Jump to content

sukker på tanken. Askeladden 475 fighter M/ 50hk mercury 4takt


gangso

Recommended Posts

hei.

 

eg og far min har ein askeladden 475 fighter med mercury 50hk 2000modell 4takt.

 

og så har de vert noken og fylt ein neve med sukker ned på kvar tank i båten(lause 25liters tanka)

er de noke skadelig for motoren? brude den vert inne og blitt sjekka for noke? eller rensa?

Redigert av gangso (see edit history)

William Andrè

Link to post
Share on other sites

Så et TV program for 2 år siden (SVT) hvor det ble tømt sukker rett inn i motoren under gang. Hadde ingenting å si.

Påstanden at sukker ødelegger motorer er "Busted". En vandrehistorie!

Sukker ble tømt rett fra posen. Sikkert 1/2 kilo gikk inn i sylinderen.

Programmet var med Bosse Bildoktoren hvis noen kjenner til han!

Fa

Link to post
Share on other sites

Hvordan vet du at det er sukker på tanken? Ser du sukkerkornene? Mest sannsynlig ser du sukkeret, fordi sukker blir ikke oppløst av bensin. Bruk Google og søk på "sugar in gas" og du vil finne mange steder som bekrefter dette.

 

Hvis motoren har gått etter at sukkeret kom på tanken, kan noe av sukkeret ha kommet til filteret, hvor det etterhvert kan tette filteret. Da bør du bytte filter og rense tanken. Har motoren ikke vært startet, holder det med å rense tanken.

Link to post
Share on other sites

Hvis motoren ikke har blitt startet etter at sukkeret ble tilført, vil det vel kun være i tanken. Vil tro det holder å drenere tanken, og evt gjøre den ren. Hvordan oppdaget du dette?

 

eg veit ikkje kortid de er komt nedi så eg veit ikkje om den er starta med sukkere på tanken.

har gjort rein tanken.

 

oppdaga de når eg skulle fylle på bensin. hørte ut som masse grus som var inni tanken. så såg eg nedi og der låg masse sukker.. tok ut over 1dl sukker fra den eine tanken.

og der er sikkert like mykje i den andre tanken. som var bensin på.

 

Så et TV program for 2 år siden (SVT) hvor det ble tømt sukker rett inn i motoren under gang. Hadde ingenting å si.

Påstanden at sukker ødelegger motorer er "Busted". En vandrehistorie!

Sukker ble tømt rett fra posen. Sikkert 1/2 kilo gikk inn i sylinderen.

Programmet var med Bosse Bildoktoren hvis noen kjenner til han!

Fa

 

ok. greit og vite :)

 

 

Hvordan vet du at det er sukker på tanken? Ser du sukkerkornene? Mest sannsynlig ser du sukkeret, fordi sukker blir ikke oppløst av bensin. Bruk Google og søk på "sugar in gas" og du vil finne mange steder som bekrefter dette.

 

Hvis motoren har gått etter at sukkeret kom på tanken, kan noe av sukkeret ha kommet til filteret, hvor det etterhvert kan tette filteret. Da bør du bytte filter og rense tanken. Har motoren ikke vært startet, holder det med å rense tanken.

 

er ikkje sikker som sagt på om motoren er starta med sukkere.. båten har ikkje vert brukt på 2veke. da var den eine tanken halv full og den andre tom.

 

tok ut over 1dl sukker av tanken. har smakt på de og ja de er sukker.. kan ta eit bilde seinare

William Andrè

Link to post
Share on other sites

Da så du selv at sukkeret ikke blir oppløst av bensinen. :smiley:

Skift bensinfilteret, og du burde være ferdig med det problemet.

 

Da gjenstår problemet med at noen enfoldige sjeler faktisk går rundt og heller sukker på bensintanker i den tro at de kan ødelegge motoren din, men det bør du overlate til politiet.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Var det ikke en som hadde problemer med bensintankene sine her om dagen, og som skulle fylle på sykker eller annet griseri?

 

Det slo meg også. Svaret må vel være at de har rappa tankene.

 

NB! Ikke drikk brennevinet, det er metanol! :lol:

--------------------

 

Tipper dere har en viss aning om hvem som har ett horn i siden til dere?

Link to post
Share on other sites

tok ut over 1dl sukker av tanken. har smakt på de og ja de er sukker.. kan ta eit bilde seinare

Et godt råd for fremtiden: IKKE smak på noe du ikke vet hva er. :nonod:

 

Ellers er rådet om å bytte bensinfilter, rense tanken, og rense slange fra tank til filter sikkert godt nok for å løse problemet.

Link to post
Share on other sites

Sukker løser seg ikke i bensin. Men det løser seg i vann. Om det har vært vann i tanken som har blitt til sukkervann og fulgt med inn til motoren er det en mikroskopisk sansynlighet for at du får karamell i motoren pga forbrennings temperaturen.

 

Du kan jo for sikkerhets skyld ta ut pluggene og eventuelt få noen med rette kikke utstyret til å ta en innvendig inspeksjon i toppen. Men er båten i regelmessig bruk finnes normalt ikke mye vann i bensinen vel?

 

:confused:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...