Jump to content

Gel batterier, hvordan fungerer denne teknologien?


Bjancha

Recommended Posts

Vi forsøker å finne nye batterier til båten vår. Alle skryter av gele (og AGM), men ingen skryter av å selge det. Er jeg bare dum, eller har produsentene bare glemt at produktet skal selges. Er det slik at vi må fylle ut et spesielt søknadskjema for å få tilgang til teknologien? Har noen et supert råd om hva vi trenger? En ting er klart: Vi trenger starkraft til vår Volvo Penta MD 21A. :headbang:Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Batteri eller utholdenhetsprøve? . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'

Link to post
Share on other sites

Vi bor i Oslo, og vet hverken hva slags batterier vi bør kjøpe eller hvor vi kan få kjøpt dem! Jeg har lest flere steder at AGM-batterier og gelebatterier anbefales, men gelebatterier finner jeg rett og slett ikke ut hvor det går an å få kjøpt, og heller ikke hva de koster...

 

Laderen vår tar både vanlige batterier og gelebatterier. Batteriene vi har nå er et sorgens kapittel og må byttes så fort som mulig.

 

Blir veldig takknemlig for et godt råd!

Redigert av Bjancha (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle skryter av gele (og AGM), men ingen skryter av å selge det.

Nå får du straks ordentlig info av Ole Petter, men dette kan jeg dessverre ikke holde tilbake:

 

Glem begrepet Gelbatterier, så sant du ikke bare ønsker å ha litt lys i hagen.

 

Bortsett av at Gelbatterier ikke er velegnet for bruk som start-batteri fantes eller finnes det ikke noen ærlige argumenter for å kjøpe slik for bruk på båt.

Ladesystemet ditt kan, teknisk sett, ikke blokkeres særlig effektivere enn med det.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Men hva med AGM-batterier? Det står at de er vedlikeholdsfrie - at de tåler dyputladninger, at eksplosjonefaren er lik null, og at det ikke forekommer gassutslipp? Og ikke minst at de har 10 års levetid. Er det noen som vet noe mer om disse? Og kan de lades opp i samme lader?

Link to post
Share on other sites

Batterier og ladning kan diskuteres i det uendelige fordi det er så mange sider å ta hensyn til. Jeg tillater meg å gjøre det enkelt fordi du har en relativt enkel båt og ”hastverk” med å klargjøre båten.

 

Motoren din krever neppe et kraftig batteri fordi den ikke er så mange hestekrefter. Med andre ord så er et standard startbatteri med en kapasitet rundt 70 Ah godt nok.

 

Når man skal velge forbruksbatterier er det en fordel å vite noe om hvor mye strøm båten bruker hvert døgn, Bruker båten da 50 Ah hvert døgn synes jeg det er passe med en batterikapasitet på 200 Ah.

 

Med en kapasitet tilsvarende fire døgns forbruk vil du ha nok strøm til å ligge et par døgn uten å lade ut batteriet mer enn 50 %. Dette brukermønsteret gir normalt lang levetid selv for standard forbruksbatterier.

 

Normalverdien for når denne typen batterier bør lades er når hvilespenningen på batteriene nærmer seg 12,2 volt.

 

Men så kommer det jeg synes er vanskelig. Batteriene som monteres i båt har normalt et breddemål på 175 millimeter og et lengdemål opp til 330 millimeter. (Fra 75 til 115 Ah). Man er da litt låst til å benytte såkalte ”fritidsbatterier” som er så ymse i kvalitet. (Alle har jo de billigste og beste batteriene).

 

Erfaringen er da at hvis man har lite kapasitet med disse batteriene så virker kanskje ikke dieselvarmeren etter et døgn for spenningen er lav. Derfor anbefaler jeg ofte SHD batterier som leveres i 140, 180 og 220 Ah størrelser hvis man får plass til slike batterier i båten.

 

NB! Jeg sier ikke at fritidsbatterier er dårlige batterier, men at dette er en batteritype alle konkurrerer om å selge og derfor er det vanskelig å orientere seg om hvilke egenskaper disse batteriene egentlig har. (Lav pris / produksjonskostnad virker tilsynelatende til å være viktigere enn kvalitet).

 

SHD eller HDX batterier selges blant annet av både Sønnak og Bema. (Jeg mener Bema er billigst).

 

Min personlige mening er at man velger GEL eller AGM batterier hvis man har behov for høyere strømtetthet i batteriene, men da bør man også sette seg litt bedre inn i hvordan man får utnyttet batteriene uten å ødelegge dem. (Det er jo en fordel om man tenker forutsigbarhet, spesielt hvis batteriene er kostbare).

 

NB! Påstanden om at Sønnak sier åpne batterier er bedre enn AGM og GEL er nok en misforståelse og medfører ikke riktighet.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke Ah (batterikapasiteten) som er viktig når en motor skal startes. Det som teller er kaldstarteffekten i batteriet (CCA).

Jeg kan ikke tenke meg at startmotoren din er mer enn ca 2 Kw og da bruker den ikke mer enn 200 ampere når motoren startes.

Et vanlig startbatteri med en kalstarteffekt på 5-700 CCA (EN) går da fint å bruke.

 

De fleste bilene har jo et relativt lite batteri hvis motoren er tilsvarende.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror og gjentar tror, at Exide 900 AGM er et billig masseprodusert batteri som ligger i mellomsjiktet. Litt overkill til bruk i start i enkelte sammenhenger og litt oppskrytt som forbruksbatteri i andre sammenhenger.

Har man planer om å kjøre en ankervinsj eller en trøster fra startbatteriet er jo et AGM batteri et fornuftig valg.

 

Exide 900 AGM er nok et helt greit batteri hvis prisen er riktig. Det er jo tross alt et batteri som ikke gasser under normale driftsforhold og som ikke kan lekke syre, og dette er jo uten tvil en fordel.

NB! Jeg har skiftet to batteribanker av denne typen som gasset som bare pokker. Budskapet er at alle batterier må lades riktig.

 

Fordelen med et AGM batteri i forbrukssammenheng er jo at sulfatet ikke krystalliseres like fort som i et tradisjonelt forbruksbatteri, og derfor holder det normalt lenger hvis batteriet ikke blir fulladet hver tredje eller femte dag.

 

Men nå er vi inne på den delen som jeg egentlig ikke har tid til.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Vi trenger starkraft til vår Volvo Penta MD 21A. :headbang:

Da er det en feil på motoren, MD21 er normalt svært lettstaret, et vanlig 50ahr batteri holder i lange baner.

 

Mulige feilkilder:

 

Spenningsfall frem til starter.

Starter defekt (børster, smøring)

Gløding defekt. Typisk problem er brente kontakter på formotstanden. Kun vanlige kabelsko... :headbang:

Dyser trenger overhaling

Dårlig kompresjon

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...