Jump to content

Dårlig start på ferien


arkmarin

Recommended Posts

Jeg har begynt ferie denne helgen og hadde planer om å starte i dag med kurs for Helgelandskysten, men her sitter jeg hjemme foran PCen, mens det regner ute. De siste dagene har jeg brukt til å montere nytt utstyr, samt fjerne en del gammelt, samt å tette gamle hull. I forbindelse med at jeg skifter ut all elektronikk over til Raymarine, så kastes gamelt Silva utstyr med mer ut. Den gamle Autohelm 2000, skiftes bla. til SPX10 med drivenhet under dekk. LifTag og SmartControll er også bla. montert.

 

Jeg kjøpte en MiniMultiples-AIS-S, men denne hadde en feil og ble sendt til fabrikken. Fikk den i retur med samme feil, så den må en ny tur til Nederland. I stedet kjøpte jeg Setalk-fordeler og bruker dette istedet for NMEA og MiniPlexeren, så den selger jeg når fabrikken har ordnet den.

 

Det måtte lages arm for montering på rorakselen for autopiloten. Den er ennå ikke levert av de som lager den. Har håp om å få den på mandag.

 

Under montering av SPX-sentralen for autopiloten måtte jeg bore et hull for ledningsframføring. Presterte da å skade ledningen til instrumentpanelet for motoren. Denne ledning ble montert sammen med motoren før dekket ble lagt på båten i sin tid, og ledningene festet slik at de er umulig å komme til å få løsnet nå. Jeg hadde håpet å få fram ledningen for sjekk og reparasjon. Skadestedet ligger i bunnen av aktre stuverom, og jeg med mine hundre kilo har problemer og få inspisert skaden slik ledningen ligger i det trange rommet.

 

I mellomtiden monterer jeg gennakerpeke (baugspyd) og samler motivasjon til å gå løs på ledningen igjen. Skal vi på tur, så må det ordnes. Slipper heldigvis å stresse, da vi ikke kommer avgårde før autopiloten er på plass, så jeg bør nå slå av PCen og dra ned på havna og fortsette forberedelsene.

 

(det var et lite sukk..)

Link to post
Share on other sites

Og for å strø ytterligere godt med salt i såret så kan jo jeg komme med den enormt glupe kommentaren at slikt arbeid er det best å ta på en annen tid på året, slik at du er sikker på at båten er klar for tur når ferien er her!

Det som ikke er fikset tidlig på våren bør etter min mening heller bare ligge til etter sommeren.

Litt avhengig av dagsetapper og seilingstider så er det ikke all verden utstyr en nødvendigvis er avhengig av å ha montert heller, men det er jo naturligvis opp til hver enkelt. Det er jo uansett etterhvert blitt slik at en del av oss småbåtførere ikke tør oss på sjøen uten at båten vår inneholder teknisk utstyr av en slik art og grad at det bortimot kan grense til det absurde. En bør tross alt kunne komme langt med gode og oppdaterte kart, kompass, en velfungerende motor som en stoler på, samt en brukbar dose godt sjøvett. Men joda, det er en masse ting som er kjekt å ha... jeg er fullstendig klar over det!

Link to post
Share on other sites

I løpet av halvannen uke nå så har Hulda: Hatt båten på land for stoffing og rep av malingskader. Sveiset inn sjøgjennomføring med T-stykke og 1 1/2" kulekran. Montert slange fra aggeregatets eksosseparator til denne gjennomføringen. Montert Raymarine XPS-30 med rorindikator. Innsveising av ny 'rorkult' for liniær-driven. Laget brakett for denne liniærdriven og sveiset fast denne. Lagt opp det elektriske anlegget for autopiloten. Sveiset inn rør på hekken som mast for kompasset til autopiloten. På toppen av røret troner antennen til Trimble (GPS'en). Flyttet og kablet om kontrollen til Trimble under dekk, slik at den 'deler rom' med autopiloten. Lagt opp nye kurser med nye sikringer. Autopiloten fikk 3-polet 40A hovedbryter. Sjøsatt, surret rundt og konfigurert autopiloten, virker innmari bra. Gikk fra Son til Strömstad og derfra til UK Syversen i Smögen og monterte Stackpack for storseilet. Seilte tilbake til Strömstad. Det ble nesten to uker med det siste stuntet.

 

Jeg gjorde noe mere også, men det husker jeg ikke i farta. Jeg var forresten litt spent på autopiloten. Liniærdriven er ikke Raymarine, men en eldre Robertson HDL 2000. De to fabrikatene trives godt sammen.

 

Med en slik ferie er det deilig å komme tilbake på jobben, bo på hotell langt hjemmefra hele uka. Innrømmer at det ble svært mye stress.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og for å strø ytterligere godt med salt i såret så kan jo jeg komme med den enormt glupe kommentaren at slikt arbeid er det best å ta på en annen tid på året, slik at du er sikker på at båten er klar for tur når ferien er her!

Det som ikke er fikset tidlig på våren bør etter min mening heller bare ligge til etter sommeren.

Du har så rett, men start av båtpuss, forandringer, modifikasjoner, reparasjoner osv starter jeg med når Påsken er over. Før Påske er det hytte og skiturer, som tar fritiden. Etter er all fritid knyttet til båt. Alt skal da være helst ferdig til ferien, men hvert år utsetter jeg noe til neste år. Den effektive arbeidstiden i havna er ikke noe å skryte av, til det er det for mye heft. Det blir en del prat og diskusjoner med andre båtfolk, og noe senere kommer de ombord for å se hvilken løsning jeg valgte. Dette tar tid, meg gud hjelpe hvor sosialt og trivelig det er.

 

Regner med å legge ut på ferietur i dag. Skal plastre inn autopilotfestet i skroget først, deretter rydde og støvsuge, så kaster vi loss.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...