Jump to content

Mørklagte båter.


kjetil_k

Recommended Posts

Hei, gikk for ca en uke siden på en liten kveldstur 23:00, gikk da inn til Kr.sund N, gikk ifra Kr.sund ca 24:00. Det var overskyet og litt yr i luften denne kvelden. På turen hjem til hjemmehavna ca halv et på natten, det var faktisk blitt skikkelig mørkt så jeg gikk etter kart og kompass. Har en såpass dårlig plotter med få muligheter for dimming, så har funnet ut at det er bedre og bare skru av raklet, men så til poenget. Plutselig halv et på natten får jeg se en helt mørklagt båt som ligger og fisker, kan nesten med sikkerhet si at dette var tyske turister, 4 mann som alle stod i en liten 14-16foting. Jeg har jo D5L så jeg er ganske godt kjent med regler, men har tenkt litt på det i etterkant om jeg burde gått bort til de og bett de fått på noe belysning, eller dra seg på land (der de hører hjemme :lol: ). Er bare sytten år, så hadde jo garantert fått noen ord tilbake om jeg hadde gått bort til, men hadde jeg gått med plotteren på der, så hadde jeg ikke hatt sjangs til og se de. Da hadde svært nær passering, eller sammenstøt vært et faktum.

 

Spm, Hva hadde du gjort i en sånn situasjon?

 

Mvh.

Link to post
Share on other sites

Bare så synd at dette ikke kun gjelder tyskere... Hadde det ikke vært for at jeg hadde vikeplikt for en båt fra Røddne, hadde jeg rendt i senk en seilbåt i fjor. Båten fra Røddne slo på søkelyset og gjordet meg oppmerksom på dem. Flask for den lille seilbåten med et ungt par i.

Link to post
Share on other sites

Litt OT kanskje, men,

plotter er kjekt å ha,

kart og kompass er alfaω

som sammen med radar er en uslåelig kombinasjon !!

 

(så kan vi jo i neste omgang filulere litt over hva som er verst

- av ukjente årsaker ligge stille i ro

- å seile noe i senk fordi man ikke vet hva som er forut)

 

?

Link to post
Share on other sites

Om du kjører bil langs veien og møter en fotgjenger uten refleks. Om du stopper og forteller han at du var nær på å kjøre han ned, fordi han var så vanskelig å se, så tror jeg fotgjengeren hadde satt pris på å få tipset om å bruke refleks.

 

Jeg tror de som fisket i den mørklagte båten ville også hatt forståelse for at de var heldige at det ikke ble sammenstøt pga deres manglende signalføring. Jeg ville fortalt de dette på en høflig og vennelig måte.

Link to post
Share on other sites

(plotter er kjekt å ha,

kart og kompass er alfaω

som sammen med radar er en uslåelig kombinasjon !!

En distinkt forskjell er vel at radar er ikke påbudt utstyr. Men i mørke eller ved dårlig sikt er lanterner det, enten man ligger stille eller er under fart.

 

Det er ikke mye som skal til for at andre sjøfarende skal bli oppmerksome på at man ligger der. Selv om man ikke har de foreskrevne lanterner montert kan en lommelykt benyttes.

 

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Litt OT kanskje, men,

plotter er kjekt å ha,

kart og kompass er alfaω

som sammen med radar er en uslåelig kombinasjon !!

 

(så kan vi jo i neste omgang filulere litt over hva som er verst

- av ukjente årsaker ligge stille i ro

- å seile noe i senk fordi man ikke vet hva som er forut)

 

?

 

Selvsagt ville jo jeg også ha hatt et ansvar, mtp regel 2. Jeg gikk med sikker fart, og tok også og skrudde av plotteren for og kunne holde ordentlig utkikk. Poenget er at disse som lå der og fisket uten lanterneføring, er ikke akkurat aleine kan du si. Gikk over Hustadvika noen dager før dette, da lå de pinnade og fiska ute der i rundt 1m bølger med en liten 15 foter. Ser det også innover fjordene hver eneste dag, 4-5mann som STÅR og fisker i småe 14-15 fotere. Er ikke rart det skjer ulykker, noen burde egentlig ta tak i dette og få påbudt et lite lynkurs i bruk og sikkerhet ved bruk av små båter, men nok om det, neste gang jeg ser de nesten usynlige i mørket, så stikker jeg bortom og forteller dem pent at det kan være lurt og ha noe belysning, evt ei rundtlysende lanterne, om de har det. :yesnod:

 

Mvh.

Link to post
Share on other sites

Noe jeg reagerer på, og som jeg synes er lite gjennomtenkt med tanke på egen og andres sikkerhet, er å fiske under broer i tåke. Jeg snakker nå ikke om "fartøy som holder på med å fiske" i henhold til sjøveisregel 3 (d), men en liten båt som har et snøre uti, altså hvor det ikke fisker med garn, liner trål eller andre fiskeredskaper som begrenser manøvreringsevnen, og som heller ikke viser aktuelle signalfigurer og/eller lanterner for fiskefartøy(ref. regel 26).

 

Et fartøy som fisker under en bro på denne måten, kan være svært vanskelig, for ikke å si umulig, å få inn på radar, da ofte bare broen vises på radarskjermen. Og selv om man benytter foreskrevne lydsignaler under nedsatt sikt(ref. regel 35 og dessuten 19)når man passerer under en slik bro, går med sikker fart(ref. regel 6) og bruker radar, om man har det, kan sjansen for sammenstøt likevel være tilstede. Av konkrete eksempler jeg kan komme på i farten, bør Bekkjarviksund bro nevnes. Her har jeg vært ute for slike fiskere flere ganger. Og en sjelden gang også under Sotrabroen. Og jeg har også observert slike båter i god sikt på de samme stedene uten tente lanterner etter mørkets frembrudd. Seilfartøy på Byfjorden utenfor Bergen om høstkveldene uten tente lanterner er derimot mer vanlig.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel slike som i miljøet kalles "engangstyskere"??

Den skal jeg huske, godt uttrykk :wink:

 

Har et par ganger møtt villfarne tyskere på sjøen:

 

En gang en større tysk trawler som gikk i Blindleia uten kart, og stoppet oss og spurte etter veien.

 

En annen gang tyske fiskere i utleiebåt, med en haug tomme ølbokser i bunnen av båten som spør "welche richtung ist Lillesant"

 

Tyskere i Norge mener de er kommet til et land der alt er fritt og gratis, og de har vel litt rett sett i forhold til det gjennomregulerte vaterland.

Link to post
Share on other sites

Det er nå ikke bare tyskere som har problemer på sjøen. For et par år siden dukket en liten utenlandsk seilbåt ut av tåka. Ombord var en eldre mann som pekte i alle retninger og spurte "Haogesond, Haogesond???" Jeg pekte i retning Haugesund og han forsvant i tåkehavet igjen... Fikk inntrykk av at det var en jordomseiler e.l. Burde nok hatt litt mer vett i skallen enn å fortsette uten nødvendige hjelpemdler...

 

En annen episode: Jeg og noen kjenninger var ute å "lekte oss" midt på natten i en 55 fots skyssbåt rundtom i Fitjarøyene for omlag 10 år siden. En annen kjenning fulgte oss i sin nye NB. Holdt øye med NBen på radaren men plutselig så vi han ikke ut av vinduet, sjekket radaren igjen og joda, NBen var der. Da jeg spurte han etterpå hvorfor han slukket lanternene sa han at de blendet for mye så han så ikke noe gjenom vinduene når de var på... Tragisk at moderne båter ikke er bedre konstruert enn dette :headbang:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...