Jump to content

Ombygging til Ferskvannskit / varmeveksler, erfaringer?


Ottern

Recommended Posts

Det kommer helt og holdent an på hvor lenge motoren din har hatt saltvann i blokka som kjølemedium. Disse 'vanlige' motorene som går på sjøvann er 'engangsmotorer', de holder vanligvis 10- til 15 år. Hvis du eksempelvis har en motor som har 8 år på baken, er gevinsten begrenset.

 

Så for sent dette med 'rent ferskvann'. Da har naturligvis blokk og topp lenger levetid. Kanskje 20 år. Prognosen litt bedre, men fremdeles en dårlig investering.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Båten har kun gått i ferskvann på innlandet i hele sitt liv, så da er vel kanskje utbyttet begrenset som dere nevner..

At motoren har ei levetid på maks 20 år synes jeg høres litt rart ut, den som sitter i båten min runder straks 30 og tusler og går like pent.

Klart, kjølekanaler og der det går vann har litt tendens til korrosjon, men det er i grunnen alt.

Men det er mulig jeg har vært heldig..

 

Spørs om jeg får legge saltvannstur planene mine på is da, og kose meg på innlandet. Mjøsa er nå ganske stor den au :P

 

Takker for svar!

 

-Fredrik

Link to post
Share on other sites

Når man skriver på et slikt forum, kan det være en fordel å holde en noe konservativ profil. Også m.h.p. levetid. Men etter 30 år må du regne med at du har tatt kremen av motoren. Når rusten tar overhånd, vil du oppdage det som en ganske brå endring.

 

Og om du skulle montere varmeveksler, vil man gjerne (særlig i saltvann) øke motortemperaturen. Denne temperaturøkningen vil kunne føre til at rust løsner fra overflatene og tetter kanaler, særlig i topplokket.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Okay..

 

Håper nå at det ikke er slutt på moroa riktig enda.. Båten har som sagt kun gått i ferskvann, og egentlig stått mer på henger enn den har vært på vannet.

Nå som jeghar kosta på den en hel del, så håper jeg den holder en stund til.. Motorbytte har jeg nemlig ikke råd til.. :)

 

Da spørs det om jeg legger hele varmeveksler tanken på is..

 

Takker for svar!

 

-Fredrik

Link to post
Share on other sites

Jeg bygget om min Mercruiser 5,0 fra sjøvannskjøling til Seakamp helsystem (kjøler også manifoldene). Denne båten har gått 20 år i Mjøsa. Klart jeg var skeptisk når jeg begynte demonteringen. Selv ferskvann er jo korrosivt.

 

Men det såg glimrende ut innvendig. Et tynt rustlag. Lite avleiringer. Og etter hva jeg kunne bedømme var manifoldene klare til nye 20 år nå med glykol innabords :drink:

 

Min går nå i sjøvann, så jeg håper motoren pga Seakamp settet har noen år igjen. Fordelen med lukket krets er at motoren går litt varmere, bedre tomgang og at frost sprengning er en saga blott. Bare å blåse litt glykol gjennom den nå betydelig kortere sjøvannskretsen.

Dessuten får en fin varme til defrosteren :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...