Jump to content

Får ikke start på yamaha 5hk (haster)


tennplugg

Recommended Posts

Hei Jeg lurer på om det er mye som må demonteres for å komme til stiftene på motoren? Er det evt. noen pakninger som må byttes? Har ikke skrudd noe særlig på påhengere før så det hadde vært fint å vite hva jeg må skru av for å få pussa bort det belegget som trolig er på stiftene, i og med at motoren har stått i ca 15 år.

Kan det være andre grunner til at det ikke kommer gnist? (utenom at pluggen er gåen selvføgelig)

Link to post
Share on other sites

Motoren er fra ca 1970 forresten og starta sist gang noen prøvde å starte den (for rundt 15 år siden). Kan også legge til at det kom gnist når jeg tok av jordinga til stoppknappen og vridde litt på plugghetta, men etter jeg tok på ledningen til jordinga igjen kom det ikke gnist noe mer samme hva jeg gjorde, så det er et lite håp... :saint:

Link to post
Share on other sites

Stifter ligger under svinghjulet. Du må ha av startapparatet og svinghjul.

 

Men hvis du får gnist når jording til stoppknapp er tatt av, høres det jo ut som at DEN er kaputt. De er jo mye enklere å skifte. Vet ikke hvor du bor, men jeg har slike liggende i store mengder her i Bergen. De er sikkert ikke så dyr ny heller, eller du kan mikke til en vanlig bryter.

 

Terje

Link to post
Share on other sites

enig med skrotnisse, hcvis det kommer gnist når du kobler fra jordinga til dødmannsknappen så er det jo mest nærliggende å sjekke den først

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Takk for svar :smiley:

første gang jeg kobla fra jordinga kom det masse gnist med en gang, men plutselig var det helt dødt. HELT dødt. Da hjalp ingenting av det jeg prøvde så det må vel være no dårlig kontakt et eller annet sted... :rolleyes: Men er det masse drit man må ta av for å komme ned til svinghjulet??? er det evt. pakninger som blir ødelagt og må skiftes hvis jeg begynner å åpne opp masse rart?

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke den motoren, men normalt så erdet ikke noen pakning der. Men pass på at du bruker egnet verkøy. Dvs svinghjulsters. Mange som har ødelagt svinghjul ved å prøve å bruke vanlig kloters

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Okay, får prøve det etterpå hvis svinghjulet må av. fattærn har no verktøy til svinghjul. er det forskjellige verktøy fra båt til bil? Hvor på motoren er det svinghjulet sitter egentlig? er det under den startsnorboksen et sted? :confused: (har ikke drivi no særlig med påhengere før)

Link to post
Share on other sites

Takk for svarene :cheers:

Tok av svinghjulet og pussa bort belegget på stiftene. Men grunnen til at det ikke tente var nok fordi det var et rustlag på platene på innsiden av svinghjulet. :drink:

Pussa bort all rusta og alt drit som var der, og satt alt sammen igjen. Trakk i snora 10-15 ganger (har trossalt stått i et sjul lenger enn jeg har levd) starta og gikk som ei klokke :cool: Så da er det bare å settan på sankthansflåtan å flyte utpå fjorden :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...