blyfri på min GM 5,0 fra 1989. Det har aldri vært fyllt annet.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...