Jump to content

Tyskland - krav til formell kompetanse


thov

Recommended Posts

Jeg har aldri fått rotet meg til å få meg et formelt bevis på at jeg er i stand til å føre båt.

Ikke engang et enkelt båtførerbevis har jeg skaffet meg.

Har hatt båt i 30 år nå og gått gradene fra snekke via 32 fots seilbåt til min nåværende Bavaria 39C.

Det hadde vel vært greit å fått "formell nautisk kompetanse" som forsikringselskapet alltid spør om når de skal finne best pris, men jeg kan ikke skilte med dette. Jeg kan vel føre båt siden det har gått bra i 30 år, men jeg har ikke papirer på det.

Så vidt jeg forstår går jeg også klar kravene i den nye ordningen som er på gang p.g.a. alderen.

 

Så til spørsmålet:

Jeg har planer om å seile en tur til Tyskland under årets ferie.

Er det noen som vet hva jeg vil møte av regler og krav når jeg ankommer Tyskland med min båt (akurat under 12 meter lang) og uten noen form for formelt kompetansebevis på at jeg kan seile/kjøre båt?

Jeg har fått med meg debatten ang. avgiftsfri diesel og vet også at man må ha et spesielt bevis for å gå på de tyske kanalene.

Link to post
Share on other sites

Med referanse til siden tjaldur henviser til, er det noen som vet hvordan og hvor følgende dokumenter blir utstedt;

...A copy of the German ColRegs (Seeshiffahrtsstrassen-Ordnung) must also be carried even if the German is not understood. For EU boats, proof of VAT status is also required.

Redigert av Oktant (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"ColReg" er en forkortelse for "Kollisjons regulativer", altså noe tilsvarende de norske sjøveisreglene, men lokale for Tyskland. Det smarte kan ofte være å kjøpe inn f. eks. Reeds Nautical Almanac, for det området man vil seile i, som inneholder et vell av opplysninger om alt mellom himmel og jord. Kan kjøpes på Nautisk forlag. man kan også evt. nøye seg med "Komma-boken", som er en dansk pilot for DK og tyske Østersjøhavner, som også inneholder mange nyttige og praktiske opplysninger.

Link to post
Share on other sites

I teorien er det et lite hav av regler å forskrifter å ta hensyn til. I tyske farvann er det slik at du skal ha det de kaller "Sportbootführerschein" for alt som har mer enn 4 HK. Hvorvidt du har en 8fots jolle eller 40fots seilbåt er uvesentlig. Dette er et kurs som er langt mer omfattende enn den norske båtførerprøven. Men selv tyskerne har jo innsett at de ikke kan håndheve egne regler for alle besøkende som ikke har tilsvarende systemer. Så utenlandske båtførere trenger i utgangspunktet ikke formelt sertifikat utover det som kreves i hjemlandet. Hvordan det virker på kanalene vet jeg ikke. Mulig du der må ha et slags kurs. Forøvrig så gjelder "Nordostsee kanal" som hav og ikke innlandskanal.

 

ColReg er vel den internasjonale basisen i sjøfartsreglene. Kalles på tysk KVR (Kolloisionsverhütungsregeln). I tillegg finnes det noen tillegg som kun gjelder tyske farevann.

 

 

Ta en kikk på følgende downloads:

 

http://www.elwis.de/Schifffahrtsrecht/downloads/pdfs/KVR.pdf

 

http://www.elwis.de/Schifffahrtsrecht/down.../SeeSchStrO.pdf

 

http://www.bsh.de/de/Schifffahrt/Sportschi.../SeeschStrO.pdf

 

 

 

Her er også flere regelverk som gjelder de ulike kanalene og innenlandsområdene:

http://www.elwis.de/Schifffahrtsrecht/downloads/index.html

 

 

I praksis så ville jeg ikke vært spesielt bekymret. Normal oppførsel og ha med pass, forsikring og og papirer på båten. Ofte så har "Zoll" folk som går rundt i havnene og følger med. Kan godt være de avlegger deg et besøk hvis de ser du seiler under norsk flagg. Hvis du vil unngå det, så ta bare ned flagget når du går inn i havna...

