Jump to content

Vann i oljen på Volvo Penta B20!


Anders_O

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en Volvo Penta B20 motor (BB130) med saltvannskjøling. I fjor hadde jeg problemer med vann i oljen. Etter da å ha trykktestet toppen samt byttet toppakning, og det fortsatt kom vann i oljen, byttet jeg hele blokken - og problemet var løst. Da jeg tok båten på land åpnet jeg dreneringsskruene på blokken og på oljekjøleren for å tappe av vannet før vinteren.

 

I sommer da jeg startet opp igjen motoren lot jeg den gå noen timer på tomgang for å lade batterier og sjekke at alt fungerte som det skulle. Ingen vann i oljen på dette tidspunkt. Etter noen små turer på 15-20 min merket jeg at oljen ble grå. Byttet toppakning, men ingen endring. Så lenge den går på lavt turtal (rundt 1000 rpm) går det fint. Det ser ut til at problemer blir større og større, for nå får jeg grå olje under toppdeksellokket etter bare 10-15 sekunder med 2000 omdreininger, mens dette ikke skjedde tidligerer i uken.

 

Motoren går som en klokke, og har ikke stoppet pga vannet. Det var heller ingen tegn til vann i sylinderene da jeg byttet pakning. Litt sot på stempelet, men helt tørt og fint.

 

O-ringer og pakninger er byttet på oljekjøleren, og den ble trykkprøvet med trykkluft i en bøtte vann i fjor uten at jeg fant lekkasje. Sjøvannspumpen har også fått ny simmering.

 

Noen som har erfaring med slikt, eller som kan peke meg i riktig retning? Jeg frykter sjølsagt at det er sprekker i toppen eller blokken. I så fall, er det noen som kan skaffe overhalte topper og blokker?

 

Vennlig hilsen Anders

Redigert av Anders_O (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjekk at simringene (2 stk) er satt inn RIKTIG VEI på sjøvannspumpen!. Om ikke virker jo disse mot sin hensikt! Begge simringene skal tette for trykk som kommer fra innsiden og ut....om du skjønner.

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

....dette kan misforståes, ser jeg.

 

Simringene skal stå slik at den ene tetter for trykk fra motorsiden og den andre skal tette for trykk fra sjøvannstrykksiden.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Fikk ordnet problemet!

 

Etter å ha fylt på ny olje, koblet jeg hageslangen rett på sjøvannsinntaket til eksosmanifolden, og tok ut impelleren. På denne måten kom ikke vann i kontakt med verken oljekjøler eller vannpumpe - som var de mest sannsynlige synderene. Til min lettelse kom det nå ikke lenger vann i oljen når jeg kjørte motoren på ca 2000 rpm.

 

Siden så mange kloke hoder her på forumet hadde foreslått vannpumpen som synderen, skrudde jeg den av og koblet den på hageslangen. Og helt riktig - det formelig fosset vann ut mellom simmeringen og akslingen. På en eller annen måte har den simmeringen nærmest motoren beveget seg innover i vannpumpen og lagt seg helt inntil den andre. Dermed tettet den for disse to hullene som pleier å dryppe vann ved dårlige simmeringer. Hadde en annen vannpumpe liggende, så nå er alt i orden igjen!

 

Takk for masse gode svar - det var over all forventning!

 

A

Link to post
Share on other sites

Her inne er det akkumulert MYE erfaring rundt båter/motorer/annet utstyr.

 

De fleste ønsker å hjelpe, og en som har blitt hjulpet hjelper gjerne videre!

 

God sommer... :cheers:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...