Jump to content

Er forsikring obligatorisk på alle båter?


Wasco

Recommended Posts

Er det obligatorisk å forsikre alle typer båter?

 

På en bil MÅ du jo ha minst annsvarsforsikring for å dekke skader du påfører annen manns kjøretøy i tilfelle en ulykke. Kassko er som kjent frivillig..

 

Men hva hvis du har en gammel båt som ikke har stort mer en affeksjonsverdi, er det påbudt med forsikring i slike tilfeller?

En bil får du jo ikke registrere uten forsikring, men det er jo ikke obligatorisk å "registrere" båter.... :confused:

Link to post
Share on other sites

Nei det er ikke påbudt, men for din egen del bør du ha minimum ansvarsforsikring. Dette fordi du kan påføre andre skade og har du da ikke ansvarsforsikring så kan du få deg ei livslang regning.

Sett at ditt fartøy skader andre fartøy eller mennesker, og mennesker blir invalidisert, da har du ei stor utfordring hvis du ikke har ei ansvarsforsikring!

Link to post
Share on other sites

Er det obligatorisk å forsikre alle typer båter?

 

På en bil MÅ du jo ha minst annsvarsforsikring for å dekke skader du påfører annen manns kjøretøy i tilfelle en ulykke. Kassko er som kjent frivillig..

 

Men hva hvis du har en gammel båt som ikke har stort mer en affeksjonsverdi, er det påbudt med forsikring i slike tilfeller?

En bil får du jo ikke registrere uten forsikring, men det er jo ikke obligatorisk å "registrere" båter.... :confused:

For all del... vær nå endelig klar over at hvis du sammenligner bil- og båtforsikring så er dette to veldig forskjellige verdener! Sjørett og -forsikring er temmelig komplekse emner for å si det mildt.

Hvis du vurderer å gå uten forsikring så kan ikke jeg gjøre noe med det, men sjekk litt rundt om på forumet likevel... f.eks denne: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=55942 som var den nærmeste som dukket opp da jeg leita litt.

Link to post
Share on other sites

Man kan ikke forsikre seg mot alt i livet. Har man en båt til noen få titusenlapper så gidder ihvertfall ikke jeg forsikring. Risikoen for å skade andres eiendom ved fornuftig båtbruk anser jeg for minimal, skulle noe skje så får jeg heller bla opp kontanter. Sjansen for at man sykler på en bil el.l. er mye større, og der har man jo heller ikke forsikring.. Men mange har faktisk en super/tabbeforsikring som kanskje også dekker uhell med båt?

Link to post
Share on other sites

Har man råd til å betale flere hundre tusen for ødeleggelser på andres båt, så trenger man jo ikke forsikring. Hvis man ikke har råd til det, bør man absolutt ha forsikring, selv om ens egen båt ikke er verdt mer enn noen få titusen. En ansvarsforskring på en båt som ikke er altfor kostbar, koster heller ikke mye per år.

Link to post
Share on other sites

Risikoen for å skade andres eiendom ved fornuftig båtbruk anser jeg for minimal, skulle noe skje så får jeg heller bla opp kontanter.

 

Enig, men;

 

Sjansene er ikke lik null og hvor mye sparer du i året ved å ikke tegne en ansvarsforsikring - et par hundrelapper?

 

Hvis "shit hapens" har du da virkelig så mye cash? Det har ikke jeg så da må noe selges, noe jeg absolutt ønsker å beholde f.eks huset jeg bor i!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

var det ikke slik at alle båter må sørge for seg selv ved skade etc??

leste i en annen tråd at hvis jeg skader båten din må du dekke skaden selv????

så hvis jeg har en 10000 kr båt og gir f så trenger jeg ikke forsikring

har jeg båt til 1 mill og noen skader båten min må jeg dekke skaden selv/på forsikringen????????

Link to post
Share on other sites

Man kan ikke forsikre seg mot alt i livet. Har man en båt til noen få titusenlapper så gidder ihvertfall ikke jeg forsikring. Risikoen for å skade andres eiendom ved fornuftig båtbruk anser jeg for minimal, skulle noe skje så får jeg heller bla opp kontanter. Sjansen for at man sykler på en bil el.l. er mye større, og der har man jo heller ikke forsikring.. Men mange har faktisk en super/tabbeforsikring som kanskje også dekker uhell med båt?