 

God tur! :flag:

Link to post
Share on other sites

Trodde , at fører av Norsk skute , med Norsk flagg i hekken, skulle følge opphavslandets regler, når det gjelder setifikat krav,

altså Norske regler.

----------

hvordan skal en langturfarer forholde seg til alle de lands kravene han vil treffe på underveis. :rolleyes:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Å forholde seg til nasjonale regler der man til enhver tid befinner seg er vel høyst vanlig fordi man har undersøkelsesplikt i alle vestlige land.

Harmonisering av regler er jo i emningen innen flere områder, så slike problemer vil vel bli mindre med tiden.

 

Jeg tror allikevel myndighetene er relativt runde i kantene i de fleste siviliserte land med mindre man kommer ut for noe som kan tolkes som uaktsomhet.

 

Australia er ganske strenge med dette og inndrar førerkort både for bil og båt hvis man gjør noe man ikke burde ha gjort. Min oppfatning er at vi i Norge har hatt det relativt fritt på sjøen sammenlignet med andre nasjoner.

Link to post
Share on other sites

eks.

i Norge kan man kjøre 10 seters buss, med såkalt minibuss setifikat.

i tyskland, må du ha et annet sertifikat, og hvis bilen har 10 seter så skal den også ha farts-skriver.

 

Hvilke regler gjelder. ??????????

Norske eller tyske. ??

 

På land eller på vann/sjø. ???

 

:crazy::crazy::crazy:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Trodde , at fører av Norsk skute , med Norsk flagg i hekken, skulle følge opphavslandets regler, når det gjelder setifikat krav, altså Norske regler.

I utgangspunktet JA.

Men, og det er et stort MEN: man har plikt til å orientere seg om og evnetuelt rette seg etter eventuelle særregler i det landet man besøker.

Å forholde seg til nasjonale regler der man til enhver tid befinner seg er vel høyst vanlig fordi man har undersøkelsesplikt i alle vestlige land.

Ja, nettopp!

"Rettsvillfarelse" holder ikke som unnskyldning . . . .

 

Et par populære fallgruver for norske båter i Tyskland er:

 

Vi har noske særregler som tillater mindre høydeforskjell mellom topplanterne og sidelanternerer enn det som foreskrives i den internasjonale delen av sjøveisreglene. Hvis man finner en iherdig tysk tjenestemann, må man regne med å rigge opp en ekstra forlengelse av lanternemasten for å oppnå denne høydeforskjellen.

 

Norske seilere er vant med å ha et veldig avslappet forhold til dagsignalet for motorseiling (dvs kjegle med spissen ned) og bruk av topplanterne når motorseilingen foregår i mørke eller usiktbart vær. Selv om vi har hatt mange og lange diskusjoner om denne bruken av topplanterne her på baatplassen.no så har det ennå ikke påvirket de tyske myndighetspersonene :wink::wink:

Man bør sette av noen Euro til å betale de betydelige bøtene som utskrives hvis man motorseiler uten foreskrevne signaler!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Man bør sette av noen Euro til å betale de betydelige bøtene som utskrives hvis man motorseiler uten foreskrevne signaler!

... eller sette av et tilsvarende beløp for å utstyre seg med kjegle, høyere lanternemast, m.v. :wink::wink: (det er kanskje billigere, og med bedre langtidsvirkning)

Jo, så klart: Det er nyttig å utstyre seg med et fall som signalet kan heises opp i!

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

betale de betydelige bøtene som utskrives hvis man motorseiler uten foreskrevne signaler!

 

Jeg har den tiltro til tyske myndigheter at de klarer å lese en enkel tekst og forstå hva som står der.

Slik at et støtteseil ikke forveksles med et seil til fremdrift.

