litt peiling Startet 18.Juni.2009 Del på Facebook Startet 18.Juni.2009 cav filter, 2 inn løp og 2 utløp. Også merket 1,2,3 og 4. Kan noen gi bestemt beskrivelse av hvilken tall til hva Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Valgfritt, 2 inn og 2 ut. Er de ikke merket med piler hva som er hva? Er ikke CAV filter litt i minste laget til din motor? Trodde disse ga max 50 liter i timen ved rene filtre, og inkludert retur høres dette rimelig underdimensjonert ut til en motor over 200 hk.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Spiller ingen rolle hvilket av inn/utløpene du bruker. Se også dette emnet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Hei. Ligner filteret på grovfilteret mitt under, er begge innløpene likeverdige, og begge utløpene likeverdig. Her er det bare å plugge de to åpningene en ikke ønsker å bruke. Se de to siste bildene. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
litt peiling Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 jeg har 4 stk slanger som går ut/inn på mitt filer. Ingen av endene er blindet. Filter er kjøp hos universal diesel, og det er dette som skal sitte på min 220hk motor. På toppen sitter det vel også et uttak som går rett til retur-tank (rett over bolten som sitter gjennom hele filtersatsen) Astor hadde jo samme motor på sin forrige båt, kanskej han har et bilde å komme med Ellers ser jeg at mange har 2 dieselfiltre montert etter hverandre, jeg har bare ett! Men på grovfilteret er det også 4 uttak, der er 2 stk blendet av. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Ikke så mye med saken å gjøre, men vil nevne det likevel. Har hatt den typen som er avbildet ovenfor, og den utgaven som har litt dypere glass med pakning i hver ende. Synes alltid det var et forferdelig klin å holde på med, og kunne være keitete å få tett, spesiellt med det store glasset. Byttet til et Racor 500FG filter, og nå er filterbytte bare en lek og ikke noe søl. Har ikke stigerør, men bare fall fra tank, så jeg har kran inn på filteret. Kostet et par båtlapper tror jeg, men synes det er verdt hver krone. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Hei Filteret på bildene mine ovenfor er "pensjonert", nettopp pga problemer med å få pakningene til å tette, pluss mye dieselsøl. I tillegg ramlet stussene ut av huset da jeg skulle ha av slangene igår. Disse problemene var sannsynligvis årsaken til at motoren døde hjem fra sist helgetur og jeg måtte ha slep til havn! Håper dette var den egentlige årsaken til motorstoppen, men det merker jeg vel imorgen tidlig når vi skal gå fra Son til Horten for å være med på treffet. Fruen er litt bekymret, men jeg har kjørt motoren i en halv time på forskjellige turtall uten problemer, så jeg føler meg rimelig sikker på at problemet er løst. Foreløpig har jeg bare koblet forbi dette 20u grovfilteret, men jeg skal ha meg et nytt av en bedre konstruksjon. Var innom hos AktivMarin igår, og der hadde de et filter med samme konstruksjon som for finfilteret som sitter på motoren. Det har ikke glass, men tappeskrue for vann og skrues på som filteret på motoren. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Seasu Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Racor 500FG er vel bare godkjent med metallbeholder ved innstallering i motor-rom. Er det noen som kjenner til regel for se-glass i glass ? Eller godkjennelse av cav filtre i motor-rom ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 18.Juni.2009 Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Hvis det er CAV296 du har, så mener jeg den er oppgitt for bruk til små dieselmotorer, max 80hk. Så det kan faktisk være her de siste 200 rpm på maskinen befinner seg... Skift til et større RACOR filter, så har du i det minste ikke struping på tilførselen! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
litt peiling Svart 18.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2009 Jeg har nok cav 296, men ser nå på perkins siden at jeg skal ha 796..... oiiiii, har det noe betydning Fikk jo cav 296 av perkins og de vet hvilken motor jeg har Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
litt peiling Svart 21.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2009 Må det være "stålrør"rør mellom dieselfilter og dieselpumpa Eller er det ok, med "fuel-slange" og bruke nipler m/stuss for slangemontering! Evt er 10mm slange ok dim Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 21.Juni.2009 Del på Facebook Svart 21.Juni.2009 Det blir det samme, så lenge du får det tett. Jeg har rør til og fra, og slange den siste halvmeteren eller så. Fungerer helt utmerket det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.