Jump to content

Hvor stor båt har jeg lov å føre med Båtførerbevis?


Wasco

Recommended Posts

Har endelig fått tatt båtførerprøven, selv om det ikke er "påkrevet" for en mann i min alder og med min båt (26 fot/12 hk)

Men det jeg lurer på er hvor stor båt hat jeg lov å føre?

Vet jo at jeg i utgangspunktet har lov å føre en båt på maks 50 fot.... men så kommer spørsmålene!

 

Har en kompis som eier ei gammal skøyte. Den er litt over 50 fot, men han påstår at han har "registrert den ned" slik at det står 50 fot i pappirene!! Er dette mulig, eller bløffer han?

 

En annen ting. Har sett noen båtannonser hvor størrelsen på båten er oppgitt i "amerikankse fot" Er det forskjell på amerikansk og norsk fot?

Link to post
Share on other sites

Har en kompis som eier ei gammal skøyte. Den er litt over 50 fot, men han påstår at han har "registrert den ned" slik at det står 50 fot i pappirene!! Er dette mulig, eller bløffer han?

 

da har han i beste fall lurt seg selv, skulle båten være 14,89 meter så kan en nok med litt fantasi få det til å bli 14,99 meter, men er den 22 meter jeg man ikke kommer så langt med å oppgi feil mål hvis en skulle bli tatt.

Link to post
Share on other sites

Har du bare Båtførerbevis kan du føre båter mindre enn 15 m LOA (Length Over All - altså inkludert faste installasjoner). Hvor mange fot og hva slags fot, er uinteressant, grensen er 15 meter.

 

Ellers er det slik at en yard er definert som 0.9144 m, og i en yard er det 3 fot á 12 tommer.

 

Den som er interessert i norske tommer, fot og alen, mm, kan lese om det her.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

[quote name='Wasco' date='18.06.09 13:33' post='773945

Men 15 meter er 48 fot...ikke 50

 

49,2 fot.

 

Norske fot er uinteressante, de har ikke vært i bruk siden svartedauen eller deromkring...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Norske eller utenlandske føtter er uansett ikke interessant. Det eneste som teller her er meter og båtens LOA, og det er Sjøfartsdirektoratet som har bestemt hvordan målebåndet skal brukes.

 

Båter kan bygges om, med sag, vinkelsliper eller skjærbrenner, for å få en LOA som er mindre enn 15 meter.

Link to post
Share on other sites

Har du bare Båtførerbevis kan du føre båter mindre enn 15 m LOA (Length Over All - altså inkludert faste installasjoner). Hvor mange fot og hva slags fot, er uinteressant, grensen er 15 meter.

 

Enig i dette med 15 meter, det er opplest og vedtatt. Men jeg mener LOA ikke inkluderer påskrudde deler (evnt påskrudde deler produsert i et annet materiale enn skroget) Eller er jeg på jordet her? Blir LOA lenger dersom jeg skrur på en gennakerpeke / eller en påskrud badeplattform?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Enig i dette med 15 meter, det er opplest og vedtatt. Men jeg mener LOA ikke inkluderer påskrudde deler (evnt påskrudde deler produsert i et annet materiale enn skroget) Eller er jeg på jordet her? Blir LOA lenger dersom jeg skrur på en gennakerpeke / eller en påskrud badeplattform?

Jeg kjenner ikke ordlyden i disse reglene i detalj, men jeg har forstått det slik at installasjoner som badeplattform og baugspryd o l som er montert på en slik måte at det ikke er egnet til å demonteres skal telles med. Men man bør vel ta en avsjekk med Sjøfartsdirektoratet den dagen dette blir en aktuell problemstilling.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Er det da slik at båtfolk er så konservative at de nekter å gå over fra fot til meter... :yesnod:

Av alle de annonsene som ligger ute på FINN er det ikke EN som oppgir lengden på båten i meter...alltid i fot....

Og motorytelsen går i HESTEkrefter! Der synder våre myndigheter også ("hestekraftavgift") selv om vi offisielt har innført ISO-metriske enheter for leeeenge siden.........

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Er det da slik at båtfolk er så konservative at de nekter å gå over fra fot til meter... :yesnod:

Av alle de annonsene som ligger ute på FINN er det ikke EN som oppgir lengden på båten i meter...alltid i fot....

 

Neida, det er ikke pga konservatisme men når et begrep, som alle forstår, har festet seg i språket, ja da skal det mye til for at det forsvinner til fordel for ett annet begrep.

 

Alle skjønner hvor stor en 16, 20, 30, 40 fots båt er, trenger vi mer?

 

Dette gjelder forøvrig også mange andre områder (når hørte du sist en snekker omtale materialer i cm og ikke tommer?), og i alle land, så det er temmelig universelt.

Link to post
Share on other sites

Hvis båten har badeplattform som er skrudd fast , for eks rørplattform med treverk blir den ikke regnet med

på totallengden ved registrering. ( dette gjelder stort sett eldre båter )

Nyere båter har som regel badeplattform inntregret i skroget og blir da regnet med i totallengden.

vet det er blitt registrert båter på 50 fot som i utgangspunktet er over 15 m , er blitt registrert i småbåtregistrert til 14,99.

Det er ingen målekontroll på lengden ved registrering i småbåtregistret.

