Jump to content

kan jeg ha feil dieselfilter til perkins 220hk?


litt peiling

Recommended Posts

Det har noe å si ja. Du får ikke nok diesel, som tidligere nevnt...

 

Jeg har samme type hos meg, dvs 2stk CA296 i serie. Disse er nesten på grensen for min 70hk motor som drikker max 7 liter i timen på marsj, men med 220hk blir de bare latterlig små. En mulighet er å bygge om til 796 (filter pluss lengre bolt), en annen er å skifte til et større Racor filter tilpasset din motorstørrelse. Jeg hadde gått for det siste alternativet....

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er oppgitt til 50 l/t med nytt og rent filter. Lurer på om 796 klarer 80 l/t. Hvis så halvparten går i returen, som det gjør på mange motorer, har du ikke mye å gå på. Legg til litt forurensing i filteret, så er det gjort...

 

Kan nevne at f.eks 54hk Ford Sabb har 1stk 296 filter, mens 81 hk har to i paralellkopling. Og din motor er tre ganger så stor som den siste.. Jeg ville prøvd å finne et filter som klarer minst hundre liter i timen, så har du litt å gå på.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg snakket med universal diesel, minges diesel og min diesel mekaniker og alle sier at det ikke har noe betydning om det sitter ett cav 296 filter eller ett større filter der!!! Det skal orginalt sitte 2 stk 296 filtre, men da går først diesel gjennom det første filtret og så over i det andre filtret. Dermed får du ikke større diesel mengde inn på pumpa. Vi har også blendet retur diesel og da skal motor få nok med det lille filtret, uten at det gå noe utslag.

Men tydeligvis er DEM ikke helt sikkre :eek:

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg snakket med universal diesel, minges diesel og min diesel mekaniker og alle sier at det ikke har noe betydning om det sitter ett cav 296 filter eller ett større filter der!!! Det skal orginalt sitte 2 stk 296 filtre, men da går først diesel gjennom det første filtret og så over i det andre filtret. Dermed får du ikke større diesel mengde inn på pumpa. Vi har også blendet retur diesel og da skal motor få nok med det lille filtret, uten at det gå noe utslag.

Men tydeligvis er DEM ikke helt sikkre :eek:

 

 

Begynte å lure litt på deg nå...men så kom du sjølv fram til at de seriekoples ja :smiley:

"Tydeligvis er ikke DEM sikre"...har du blendet returen, så kan du ikkje forvente at en som jobber med vanlige løsninger skal gå god for det.

 

Dieselfilter av type Racor .... til å skru i veggen på maskinrommet. De er bra. Dyre i innkjøp, og lite servicevenlige på separatoren. Men god rensing :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare 1 stk filter på min! Og nå sitter det 1 stk cav 296 filter der. Men ser at flere har det store filtret. Det lille filtret er 7cm x 8,5 cm, mens det store filtret er 13cm x 8,5 cm. Men "de ser ikke" at dette skal være noe forskjell. Det lille filtret skal gi nok diesel til min motor tror de

Vil et filter med dobbel strørrelse gi mer diesel til pumpe/motor :confused: Det store filtret får en større filtreringsflate, men vil det gi mere diesel til pumpa :confused: Tydeligvis klarer ingen av dieselverkstedene jeg har snakket med å gi noen klart svar på dette!!! :eek:

Link to post
Share on other sites

Hvis returen ikke går tilbake på tank, får du vel ikke filtrert så mye av dieselen din på tanken heller + at du får varmere diesel inn på motor vil jeg tro.Må være bedre med litt kapasitet på filter, så man har litt å gå på. Selv har jeg 227l/t kap på 130 hk.

Link to post
Share on other sites

Har nå snakket med aram(de har recor) og med kd trading i Bergen. De bekrefter at selvfølgelig har dette noe å si :discuss:

ditt filter klarer bare max å levere 50/l optimalt. Du skal ha større mengde enn det.

De skjønte ikke noe av at de andre firmaene ikke klarte å svare på dette. Dette var en SELVFØLGE!!!!

Men jeg får da plass kun til cav 796 filter, men det er jo dobbelt så stort som cav 296. Viss jeg skal bytte til recor må det bygges om endel.

Noen som har gjort dette og gjerne bilder ;-)

Link to post
Share on other sites

Dette var en SELVFØLGE!!!!

 

Det var godt å høre at det ikke bare var meg som reagerte på dette! 796 filter vil hjelpe, men jeg ville like godt gått for Racor først som sist. Og ta godt i på størrelsen, så får du et filter som tåler litt forurensing før problemene begynner!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hva er fordelen med Racor filter :confused:

Er jo mer like mange pakninger som på Cav jo.... :crazy:

På mandag blir pumpa montert og jeg skal sette på cav 796 filter. Skal først prøve med det lille filtret som sitter der nå, bare for å sjekke hva forskjellen blir med opp justert dieselpumpe.

Men fins det noen cav filtre som er større enn 796 :confused:

Redigert av litt peiling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De fleste Racor filtre er av "spin-on" typen, dvs ingen løse deler eller pakninger å passe på. Ellers er 796 det største CAV filteret, men kapasiteten er bortimot det doble av 296. har sett bildet ac Racor adapteren, men ikke prøvd den selv...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...