Bjancha Startet 21.Juni.2009 Del på Facebook Startet 21.Juni.2009 Vi forsøker å finne nye batterier til båten vår. Alle skryter av gele (og AGM), men ingen skryter av å selge det. Er jeg bare dum, eller har produsentene bare glemt at produktet skal selges. Er det slik at vi må fylle ut et spesielt søknadskjema for å få tilgang til teknologien? Har noen et supert råd om hva vi trenger? En ting er klart: Vi trenger starkraft til vår Volvo Penta MD 21A. Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Batteri eller utholdenhetsprøve? . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 21.Juni.2009 Del på Facebook Svart 21.Juni.2009 Det er vel høyst uvanlig at ingen vil informere deg om hva du trenger av batterier til båten din. Hvem har du vært i kontakt med og hvor er det du bor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjancha Svart 21.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2009 (redigert) Vi bor i Oslo, og vet hverken hva slags batterier vi bør kjøpe eller hvor vi kan få kjøpt dem! Jeg har lest flere steder at AGM-batterier og gelebatterier anbefales, men gelebatterier finner jeg rett og slett ikke ut hvor det går an å få kjøpt, og heller ikke hva de koster... Laderen vår tar både vanlige batterier og gelebatterier. Batteriene vi har nå er et sorgens kapittel og må byttes så fort som mulig. Blir veldig takknemlig for et godt råd! Redigert 21.Juni.2009 av Bjancha (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 21.Juni.2009 Del på Facebook Svart 21.Juni.2009 Alle skryter av gele (og AGM), men ingen skryter av å selge det. Nå får du straks ordentlig info av Ole Petter, men dette kan jeg dessverre ikke holde tilbake: Glem begrepet Gelbatterier, så sant du ikke bare ønsker å ha litt lys i hagen. Bortsett av at Gelbatterier ikke er velegnet for bruk som start-batteri fantes eller finnes det ikke noen ærlige argumenter for å kjøpe slik for bruk på båt. Ladesystemet ditt kan, teknisk sett, ikke blokkeres særlig effektivere enn med det. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjancha Svart 21.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2009 Hvorfor mener du det? Gir det ikke kraft nok til å starte motoren? Og hva bør vi velge..? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Jeg var hos Exide Sønnak for å kjøpe batterier. Jeg ønsket gel-batteri, men ble anbefalt av de vanlige syrebatteri. De var de klart beste batteriene, men om jeg absolutt ønsket gel, så skulle han selge med det. Jeg kjøpte ordinære syrebatteri. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjancha Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Men hva med AGM-batterier? Det står at de er vedlikeholdsfrie - at de tåler dyputladninger, at eksplosjonefaren er lik null, og at det ikke forekommer gassutslipp? Og ikke minst at de har 10 års levetid. Er det noen som vet noe mer om disse? Og kan de lades opp i samme lader? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Batterier og ladning kan diskuteres i det uendelige fordi det er så mange sider å ta hensyn til. Jeg tillater meg å gjøre det enkelt fordi du har en relativt enkel båt og ”hastverk” med å klargjøre båten. Motoren din krever neppe et kraftig batteri fordi den ikke er så mange hestekrefter. Med andre ord så er et standard startbatteri med en kapasitet rundt 70 Ah godt nok. Når man skal velge forbruksbatterier er det en fordel å vite noe om hvor mye strøm båten bruker hvert døgn, Bruker båten da 50 Ah hvert døgn synes jeg det er passe med en batterikapasitet på 200 Ah. Med en kapasitet tilsvarende fire døgns forbruk vil du ha nok strøm til å ligge et par døgn uten å lade ut batteriet mer enn 50 %. Dette brukermønsteret gir normalt lang levetid selv for standard forbruksbatterier. Normalverdien for når denne typen batterier bør lades er når hvilespenningen på batteriene nærmer seg 12,2 volt. Men så kommer det jeg synes er vanskelig. Batteriene som monteres i båt har normalt et breddemål på 175 millimeter