Blir derimot båten registrert i skipsregistret blir båten fysisk målt på lengden av sjøfartsdirektoratet.

Båter over 15 M skal også i utgangspunktet volumberegnes slik at de blir registrert med bruttoregistertonn.

Dette koster noen kroner og det er nok gjennom tidene blitt gjort mye rart på båter som ligger i grenseland på 15 M.

Er båten registrert i småbåtregistret eller skipsregistret til under 15 M , mener jeg du kan kjøre båten uansett hvilken lengde båten reelt har.

Link to post
Share on other sites

Har endelig fått tatt båtførerprøven, selv om det ikke er "påkrevet" for en mann i min alder og med min båt (26 fot/12 hk)

Men det jeg lurer på er hvor stor båt hat jeg lov å føre?

Vet jo at jeg i utgangspunktet har lov å føre en båt på maks 50 fot.... men så kommer spørsmålene!

 

Har en kompis som eier ei gammal skøyte. Den er litt over 50 fot, men han påstår at han har "registrert den ned" slik at det står 50 fot i pappirene!! Er dette mulig, eller bløffer han?

 

En annen ting. Har sett noen båtannonser hvor størrelsen på båten er oppgitt i "amerikankse fot" Er det forskjell på amerikansk og norsk fot?

 

Se her for Forskrift om krav til minstealder og båtførerbevis mv. for fører av fritidsbåt

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...90303-0259.html

Her nevnes det kun begrensninger om lengde, ikke noe om vekt. Har hatt den oppfatningen av at båter/skip over 25 brutto tonn, også krevde høyere serifisering.

 

 

Noen mener at man også må ha nødvendinge ferdighetet for å føre båten. Låner du bort båten din til en som har båtførerbevis men som ikke har nødvendige ferdigher, og som forårsaker en skade, kan du får problemer. Jeg har lett i LOV DATA men finner ikke noe annet en $35 som muligens støtter dette. (Siste del andre omstendingheter)

Ande synspunkter?

 

Lov om fritids- og småbåter.

§ 32. Generell skikkethet

Ingen som på grunn av sin tilstand må anses uskikket til det, må føre eller forsøke å føre en småbåt. Dette gjelder uansett om tilstanden skyldes påvirkning av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, sykdom, tretthet eller andre omstendigheter.

Link to post
Share on other sites

Er det da slik at båtfolk er så konservative at de nekter å gå over fra fot til meter... :yesnod:

Av alle de annonsene som ligger ute på FINN er det ikke EN som oppgir lengden på båten i meter...alltid i fot....

 

Mange båter (de fleste?) på finn som oppgis i cm. Se teksten "Lengde". Står ofte eks. på en 20 fots båt, lengde 600 eller 605 el. En 20 fots båt kan variere med noen centimeter. Noen f. eks akkurat 6 meter andre 20,5 fot el. ca. 615 cm

Link to post
Share on other sites

Har hatt den oppfatningen av at båter/skip over 25 brutto tonn, også krevde høyere serifisering.

Regelen om 25 brt er gammel og for lengst ute av regelverket.

 

Sjøfartsdirektoratet har i stedet definert at en båt som er like under 15 meter LOA skal regnes som 25 brt dersom det skulle væere noen grunn til å bruke den måleenheten.

Link to post
Share on other sites

Er båten registrert i småbåtregistret eller skipsregistret til under 15 M , mener jeg du kan kjøre båten uansett hvilken lengde båten reelt har.

Nå vel, dersom båtens LOA er 15 meter eller mer har du plikt til å måle den. Se forskrift om måling av fartøyer § 2 nummer 1.

Ethvert norsk fartøy, hvis største lengde er 15 meter eller mer, er målepliktig og skal måles for utstedelse av målebrev som inneholder brutto- og nettotonnasje.
.

Det er ikke noe smart å oppgi feil lengde på båten når den registreres i småbåtregisteret.

Link to post
Share on other sites

Hmmm...det kan jo være at han bløffer meg lit ved å si at båten hans egentlig er over 50 fot :yesnod:

Men 15 meter er 48 fot...ikke 50

 

Jeg kjenner ikke ordlyden i disse reglene i detalj, men jeg har forstått det slik at installasjoner som badeplattform og baugspryd o l som er montert på en slik måte at det ikke er egnet til å demonteres skal telles med.

 

Hvis båten har badeplattform som er skrudd fast , for eks rørplattform med treverk blir den ikke regnet med

på totallengden ved registrering. ( dette gjelder stort sett eldre båter )

 

Helt korrekt! Da er det opp lest og vedtatt. :smash:

 

Er det da slik at båtfolk er så konservative at de nekter å gå over fra fot til meter... :yesnod:

Av alle de annonsene som ligger ute på FINN er det ikke EN som oppgir lengden på båten i meter...alltid i fot....

 

Synes de fleste har meter og fot. Se etter!

 

Forøvrig så vil de fleste at båten skal fremstå som størrst mulig i salgs situasjon, så du får MYE for pengene. Derfor legges badeplattform og baugspyd til. Slik som min båt, den er 14,15 dvs ca 46-47 fot. Men legger jeg til badeplattformen og baugspydet er jeg oppe på ca 53 fot. Ergo mye båt for pengene! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...