Jump to content

Seilbåt uten dynamo. Hvordan dekke strømbehovet?


Magne_F

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har leid meg en seilbåt i sommer, hvor det vistnok ikke er dynamo eller dynastarter. Ergo ingen lading. Har tenkt meg på en par ukers tur i denne, og lurer på hvordan jeg skal skal dekke behovet for strøm. Båten har ett forbruk og ett startbatteri, med en form for skillebryter.

 

Er relativt grønn når det gjelder strøm, så mitt første "dumme" spørsmål er om ikke en dieselmotor bruker strøm når den går? Jeg ville jo tro at jeg i utgangspunktet ville tømme startbatteriet når jeg gikk for motor. Stemmer dette, og hvor mye strøm bruker den evt?

 

Videre trenger jeg strøm til lanterner, lys, lading av mobil og pc, kartplotter og gjerne mulighet for å bruke kjøleboks av og til. Jeg vurderer å ta med meg et ekstra forbruksbatteri, og sørge for å få ladet når jeg ligger i gjestehavn. Men jeg har jo også tenkt å ligge en del i uthavn. Vil f.eks et lite Kipor aggregat takle en eller to batteriladere? (skal selvfølgelig ikke sjenere noen uthavn)

 

Tips mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

En dieselmotor trenger bare luft og diesel for å holde seg selv i gang. Den bruker ikke strøm, med mindre den er ferskvannskjølt med elektrisk sirkulasjonspumpe.

 

Men det høres nå veldig merkelig ut at båten skulle ha dieselmotor, men ikke generator? Er du sikker på at det er slik?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Baser deg på å bruke minst mulig strøm, og lad når du er innom gjestehavner. Sløyf kjøleboksen, den greier du deg fint uten. Og å dra med seg et svært aggregat for lading i uthavn blir bare upraktisk. Ikke vil du få batteriene fulladet heller, med mindre du har det gående et døgn eller to i strekk. I tillegg vil du ødelegge både din egen og andres ferie med støyen. Lyd bærer langt på sjøen! Så spar på strømmen, stikk innom gjestehavn en gang eller to i uken og nyt ferien! Dette går sikkert bra!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Får vel satse på lading i gjestehavner. Men. Hvordan er tilgangen til strøm i gjestehavner i fellesferien? Kan det by på problemer? Og finnes det kjølebokser som er "beregnet" på kjøling vha isbiter. Ikke like hyggelig å ha maten svømmende i isvann etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Å tilbringe ferien i en båt uten rikelig med strøm er i dag utenkelig for mange, og kanskje kan man sammenligne din situasjon med en god gammeldags telttur. Jeg tror du må tenke kos med det du har, for ellers blir ferien til en evig kamp om å finne strøm.

 

Realiteten er dessverre at batterier tømmes for strøm fort og trenger relativt lang tid for å lades opp igjen, spesielt med midlertidig installert utstyr.

 

Jeg ville ikke frykte en strømløs ferie for det er bare et spørsmål om å tilpasse seg. Husker et år jeg dro barna med rundt halve jorden for å vise dem Donald Duck og vennene hans. Etterpå reiste vi på en primitiv telttur. For å si det rett ut så koste vi oss mer på teltturen selv om vi ikke hadde kald melk.

Link to post
Share on other sites

Hva med et solcellepanel, selges på "tilbud" mange steder. Med et ca 50 watts panel og en regulator bør du greie påfylling på batteriet hvis det blir en noenlunde solrik sommer.

Panelet kan du sikkert selge brukt etter ferien. Er dyrt å ligge i gjestehavn så du tjener inn store deler av utgiftene til panelet ved å ligge i uthavn i stedet.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner en som bor i en båt, uten strøm. Det går fint om man bruker alternative energikilder. Til lys kan man bruke oljelamper eller LED-lamper. Til kjøling kan man bruke kjøleelementer som tidligere nevnt. Slike får man ofte byttet på bensinstasjoner. Varme kan man f.eks. få fra refleks-ovn, men det er jo igjen mer tungvint (dyrt) å installere enn et dynamo.

 

Edit: Har du tenkt på å investere i en vindgenerator? Da får du 200W strøm når det blåser.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med Catlina, men et lite panel kan fort bli for lite hvis det ikke står i forhold til forbruket og forutsetninger. Poenget er å ikke forvente noe som ikke har livets rett, for da blir ferien på sett og vis litt mislykket og kosen forsvinner. (Bedre å kose seg med lite enn å ergre seg på noe man ikke klarer å oppnå).

 

Klarer solcellepanelet i beste fall å holde melken kald annenhver dag bør man være klar over dette og forholde seg til det. Det er etter min mening en vesentlig forskjell på kald melk annenhver dag og lunken melk hver dag.

 

Med andre ord så kan man med fordel lade hver dag og bruke strøm annenhver dag hvis man ikke har forutsetningene for kontinuerlig strømforbruk på plass. Husk at når noe virker i begynnelsen på ferien når batteriene er nye og fulladede, så betyr ikke dette at gleden kommer til å bli langvarig.

Link to post
Share on other sites

Hva for en seilbåt er det du har leid? Vi har kun isboks i båten vår, og det går helt greit. Vi fyller bare på is når vi får tak i underveis, det er drenering i bunnen slik at smeltevannet renner ned i kjølsvinet for utpumping. Vi kjøper vanligvis is i butikker som har ferskvaredisk, de har som regel en ismaskin også. Hvis du ikke får tak i isbiter så er et greit alternativ å fylle noen 1 1/2 liters brusflasker med vann og låne et hjørne av en fryseboks hos den lokale kjøpmannen, eller iskiosken, over natten.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det overfokuseres på dette med strøm i båt.

Jeg kan iallefall klare meg godt uten de fleste duppedittene jeg har.

 

Kjøling: Båten jeg har nå er den første med kjølekompressor. Veldig behagelig, men trekker mye strøm.

I en annen båt bygde jeg en kjøleboks i noe 75 mm. Divinycell jeg fikk tak i. Særdeles effektiv.

Kjølte den til å begynne med med nedfrosne halvannenliters flasker med vann. Fikk så øya opp for fortreffeligheten i treliters isbokser. Frøs de ned hjemme, og så fyllte jeg på fra frysedisker, fiskemottak ol.

Hadde store mengder av dem i båten.

Det er også viktig at det man stapper nedi kjøleboksen er så kaldt som mulig.

Link to post
Share on other sites

Hm, ikke noen form for dynamo altså? høres rart ut. er dynamen muligens gåen? DU vil jo tappe batteriet hver gang du starter så etterhver må man satse på sveiv. Ellers karer du deg meget godt uten all verdens strøm. PC og mobil bruker lite, men kjøling mye, så dropp det siste.

 

Sats på mat som holder seg uten kjøling og kjøl drikke på gamlemåten med vått avispapir. Aggregat er bare tull. Mase ekstra bryderi og vibrasjoner og støy. Hva med å la PC og Mobil være avskrudd i naturhavnen og satse på en bok i skinnet av parafinlampe? :wink:

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...