Jump to content

cav filter med 4 ut/inn løp


litt peiling

Recommended Posts

Valgfritt, 2 inn og 2 ut. Er de ikke merket med piler hva som er hva?

 

Er ikke CAV filter litt i minste laget til din motor? Trodde disse ga max 50 liter i timen ved rene filtre, og inkludert retur høres dette rimelig underdimensjonert ut til en motor over 200 hk....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ligner filteret på grovfilteret mitt under, er begge innløpene likeverdige, og begge utløpene likeverdig. Her er det bare å plugge de to åpningene en ikke ønsker å bruke. Se de to siste bildene.

 

grovfilter_komplett.jpggrovfilter_topp_utv.jpggrovfilter_topp_inv.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

jeg har 4 stk slanger som går ut/inn på mitt filer. Ingen av endene er blindet. Filter er kjøp hos universal diesel, og det er dette som skal sitte på min 220hk motor. På toppen sitter det vel også et uttak som går rett til retur-tank (rett over bolten som sitter gjennom hele filtersatsen) :confused:

Astor hadde jo samme motor på sin forrige båt, kanskej han har et bilde å komme med :confused:

Ellers ser jeg at mange har 2 dieselfiltre montert etter hverandre, jeg har bare ett! Men på grovfilteret er det også 4 uttak, der er 2 stk blendet av.

Link to post
Share on other sites

Ikke så mye med saken å gjøre, men vil nevne det likevel. Har hatt den typen som er avbildet ovenfor, og den utgaven som har litt dypere glass med pakning i hver ende. Synes alltid det var et forferdelig klin å holde på med, og kunne være keitete å få tett, spesiellt med det store glasset. Byttet til et Racor 500FG filter, og nå er filterbytte bare en lek og ikke noe søl. Har ikke stigerør, men bare fall fra tank, så jeg har kran inn på filteret. Kostet et par båtlapper tror jeg, men synes det er verdt hver krone.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Filteret på bildene mine ovenfor er "pensjonert", nettopp pga problemer med å få pakningene til å tette, pluss mye dieselsøl. I tillegg ramlet stussene ut av huset da jeg skulle ha av slangene igår. Disse problemene var sannsynligvis årsaken til at motoren døde hjem fra sist helgetur og jeg måtte ha slep til havn!

 

Håper dette var den egentlige årsaken til motorstoppen, men det merker jeg vel imorgen tidlig når vi skal gå fra Son til Horten for å være med på treffet. Fruen er litt bekymret, men jeg har kjørt motoren i en halv time på forskjellige turtall uten problemer, så jeg føler meg rimelig sikker på at problemet er løst.

 

Foreløpig har jeg bare koblet forbi dette 20u grovfilteret, men jeg skal ha meg et nytt av en bedre konstruksjon. Var innom hos AktivMarin igår, og der hadde de et filter med samme konstruksjon som for finfilteret som sitter på motoren. Det har ikke glass, men tappeskrue for vann og skrues på som filteret på motoren.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er CAV296 du har, så mener jeg den er oppgitt for bruk til små dieselmotorer, max 80hk. Så det kan faktisk være her de siste 200 rpm på maskinen befinner seg...

 

Skift til et større RACOR filter, så har du i det minste ikke struping på tilførselen!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...