 

 

Du har kanskje ikke skjønt hvorfor du skal ha en ansvarsforsikring?? Om du faller i sjøen, og båten kjører inn på stranda, hvor tilfeldigvis min datter leker i vannkanten, du kvester henne stygt og hun blir innvalid for livet. Jeg saksøker deg for 18 mill NOK for skaden du har gjort ved å falle i sjøen (det er faktisk summen som er maks til sjøs i norge..). Skal du bare bla opp disse fra egen lommebok??

 

Super/tabbeforsikring, hva er det for noe?? Jeg har jobbet med dette i noen år, og det er nytt for meg.. Du har en ansvarsforsikrign på enten innboforsikringen din eller reiseforsikringen din (maks 2 mill), og det er en ting som er helt sikkert.. Den dekker deg IKKE som fører av motorbåt/bil.

Link to post
Share on other sites

var det ikke slik at alle båter må sørge for seg selv ved skade etc??

leste i en annen tråd at hvis jeg skader båten din må du dekke skaden selv????

så hvis jeg har en 10000 kr båt og gir f så trenger jeg ikke forsikring

har jeg båt til 1 mill og noen skader båten min må jeg dekke skaden selv/på forsikringen????????

 

Nesten riktig.. Om skaden skyldes av hendelige uhell, f.eks at gass/gear kabel ryker og du kjører på noen som en følge av dette, så må den skadelidte parten dekke seg selv.. Kjører du på noen som ett rent uhell, så dekker din ansvarsforsikring/du om du ikke har noen forsikring skadene på motparten. Forstå det den som vil... :headbang:

Link to post
Share on other sites

var det ikke slik at alle båter må sørge for seg selv ved skade etc??

leste i en annen tråd at hvis jeg skader båten din må du dekke skaden selv????

så hvis jeg har en 10000 kr båt og gir f så trenger jeg ikke forsikring

har jeg båt til 1 mill og noen skader båten min må jeg dekke skaden selv/på forsikringen????????

Det er ingen automatikk i at den som får skaden, må betale for dette selv. Det avhenger av hvordan skaden oppstod og om det er mekanisk eller menneskelig feil mm, så du kan ikke gå ut fra at du er ansvarsfri om du har båt. Om du mannøvrer slik at en større båt velger å gå på grunn, framfor å renne deg i senk, pga av feil manøvrering av deg er du ansvarlig.

Link to post
Share on other sites

....... Kjører du på noen som ett rent uhell, så dekker din ansvarsforsikring/du om du ikke har noen forsikring skadene på motparten. ....... :headbang:

 

Det er en utbredt misforståelse, og den kan bli MEGET kostbar!

 

Sjøforsikring er nemlig noe HELT annet enn bilforsikring og jeg har i flere andre tråder forsøkt å minne båtfolket om denne forskjellen . . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Gjensidige svarer som følger:

 

 

Hvorfor trenger jeg ansvarsforsikring på båten?

 

Fordi du som eier/førere av en båt kan komme i ansvar overfor tredjemann og tredjemanns interesser. Eksempler på dette er skade på person eller tap av liv, ansvar for bergelønn samt skader som dekkes på kollisjonsansvaret men som er større en forsikringssummen på båten. Vrakfjerning er også inkludert i vilkårene.

 

https://www.gjensidige.no/no/0/Hjelp/Hjelp/...975&q=11837

 

Litt mer om forsikring og båt her:

 

http://www.vogtwiig.no/nyheter.aspx?langua...6027&id=351

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sjøforsikring er nemlig noe HELT annet enn bilforsikring

 

Ja, assurandørene er eksperter til å overføre skyld til vår herre, og de kan jo ikke være ansvarlig for hans handlinger! Hans vegne er jo, som kjent, uransakelige.

 

Og nå er jeg objektiv.

Link to post
Share on other sites

Derfor spør jeg...HVA er hennsikten med ansvarsforsikring hvis den ikke dekker den skaden du påfører andre fartøy :crazy::crazy:

 

Hva dekker den da??

Om jeg har forstått det riktig, så dekker den dine utgifter dersom du blir erklært erstatningsansvarlig. Den dekker deg dersom skade er resultat av at du har opptrådt uaktsomt. Om forsikringsselskap kan/vil kreve regress og hva som er praksis rundt dette vet jeg ikke.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, assurandørene er eksperter til å overføre skyld til vår herre, og de kan jo ikke være ansvarlig for hans handlinger! Hans vegne er jo, som kjent, uransakelige.

