Jump to content

riktig coil verdier mariner 75 86 mod


egra 19

Recommended Posts

Har ikke boka på det her nå så jeg sjekka ( har noen nye liggende )

 

Primær >> neste null ohm imellom + og - oppå coilen

Sekundær >> 850 > 950 ohm ( 0,85 > 0,95 Kohm ) målt imellom pluggledning uttak og gods

 

OBS !!! er 2 varianter på disse coilene

  • Felles minus - med sekundær vikling ( - pol oppå coil )
  • Sepperat minus - kommer ut en leder som ligger i klemm mellom coil og gods der du moterer coilen .

Med coilen fastmontert kan du bare måle imellom motorens gods og uttaket på primær/sekundær viklinger.

 

Sjekk gjerne verdiene på alle coilene..... en deffekt er greit nok, MEN 2 eller 3 er mindre trolig.

 

OBS 2 ... koble ifra ledningene FØR du måler .

 

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan finne de fleste verdiene her ( PDF feilsøkings guide )

 

Regner med at coilen er i orden når den hadde riktige verdier når jeg målte den

Antagelig.... men tanken bak det å bytte om på ledningene var å kryss sjekke..... PLUSS sjekke ut om det VAR ordentlig signal UT ifra switchboxen.

 

 

Så...

Ved å bytte om på ledningene hva skjedde ??

  • Var det NÅ gnist på BEGGE pluggene ( på begge de coilene du byttet om på ) ??
  • Var det endringer ?? hvis svak gnist på den ene FØR du byttet, flyttet den seg til den andre coilen ??
  • Var det endringer ?? hvis INGEN gnist på den ene FØR du byttet, flyttet den seg til den andre coilen ??

 

Er enkelt å finne feilen på disse tennings systemene HVIS en går systematisk frem, og kryss sjekker alle deler .

 

P.S har ikke noe spennings data UT ifra switchboxen...men regner med at den er noen hundre volt ( skal være tilnærmet lik på ALLE utganger ), MEN sjekk igjennom feilsøkings guiden punkt for punkt i skrevet rekkefølge .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Hei startet motoren etter at jeg byttet + på syl 1 og 2 den hadde samme symtomer men så lenge jeg ikke fikk byttet om på pluggkablene så blir vel tenningsrekkefølgen feil

 

som sagt det er gnist på nr 1 i men sikkert ikke nok, på 4-5500 omdr virker det som den går som den skal men da er det vel så varmt i sylinderen at den selvantenner

Link to post
Share on other sites

men så lenge jeg ikke fikk byttet om på pluggkablene så blir vel tenningsrekkefølgen feil

Rekkefølgen blir feil ja, var heller ikke meningen å starte motoren...

 

som sagt det er gnist på nr 1 i men sikkert ikke nok, på 4-5500 omdr virker det som den går som den skal

Mulig gnisten er litt svakere, men side du oppnår 5500 rpm fungerer den godt nok.

 

Tror nesten det er best du begynner på nytt med feilsøkingen, den infoen jeg vet om er spredd over for mange poster....

 

HVA er egentlig problemet ??

 

 

men da er det vel så varmt i sylinderen at den selvantenner

En 2-takter med selvanntenning går ikke manger minutene før den har et digert hull i stemplet, så de konklusjonen stemmer ikke .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...