Jump to content

Hvordan fjerne vond båtlukt fra puter?


Philonica III

Recommended Posts

Av med trekket som vaskes i maskinen. Madrassen/e opp i badekaret og tråkke, tråkke, tråkke med såpevann og deretter tråkke, tråkke, tråkke for å få skyllet ut såpen og deretter tråkke, tråkke, tråkke for å få ut vannet. Ut på gårdsplassen, legg de på et underlag og tråkke, tråkke, tråkke for å få ut mere vann og deretter til tørk. Med det været som nå er meldt så vil det ikke være noe problem å få tørket madrassen/e.

Link to post
Share on other sites

Neida, nytter ikke den der badekartråkkingen! Tro meg, jeg har prøvd! Det eneste jeg har funnet som funker er tepperenser, med skikkleig teppeshampo. Kjør over 3 ganger med shampo, og 2-3 ganger med rent vann etterpå. Da garanterer jeg at bdet lukter rent etterpå! Teppeshampoen er tilsatt antimuggmiddel, og er helt suveren til dette!

Link to post
Share on other sites

Jeg har vasket skumgummien i vaskemaskin.

 

Tok av trekket og puttet putene inn i maskinen. Helte på en skvett med klorin og startet maskinen. Lot den gå i noen minutter og slo av maskinen.

Startet og stoppet maskinen noen ganger. Tilslutt ble putene liggende i maskinen til neste dag før resten av vaskeprogrammet ble utført.

Kjørte skylleprogrammet ca. 3 - 4 ganger pr. pute. Husk at putene er tunge av vann, så vær i nærheten når du sentrifuger.

 

Husker ikke hvor lang tid det tok og tørke putene, men sett av en uke.

 

Jeg hadde 14 puter jeg vasket slik og det tok ca. 14 dager.

 

Putene var ganske store.

 

Vask trekkene forsiktig hvis det er natur matriale i de, ellers blir de for små til putene.

 

Vask ikke skumgummien med trekket på, da blir det hull i trekkene.

 

Putene gikk fra og lukte py til og bli som nye.

Redigert av Seiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vasket putene i vår Tresfjord 28 etter druetråkkmetoden. Vi har et lite hjørnebadekar, så jeg måtte vaske en og en pute. Jeg brukte Sun (oppvasmaskinmiddel) og en skvett Klorin i vannet. Putene ble lagt i bløtt på kvelden og tråkket og skyllet ved hjelp av tråkking i rent vann i flere omganger, dagen etter. Jeg startet tørkingen på verandaen, men med namdalssommeren var ikke dette så enkelt. Det endte med at jeg måtte lage et slags staiv over vedovnen å legge putene på. Det tok vel en ukes tid med sprengfyring i ovnen før alle putene var tørre :sweat: Da var det godt at namdalssommeren har en gjennomsnittstempertur på 10°C Putene ble riktig fine de og fri for mugglukt. Samtidig benyttet jeg anledningen til å vaske og farge trekkene. Fra å være gusjgrå og mugne, ble putene i Amica havblå og luktfrie. Siden passet jeg alltid på å ta inn putene dersom båten skulle ligge lange perioder ubrukt på sjøen eller når den ble satt på land.

 

mvh

Ella

Link to post
Share on other sites

Jeg tror tråkkemetoden vil virke med hensyn til å få bort lukt og det meste av fuktigheten etterpå. Kan ikke tro det tar så fælt lang tid å tørke en madrass hvis man har litt varme og litt luftsirkulasjon.

 

Hva med å emballere madrassen i sort plast og åpning i begge ender for så å sette en kald vifte i den ene enden? Solen og den sorte plasten står for oppvarmingen og viften for ventilasjonen.

 

Eller kjøre med madrassen på takgrinden et par dager. :lol:

Link to post
Share on other sites

Badekarmetoden anbefales ikke, da det tar så lang tid å tørke at farene er stor for nye muggangrep underveis! 2-3 uker tørketid, i beste fall. Med tepperensermetoden suges vannet opp igjen etter hvert, og putene er tørre etter en dag eller to. Og luktfrie, det blir de..

Link to post
Share on other sites

To råd fra en erfaren madrassvasker:

 

Ta ikke av trekkene før vask. Det er et h... å få dem på igjen.

 

Hvis du har råd til det: Lever hele haugen til et tepperenseri. Det koster, men er verdt det !

 

For å UNNGÅ vond båtlukt i puter anser jeg det som en selvfølge at putene tas ut av båten og oppbevares tørt (og musesikkert..) over vinteren.

Dessuten: Unngå å få salt på putene! (Da tenker jeg ikke på skaitrukne puter som ligger mer eller mindre kontinuerlig eksponert i cockpit/tilsv.) Å sette seg med salt (våt eller tørket) bukse på stofftrukne puter er et dårlig sjakktrekk. Puter som har fått salt på seg vil alltid tiltrekke seg fukt og aldri bli helt tørre. Selv har jeg innført "dagtrekk" oppå sitteputene som fjernes når man er i havn og/eller skal re opp.

Redigert av Seilersnobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...