Jump to content

Tresnekke - roret sprakk på langs!


Esp1H

Recommended Posts

Hjelp! Har en 26" tresnekke, bygget av Jansen på Hvasser i -87. Utenpåliggende ror. I litt kraftige vindkast i dag så sprakk roret i hele sin lengde... den største delen ramlet av, mens resten hang igjen i rorkulten. Alt gikk bra, men litt dramatikk. Nok om det, nå må det repareres.

Forslag??

Tenkte å kombinere:

- 12 mm kobberplugger med 20-30 cm mellomrom

- lime med araldit/epoxy

- bolte sammen rustfritt flattjern, 2-3 stk i hele rorets bredde Evt bronse - men hvor får jeg tak i det?

 

Høres dette bra ut? Andre forslag?

 

St. Hans i morgen.. må jo utpå...!

Link to post
Share on other sites

Araldit er ikke vannfast, bruk heller ren epoxy! Og de kopperpluggene tror jeg at jeg ville sløyfet, ville heller brukt treplugger i skjøten. Jo færre forskjellige metaller under vann desto bedre...

 

Får du tak i flattjern i bronse er jo det bare lekkert, men hvis ikke burde syrefast være helt OK.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg limte et slikt ror med epoxy og fikk sveis "livreimer" i syrefast. Livreimene bestod av syrefast flatjern som ble sveist rundt roret på to steder. De ble montert med et par skruer og sveiset mens det stor på roret så det ble "stramt". Fungerte veldig greit. Polertet det øverste som var synlig, slik at det ble blankt.

Redigert av killmeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Roret på Tora sprakk på langs i fjor. Det skjedde når jeg bakket med stort rorutslag. Da blir det kjempekrfter på rorkulten.

Jeg limte det med epoxy i vinter. Du ser det her.

 

I går sprakk det på langs igjen! Denne gangen sprakk det på et nytt sted, så epoxy limingen er nok bra. Nå skal jeg lime igjen og sette på beslag i tillegg (polert syrefast). Som en ser av bildet er det allerede et beslag i forbindelse med hengslet. Tenker på et lignende litt høyere oppe. Og så skal jeg heretter være mer forsiktig når jeg bakker.

 

Problemet er at jeg skal bruke båten i dag (St. Hans!), så jeg ordner det med tvinger og spjelking foreløpig. For å få skikkelig liming må jeg ha tid til å la det tørke skikkelig først. Beslaget regner jeg med å kunne bøye til selv uten sveising.

 

Ellers har jeg gjort en del på Tora i vinter. Den nye båten min er også på vei. Den befinner seg nå farlig nær Somalia på toppen av en containerbåt på vei fra Thailand. Bilder kommer bare jeg får tid.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Tror det blir nødreparasjon som følger:

- Plugger av kobberstang, 12 mm (roret er 22 tykt - hvilket gir 5 mm trevirke på det tynneste hver side, som vel er akseptabelt?). Eventuelt bruke 8 mm bolter, kappe av hodet?

- Forsinket hullplatebeslag 2 mm tjukke på hver side, boltes med 8 mm gjennomgående maskinbolter (også forsinket)

- Ingen liming i denne omgang.

- Hullplatebeslag stoffes med bonnstoff så de ikke blir så fremtredende....

 

En bekymring er øvre hengsel ( i kraftig messing eller bronse), som er vridd ca 15 grader under havariet. Lar det seg vri tilbake i riktig posisjon..?

 

Senere blir det syrefaste beslag og liming av roret i full lengde, men det må foregå i en regnværsperiode...

Link to post
Share on other sites

Ai ai.. jeg tror ikke jeg ville begynt og bøye på hengsla sånn umidelbart. Min erfaring er at det brekker svært fort. Spør noen på et mekanisk verksted eller noe. De syrefaste beslagene mine ble laget av en kompis. Men jeg tipper du får det ferdig for ca 1000:-

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...