Sveinung_ Startet 19.Juni.2009 Del på Facebook Startet 19.Juni.2009 Jeg hadde av toppen på min aq140(79') for å reparere noe på kjølinga. Bytta i den forbindelse toppakning. Etter at jeg satt alt sammen igjen og fikk kamakselreima der den skulle være vil ikke motoren gå over 2500-3000omdr./min. Den har også blitt fryktelig tungstartet og høres ut ikke frisk ut(høres ut som en dieselmotor) når jeg først får startet den. Det er gnist på alle pluggene. Noen som vet hva det kan skyldes? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Er du sikker på at du har satt drevet til fordeleren riktig? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sveinung_ Svart 19.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 (redigert) Ja. Det kommer gnist på tennplugg 1 når merkene på de andre hjulene treffer. Redigert 19.Juni.2009 av Sveinung_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Men det kan være nok med en tann, forsøk og vri fordeleren med motoren igang, sett den der motoren går lettest på tomgang Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sveinung_ Svart 19.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Tviler på om jeg klarer å kjøre motoren lenge nok på tomgang, men går og prøver nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sveinung_ Svart 19.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Det går ikke an å vri på fordeleren mens motoren er i gang. Den sitter i sporet sitt. Men kan tilføye et nytt symptom. Det smeller i forgasseren når jeg forsøker å starte motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kurt Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Hvis du er garantert sikker på at reima er satt riktig på vil jeg tro at en eller flere ventiler er skadd/bøyd fordi ventilene har fått en smell mens toppen var av. Sjekk kompresjonen på alle sylindrene så får du se om ventilene er ok eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
step Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 (redigert) Det går ikke an å vri på fordeleren mens motoren er i gang. Den sitter i sporet sitt. Men kan tilføye et nytt symptom. Det smeller i forgasseren når jeg forsøker å starte motoren. Bruk en tenings lampe. Så ser du har riktig fortening. Merke på blokk og reimskive Feil tening så får du skyting i forgasser.. Redigert 19.Juni.2009 av step (see edit history) Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Det sitter en skrue ned mot blokka som holder fordeleren med en halvmåne, denne er 13mm løsne denne og fordeleren kan vris, virker som du mest sansynlig har for sen tenning, vri fordeleren med klokka så blir tenningen høyere, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
yngvar.johnsen Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Hei. Har du satt pluggkablene i rett rekefølge? Hvis disse er satt feil (byttet om på to) kan du få slike symtomer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Hei. Har du satt pluggkablene i rett rekefølge? Hvis disse er satt feil (byttet om på to) kan du få slike symtomer. Godt forslag! rekkefølgen er 1-3-4-2 Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sveinung_ Svart 19.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 (redigert) Hadde satt pluggkablene i feil rekkefølge, ja. Starter som vanlig og går høyere på turtall nå, men kommer fortsatt en og annen smell i forgasser. Kompresjon sjekkes i morra(må kjøpe komp. måler). Redigert 19.Juni.2009 av Sveinung_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Har du montert ny registerreim, Det skal uansett ekstremt mye gullhår til for at tenninga er riktig etter at toppen har vært av, forskjellig strekk i reima, fort gjort og sette drevet til fordeler 1 tann feil osv, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sveinung_ Svart 19.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Det sitter på riktige tenner, men kan godt være tenninga blir feil pga forskjellig strekk. Hvordan finjusterer jeg tenninga? Fant ikke noe om det i volvo boka. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 19.Juni.2009 Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 For og få tenninga eksakt må du ha tenningslampe, Men på min egen motor har jeg allt justert tenninga på denne måten forsøk og vri fordeleren med motoren igang, sett den der motoren går lettest på tomgang Det sitter en skrue ned mot blokka som holder fordeleren med en halvmåne, denne er 13mm løsne denne og fordeleren kan vris, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sveinung_ Svart 19.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2009 Da blir det komp. test og tenningsjustering i morra tidlig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sveinung_ Svart 21.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2009 (redigert) Da var tenning i orden igjen, men nå har jo selvfølgelig bolten, som var hele grunnen til at jeg tok toppen av, falt ut. Må derfor ta av toppen igjen for å levere den til en som sveiser alu. Takk for all hjelp Redigert 21.Juni.2009 av Sveinung_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smaapala Svart 21.Juni.2009 Del på Facebook Svart 21.Juni.2009 Er noe knekt elller er det gjengene som er gåen siden du må ta av toppen igjen? Akuratt gjengene kan fikses på andre måter? smaapala Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sveinung_ Svart 21.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2009 Noe var knekt(bolt ved termostatfeste) og borra derfor opp og gjenga på nytt, men nå har hullet blitt så stort at det må sveises igjen før jeg kan borre opp igjen. Blir forhåpentligvis ny motor til høsten Hvis jeg finner en v6 som passer på volvo drevet da... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smaapala Svart 21.Juni.2009 Del på Facebook Svart 21.Juni.2009 Du kan da sette inn helikoil. Forstår det er aluminium. Dvs du gjenger opp nye gjenger å setter inn enn fjær som blir nye gjenger. Lenge siden jeg brukte dette og husker dårlig. Gå innom en bilrekvisita forretning og spør. Da kan du kanskje slippe å sveise. Jeg brukte det på gjenger for tennplugger. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.