og et lengdemål opp til 330 millimeter. (Fra 75 til 115 Ah). Man er da litt låst til å benytte såkalte ”fritidsbatterier” som er så ymse i kvalitet. (Alle har jo de billigste og beste batteriene). Erfaringen er da at hvis man har lite kapasitet med disse batteriene så virker kanskje ikke dieselvarmeren etter et døgn for spenningen er lav. Derfor anbefaler jeg ofte SHD batterier som leveres i 140, 180 og 220 Ah størrelser hvis man får plass til slike batterier i båten. NB! Jeg sier ikke at fritidsbatterier er dårlige batterier, men at dette er en batteritype alle konkurrerer om å selge og derfor er det vanskelig å orientere seg om hvilke egenskaper disse batteriene egentlig har. (Lav pris / produksjonskostnad virker tilsynelatende til å være viktigere enn kvalitet). SHD eller HDX batterier selges blant annet av både Sønnak og Bema. (Jeg mener Bema er billigst). Min personlige mening er at man velger GEL eller AGM batterier hvis man har behov for høyere strømtetthet i batteriene, men da bør man også sette seg litt bedre inn i hvordan man får utnyttet batteriene uten å ødelegge dem. (Det er jo en fordel om man tenker forutsigbarhet, spesielt hvis batteriene er kostbare). NB! Påstanden om at Sønnak sier åpne batterier er bedre enn AGM og GEL er nok en misforståelse og medfører ikke riktighet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjancha Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Takk for nyttig informasjon, Ole Petter! Motoren vår er 63 hk - fikk høre at vi måtte ha batterier på 90 - 120 Ah. Hva tror du? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Det er ikke Ah (batterikapasiteten) som er viktig når en motor skal startes. Det som teller er kaldstarteffekten i batteriet (CCA). Jeg kan ikke tenke meg at startmotoren din er mer enn ca 2 Kw og da bruker den ikke mer enn 200 ampere når motoren startes. Et vanlig startbatteri med en kalstarteffekt på 5-700 CCA (EN) går da fint å bruke. De fleste bilene har jo et relativt lite batteri hvis motoren er tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lopphavet Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Dra til Maritim på Slependen. Der finner du Sønnak Exide AGM900 batteri til en fornuftig penge. Har akkurat vært der selv i ens ærend. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Jeg tror og gjentar tror, at Exide 900 AGM er et billig masseprodusert batteri som ligger i mellomsjiktet. Litt overkill til bruk i start i enkelte sammenhenger og litt oppskrytt som forbruksbatteri i andre sammenhenger. Har man planer om å kjøre en ankervinsj eller en trøster fra startbatteriet er jo et AGM batteri et fornuftig valg. Exide 900 AGM er nok et helt greit batteri hvis prisen er riktig. Det er jo tross alt et batteri som ikke gasser under normale driftsforhold og som ikke kan lekke syre, og dette er jo uten tvil en fordel. NB! Jeg har skiftet to batteribanker av denne typen som gasset som bare pokker. Budskapet er at alle batterier må lades riktig. Fordelen med et AGM batteri i forbrukssammenheng er jo at sulfatet ikke krystalliseres like fort som i et tradisjonelt forbruksbatteri, og derfor holder det normalt lenger hvis batteriet ikke blir fulladet hver tredje eller femte dag. Men nå er vi inne på den delen som jeg egentlig ikke har tid til. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
shaukaas Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Hvorfor heller ikke gå for åpne bly/syre traksjonsbatterier? Se denne tråden ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Vi trenger starkraft til vår Volvo Penta MD 21A. Da er det en feil på motoren, MD21 er normalt svært lettstaret, et vanlig 50ahr batteri holder i lange baner. Mulige feilkilder: Spenningsfall frem til starter. Starter defekt (børster, smøring) Gløding defekt. Typisk problem er brente kontakter på formotstanden. Kun vanlige kabelsko... Dyser trenger overhaling Dårlig kompresjon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.