Jump to content

VHF antenne, glassfiber eller stålpisk?


eivindl

Recommended Posts

Er det noen forskjell på følsomheten her for like lengder? Tenkte på en 90 cm på targabøyla- handle fra Maritim. Så noe om at glassfiber var bedre rustbeskyttet, men siden de koster det samme er det vel en hake med glassfiber?

Har ellers kun den runde tv antenna på targa.

Link to post
Share on other sites

Er det noen forskjell på følsomheten her for like lengder? Tenkte på en 90 cm på targabøyla- handle fra Maritim. Så noe om at glassfiber var bedre rustbeskyttet, men siden de koster det samme er det vel en hake med glassfiber?

 

Her er det nok mest smak og behag. Sånn i teorien så kan kanskje ei glasfiberantenne med kobberinlegg ha litt bedre ledningsemne samanlikna med antennepisk i rustfritt stål, men dette er heilt uten praktisk betydning her.

Sjølv foretrekker eg glassfiber på grunn av mindre korrosjonsproblemer. Haken med glasfiber er at den kan splintre viss den treffer noko hardt, men dette problemet er nok større på bil enn båt....

 

Når det gjeld lange kontra korte (forkorta) antenner så har dette vore ein del diskutert her tidlegare, men kort oppsummert så vil alle forkortinger til mindre enn 1/2 bølgelende (ca 90cm på mar-vhf) gå på bekostning av rekkevidden. 1/4 bølge og 5/8 bølge kan fungere, men er avhengig av å monterast på eit godt jordplan (metallplate).

 

mvh

 

Rossicus

Redigert av Rossicus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ingen merkbar forskjell på en glassfiberantenne og en i rustrfritt stål, rent radiomessig. Det som betyr noe, er:

 

1. Antennens lengde. En lengre antenne (forutsetter her at alle vi snakker om er tilpasset aktuell frekvens, dvs. marine VHF bånd) er generelt bedre enn en kort antenne.

2. Om antennekonstruksjonen krever jordplan eller ikke. Hvis man har metall å montere antennen på, som f.eks. en aluminiumsmast eller stålrekke, så er det best med antenne for jordplan ( f.eks 1/4 eller 5/8 bølgelengde). Skal entennen monteres på plast/glassfiber, bør den være 1/2 bølgelengde og beregnet uten jordplan.

3. Antennens høyde over havet. Jo høyere, desto bedre. Her misunner jeg seibåtene....

Link to post
Share on other sites

Hvordan er følsomheten på disse små VHF-antennene i forhold til "piskene" ?

banten-vhf-antenne.jpg

Disse ser jo pene ut og tar ikke mye plass (ser ikke store ut)

Mvh Beertrip

Har et par stykker i havna som satt på slik kort liten klump , dem bytta detta fort ut igjen .Forstod det slik at dem funka dårlig , men det gjør kansje alle sammen som er under 90 cm ? Vurderer å sette på to stk nye 2.5 m jeg ,men det passer kansje ikke på båten din .

 

Tine IV

Link to post
Share on other sites

For et par mnd.er siden lå jeg å rota inne i en av bro-konsollene på et større fartøy utenfor Bergen; I det var det montert en VHF med 2 stk. PL259 antennekontakter (skrukontakter), merket med RX og TX. Begge var tilkoblet tykk coax.... (Ikke spør meg hvorfor.)

 

(Neppe tema her for fritidsbåter) :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For et par mnd.er siden lå jeg å rota inne i en av bro-konsollene på et større fartøy utenfor Bergen; I det var det montert en VHF med 2 stk. PL259 antennekontakter (skrukontakter), merket med RX og TX. Begge var tilkoblet tykk coax.... (Ikke spør meg hvorfor.)

 

Enten klasse A DSC som nemt ovanfor, eller at dei kjører full duplex. Trur eg satser på det siste sidan det står RX og TX... Så da går desse kablane vidare til eit duplexfilter, eller til to separate antenner.

 

Rossicus

Link to post
Share on other sites

Det er tre måter å "kjøre" duplex på.

 

Half Duplex som de fleste lystbåter bruker. Må nøkle for sending og slippe for å lytte på alle kanaler. En utgang, en kabel, en antenne.

Full Duplex uten filter. Prat og lytt mens knappen holdes inne (på duplex kanalene). To utganger, to kabler, to antenner.

Full Duplex med filter. Prat og lytt mens knappen holdes inne (på duplex kanalene). En utgang, en kabel, en antenne.

 

Ellers, så er det vel vanlig å bruke "grov" kabel på alt på store båter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...