 

Dette klarer dessverre ikke en del skribenter her på BP.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

I 2005 ble vi stoppet av Wasserschutzpolizei på Mittelandkanal under vår ferd mot Rhinen. I vårt tilfelle var politiet i utgangspunktet interessert i høre om vår båt var under 15 meter. Dette skulle de sjekke i registeret. Stor var min overraskelse da vi dagen etter ble oppringt og fikk beskjed om at vi IKKE fikk gå på Rhinen uten los. Faktisk ble vi også beskyldt for å ha blitt stoppet tidligere, og da blitt beordret ut av tyske kanalsystemer. (En politimann hadde sett oss på TV, og kjent oss igjen). Det hele var SÅ ABSURD. Ikke var vi blitt stoppet, og ikke hadde vi vært på TV.... Vel, vi bestemte oss for å snu, og heller "lure" oss inn på den nederlandske delen av Rhinen.. Dagen etterpå var det ny kontra. Det ble opplyst at vi ganske riktig IKKE var blitt stoppet før og heller ikke hadde vært på TV. I tillegg ble det innrømmet at vi, som norske borgere, ikke trengte noe spesielt bevis for å gå på tyske kanaler. Vi fikk sågar også et dokument hvor det sto svart på hvitt at vi kunne gå hvor vi ville uten dette beviset. (Norge har ikke ratifisert denne regelen som et av få land i Europa, så vidt jeg fikk med meg.) Selv om jeg har fullstendig kystskipperkurs fra tidligere, så har jeg ikke kystskippersertifikat. Både kona og meg har båtførerbevis, og disse falt "i god smak" hos myndighetene. Om dette var et krav, vet jeg ikke.

 

For øvrig kan jeg henvise til denne linken hvor jeg har et lite referat av turen vår..

 

For øvrig hørte vi aldri ordet "unnskyld" fra politiet i Duisburg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har den tiltro til tyske myndigheter at de klarer å lese en enkel tekst og forstå hva som står der.

Slik at et støtteseil ikke forveksles med et seil til fremdrift.....

 

Ja, det må vi da inderlig tro og mene :wink:

 

Reglene er nemlig like tydelige både på norsk og tysk; dvs hvis man benytter sin motor til fremdrift så er man pr definisjon maskindrevet fartøy - uansett hvor få eller mange, små eller store seil man samtidig måtte ha oppe.

 

Hvis man er maskindrevet fartøy så skal man føre topplanterne i mørke og usiktbart vær - og hvis man som maskindrevet fartøy har seil oppe så skal man føre den berømmelige kjeglen som dagsignal.

 

Verre enn det er det faktisk ikke - uansett hva enkelte måtte ha av divergerende private oppfatninger . . . .

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hvis man er maskindrevet fartøy så skal man føre topplanterne i mørke og usiktbart vær - og hvis man som maskindrevet fartøy har seil oppe så skal man føre den berømmelige kjeglen som dagsignal.

 

Tyskeren er strenge på dette, og de har mange kystvaktfartøyer som patrjulerer lands deres kyst og håndhever dette strengt.

--------

Ellers så er det jaggu ikke lett og kunne finne ut av alle reglene, så her tror jeg regler 1 gjelder. G.S.G.

Går det

Går det. :yesnod:

 

Lykke til med turen til tyske farvann, og ikke glem å ha kvittering for drivstoff på tankene, ellers kan der vanke en stor bot. for bruk av avgiftsfrit drivstof.

 

:headbang:

Redigert av NOR_Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

og hvis man som maskindrevet fartøy har seil oppe så skal man føre den berømmelige kjeglen som dagsignal.

 

 

Ikke nødvendigvis.

 

Vi bør se hva COLREGS sier.

 

De sier : "(e) A vessel proceeding under sail when also being propelled by machinery shall exhibit forward where it can best be seen a conical shape, apex downwards."

 

Det det står der er at ett fartøy som blir drevet frem av seil, og som i tillegg blir drevet frem av motor skal vise dagsignal.

 

En sjark eller en GB med mesan skal selvfølgelig ikke vise noe slikt signal. Det skal ikke jeg heller når jeg bruker storseilet mitt som støtteseil for å unngå slingring. Det er jo også fullstendig åpenbart for alle at jeg er et makindrevet fartøy.

