laeluks Startet 20.Juni.2009 Del på Facebook Startet 20.Juni.2009 Min 1994 mod Mercury Blackmax 175 hk påhengsmotor virker som den ikke gir den effekten den sannsynligvis hadde når den var ny. Er det mulig å få ut mer effekt (hk) ved å foreta en full overhaling, eller må det mer drastiske tiltak til? lars Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 20.Juni.2009 Del på Facebook Svart 20.Juni.2009 En full overhaling vil kunne bringe tilbake alle 175 hestene den kom med som ny.... Er litt avhenging av sylinderenes tilstand, må måles for slitasje/urundhet/koniskhet... er de innenfor spesifikasjonene holder det med en lett honing og nye ringer ( HVIS stemplene også er innenfor spec ). Ellers kan de borres til .015" eller .030" HVIS det IKKE er chrom sylindere, trenger da nye stempler i tillegg . En overhaling består også av nye lager/pakninger/div tettinger/vannpumpe + service på forgassere... Vil du gjøre litt mere skader det ikke å lette stemplene noe + full avballansering av svinghjul/svinghjul og råder ( kan også lettes noe ).... For å kanskje hente ut litt extra.... Bytte til TDR reed ventiler, vistnok endel bedre en Boyesen..... Øke kompen litt ved å høvle toppene noen tidels mm ( rådfør deg med de som kan det ) Mulignes bytte eksos tuneren til en ifra 200 hk modellen ( litt mere på topp ) . Bytte til et racing svinghjul, er lettere og kan gi "litt" bedre aks + mindre belastning på øvre veivlager ( OBS har du 40 A lading må det da byttes til et 16 A system ). Arne Kjetil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
laeluks Svart 21.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2009 Takker for svar! Dette høres ut som du har peiling på:) Har du noen anelse om hva en slik overhaling vil komme på i kostnader? Er det mulig å gjøre det selv? Lars Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Droll Svart 21.Juni.2009 Del på Facebook Svart 21.Juni.2009 Takker for svar! Dette høres ut som du har peiling på:)Har du noen anelse om hva en slik overhaling vil komme på i kostnader? Er det mulig å gjøre det selv? Har null praktisk erfaring mer V6 modellene, men har da fått med meg litt... Pris ?? vanskelig å si helt eksakt på forhånd, kommer litt annpå tingenes tilstand Du må uansett ha følgende: En god service manual ( er kanskje en gode ide å kjøpe denne først ?? ) Moment nøkkel Paknings sett + 2 topp pakninger Øvre/nedre bærelager + 2 senter bære lager Topp/bunn simmringer 6 sett med rådelagre ( kan muligens bruke de gamle...men er bare dumt ) 6 sett med X-pinne lagre ( såfremt en ikke bytter stempler kan antagelig de som sitter brukes videre, men må vurderes ) Skader heller ikke med 3 overhaligns kit til forgasserene Demontering rengjøring og montering kan de fleste fint klare.... bare de har litt teknisk innsikt og orden . Måling av blokk bør overlates til fagfolk ( har utstyr og knowhow ), samme med honing og eventuelt borring, gjelder også eventuell høvling av topper... Kan være stor penger å spare ved å importere delene selv ifra USA, er gjerne 2 > 2,5 ganger så dyrt å kjøpe her på berget..... En kan også spare endel på å kjøpe 3dje parts deler, er i de fleste tilfeller like gode som OEM deler. Noen priser... ( er utsalg pris i USA ( handler mest der selv ) må lette til frakt og MVA ) Sett med nye OEM ringer ca $200.- ( 12 stk ) Paknings sett OEM $135,- Topp pakning OEM $37.- ( trenger 2 ) Råde lager OEM $30.- ( trenger 6 stk ) Stempel OEM 130.- ET stk ( komplett med X-pinne og ringer ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.