 

Og nå er jeg objektiv.

 

Det kalles vel Act of God! :yesnod:

 

Act of God is a legal term[1] for events outside of human control, such as sudden floods or other natural disasters, for which no one can be held responsible.

 

Og hverken du, jeg eller Storebrand kan ta skylda for det, etter mitt syn (og andres!) :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Om jeg har forstått det riktig, så dekker den dine utgifter dersom du blir erklært erstatningsansvarlig. Den dekker deg dersom skade er resultat av at du har opptrådt uaktsomt. Om forsikringsselskap kan/vil kreve regress og hva som er praksis rundt dette vet jeg ikke.

 

Det er jo akkurat dette Poseidon og andre understreker - at de ikke kjenner til ET tilfelle hvor denne "paragrafen" er gjort gjeldende...

Link to post
Share on other sites

En av linkene ovenfor er til et advokatfirma som bl.a. skriver:

 

"....I motsetning til ordningen for motorvogner finnes det ingen obligatorisk forsikring for småbåtflåten. Imidlertid har de aller fleste av småbåtene av noen størrelse frivillig ansvarsforsikring som dekker det rettslige erstatningsansvar eier eller bruker av båten måtte komme i. ....."

 

Merk den formuleringen som jeg har uthevet: "....det rettslige erstatningsansvar ...".

 

Og hva er det som definerer dette rettslige erstatningsansvaret?

 

Jo, nettopp, det er sjøloven og det er den forsikringsselskapene henviser til når de gjør sine krumspring for å vri seg unna en utbetaling. De vil selvfølgelig akkompagnere forklaringen med en beklagelse over at akkurat i ditt tilfelle blir det spesielt vanskelig . . . . .

 

Jeg har mange eksempler å trekke på og jeg kan gjerne nevne et som hendte vår familie for mange år siden. Vi hadde skyssbåter som levevei og en av båtene hadde et båthus, som en slags "båtgarasje" den lå i når den var hjemme. En tilfeldig dag kom en stor lastebåt bakkende tvers over havnen, den bakket rett inn i vårt båthus, trykket det totalt sammen og hele huset måtte rives. Men skyssbåten var heldigvis ute på tur.

 

Hva tror dere vi fikk i erstatning?

 

Ganske nøyaktig null-nix-ingenting; dette selv om skipperen på lastebåten var full.

 

Med henvisning til sjøloven fikk vi som begrunnelse: "jo, han var full, men ikke fullere enn han pleide å være - og vanligvis gikk det jo greit . . . ."

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dette er fra If's hjemmesider:

Ansvar

 

Ansvarsforsikringen dekker erstatningskrav mot eier, bruker eller fører av båten.

 

Spørs om det ikke var det som kom til anvendelse når Ali kjørte båt. http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=176743

Riktignok står det ikke om forsikring dekket erstatningskravene han mottok. (Står heller ikke noe om hvorvidt han var forsikret.)

 

 

Fra artikkelen i VG:

Ulykken kostet Fuentes dyrt, da han ble ilagt en bot på 25.000 og fikk erstatningskrav fra båteiere som fikk båtene sine skadet i ulykken.
(Min utheving.)

 

Og det er dette jeg mener ansvarsforsikringen dekker. En form for tabbeforsikring.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

For å si det på en litt annen måte. Forsikring lønner seg for de som er over gjennomsnittet klønete eller vågale, for resten lønner det seg ikke å ha forsikring!

 

Det er unødvendig å komme med moralpreken og pekefinger mot de som velger å ikke bruke penger på forsikring. Jeg har betalt 20000,- i alle år for forsikring uten å ha en eneste skade, nå kan noen andre få subsidiere ulykkesfuglene!

Link to post
Share on other sites

Og hverken du, jeg eller Storebrand kan ta skylda for det, etter mitt syn (og andres!) :rolleyes:

 

Yupp, og det var derfor dåteieren som lå fortøyd med båten sin i elva ved Fredrikstad ikke fikk skadene på sin båt dekket.

 

Hans båt ble spiddet av en annen båt, som mistet styringen ved force majeur, og som derfor rente rett inn i siden hans.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...