 

Et fartøy er ikke maskindrevet fordi maskina er igang. Den skal drive fartøyet fremover.

 

Likeens blir et fartøy ikke under seil fordi seila er oppe. De skal drive fartøyet fremover.

 

Utrykket "under sail" betyr ikke at båten befinner seg under seila. Det betyr at den drives frem av seil.

Link to post
Share on other sites

Mye fin input her - takk skal dere ha. Jeg får lese meg litt opp.

Det er vel i utgangspunktet slik jeg trodde - at norske regler for sertifisering også gjelder når jeg tar en tur til Tyskland.

Allikevel er det fort gjort å komme ut for noen ivrige tjenestemenn som mener noe annet.

Jeg er medlem av SXK og de hevder at kanalbeviset må man ha hvis man skal gå kanalene i Tyskland - Kielkanalen er et unntak.

 

Jeg var i Flensburg med min forrige båt tidlig på 90-tallet. Jeg var også den gangen varslet om tyskernes regler for motorseiling.

Vi kjempet for å komme rundt en bøye i fjorden der men startet ikke motoren. Da smøg det seg opp en liten båt på siden av oss med en mann i uniform ved roret. Han sjekket om jeg hadde motoren i gang. Da han så at det ikke kom eksos eller kjølevann fra båten min, dro han til neste båt i køen og gjorde samme sjekk.

Link to post
Share on other sites

.....Et fartøy er ikke maskindrevet fordi maskina er igang. Den skal drive fartøyet fremover.

Likeens blir et fartøy ikke under seil fordi seila er oppe. De skal drive fartøyet fremover.....

 

Jeg visste selvfølgelig at det ville komme :wink:

Men det har liten hensikt å diskutere videre her; jeg vil rett og slett anbefale deg å ta den diskusjonen med en ivrig tysk tjenestemann, med stor uniformslue og pistol i beltet, ombord i en båt som er merket POLIZEI.

God fornøyelse :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg visste selvfølgelig at det ville komme

 

Du ba om at det skulle komme.

 

Det står faktisk her under definisjonene.

 

(b) The term "power driven vessel" means any vessel propelled by machinery.

 

© The term "sailing vessel" means any vessel under sail provided that propelling machinery, if fitted, is not being used.

 

Dette er fra COLREGS som trådte i kraft Juni 1977.

 

Siden både Tyskland og Norge er IMO medlemmer har de samme gyldighet der som her.

 

Tyskerne er dog noe ivrigere på å håndheve.

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

Du ba om at det skulle komme.

 

Det står faktisk her under definisjonene.

 

(b) The term "power driven vessel" means any vessel propelled by machinery.

 

© The term "sailing vessel" means any vessel under sail provided that propelling machinery, if fitted, is not being used.

 

Dette er fra COLREGS som trådte i kraft Juni 1977.

 

Siden både Tyskland og Norge er IMO medlemmer har de samme gyldighet der som her.

 

Tyskerne er dog noe ivrigere på å håndheve.

Så for at du skal ha status som seilbåt så må  motoren om båten har en slik "is not being used". Det er altså inget krav om at motoren skal drive fremover for at båten ikke lenger er en seilbåt... emn at motoren er i bruk - altså at motoren går.

 

Dette gås igjennom på høyere utdannelse hvordan man skal forstå, og et fartløy med motoren igang (is being used) er ikke seilbåt. Forklaring er at andre som ser eksosen eller lignende må kunne anta at det er motorfartøy. Ellers må andre fartøys førere ombord for å sjekke om motoren står i gir etc. Og det er noe vanskelig.

(men alle skal unngå farlige situasjoner slik at ingen skal kreve sin rett, ei heller de som har motoren i gang og later som det ikke gjelder)

 

Ellers er det en del lokale regler/lover/forskrifter man må følge selv om man er utlending. Det er innlysende. Det er bare å sjekke hvor mye vi har av norske varianter i det vi kaller sjøveisreglene så ser man at Norge har mye som ikke er del av de internasjonale lovene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...