Jump to content

Mercury 50 EFI FourStroke ~2002 modell trøbbel


a.d.b.

Recommended Posts

Hei,

 

 

Ny her, og mangler forsåvidt båtmotor-rutine, men trenger likevel litt hjelp.

 

har en ca. 2002 modell Mercury firetakter EFI som trøbler:

Den har til vanlige en høy pipelyd når man skrur på tenningen. Denne lyden høres også igjen når man får mer enn 6000 omdreininger.

 

I dag, når jeg kjører, går den like rent som vanlig på lavt turtall. I starten, går den båten også opp i plan ~4000rpm. Etterhvert begynner denne pipingen, og det virker som om motoren kutter bensinen, for den "hakker", og dør ut. Kjøring på lavt turtall etter dette går som normalt, men neste gang man evt. prøver plan, tar det enda kortere tid før den dør. Er dette noe noen er kjent med, eller kan skjønne noe av? Kan nesten virke som om den overheter?

Har forøvrig sjekket at det er nok olje, at kjølevannet kommer i sin vanlige stråle (lunkent), og at den får bensin.

 

 

Med vennlig hilsen,

 

 

Audun

Link to post
Share on other sites

Først og fremst velkommen! :seeya:

 

Nå har vi noen Mercury eksperter på Båtplassen som sikkert kan gi deg langt bedre hjelp enn meg, men utifra det du forteller så høres det ut som om motoren blir for varm. Da ville jeg startet med å sjekke/bytte kjølevanns impeller. Kanskje er noen av kjølevannskanalene tett? Du kan gjerne få vann i kontrollstrålen uten å ha tilstrekkelig kjøling/trykk på kjølevannet.

Link to post
Share on other sites

Hei, velkommen til BP. :flag:

Har du instruksjonsboken til denne motoren? Der vil du finne ut hva de forskjellige lydsignaler indikerer. Du sier den får en pipelyd når du skrur på tenningen. Det er en kontroll som viser at alarmsystemet fungerer. Videre sier du at når du passerer 6000 r.p.m. får du et lydsignal igjen. Dette er beskjed om at du kjører med for høyt turtall. Så vidt jeg vet, så er max turtall 6000 på denne modellen. Tyder ellers på at den går i nødmodus når du ikke får mer enn tomgangshastighet. Anbefaler at du får en Mercury forhandler til å sjekke dette. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for raske svar :smiley:

 

Det du sier om de "vanlige" alarmene, stemmer bra med hva jeg har opplevd.

 

Som sagt kan jeg kjøre vanlig, på rundt 3000, altså ikke i plan, uten at noe som helst er uvanlig. Videre rekker jeg som sagt å komme opp i plan, men så etter kort (men varierende) tid, piper det og den går antakeligvis i "nødprogrammet" chagall nevnte.

Lyden er, så vidt jeg kan skjønne, lik pitch som den "testingen" av systemet som pågår når jeg starter tenningen. Den er også helt jevn, ikke noe avbrudd eller noe.

 

Manualen klarer jeg ikke å oppdrive for tiden, da jeg er på hytta, og manualen nok ligger hjemme. I og med at jeg ikke er voldsomt erfaren, kan det kanskje være nødvendig å levere den på en marina, med mindre dette er noe helt opplagt, som er lett å fikse.

 

 

Mvh

 

 

Audun

Link to post
Share on other sites

, men neste gang man evt. prøver plan, tar det enda kortere tid før den dør.

Nettop fordi det tar kortere tid neste gang du prøver ble mine tanker henledet til kjøling. Men som det blir sagt er det sikkert en god idè å få et autorisert verksted til å se på det.

Link to post
Share on other sites

Hei, det er et problem på disse motorene at det eirer mye rundt en pakning på kjølerøret som struper på kjølevannet. Motor får ikkje nok kjøling og alarmen går.

Powerhead må av og skifte denne pakningen. Dette bør gjøres på verksted.

 

Hei

Har du noen tegning som viser dette ?

(hvilken del det er snakk om)

 

Mvh Beertrip

Link to post
Share on other sites

Er denne ny for deg eller har du hatt den før uten disse problemene.

Har motoren vært av og du har fått montert den høyere.

 

Jeg tenker at siden det går greit i 3000 omdr når den ikke er i plan men ikke ellers kan det høres ut som den mister kjøling når den kommer i plan.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

 

Motoren har jeg hatt på båten (en 15 fot uttern) siden den var ny, og den har aldri hatt slike problemer før, den har ikke blitt justert verken opp eller ned i vannet i forhold til før. Mitt inntrykk, i og med variabel (og kortere tid per gang) varighet på kjøring før "alarm", er jo også at det er kjøletrøbbel, men skal ta den inn på verksted mandag regner jeg med, med mindre jeg finner noe lurt i denne manualen.

 

Gir en beskjed når jeg får høre fra verkstedet hva som evt. er galt, i fall noen er interessert.

 

 

Takk for mye, og god respons!

 

Mvh,

 

 

Audun

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...