Jump to content

Max turtall for Mariner 75hk 2-takt


Lettrus

Recommended Posts

Hei, jeg har en 75 hk Mariner 2-takt, 3 sylindre ca 96-97 mod (ELPTO?). Iflg instruksjonsboken skal denne ha 5250 omdreininger på wot - har jeg lest riktig ? Etter det jeg kan se har de fleste påhengere et maksturtall på 5400-5800, så jeg synes 5250 virker litt lite. Det var også oppgitt som fast, ikke som intervall.

 

I følge original omdreiningsmåler er turtall på maks 5400, er det skadelig og er disse målerne nøyaktige ? Jeg vurderer å sette på et hakk større propell, evt en stålpropell, men motoren kjøres jo stort sett aldri på fullt.

 

For øvrig kan jeg se at det virker som om 75 og 90 hk er samme blokk, er det noen som vet hva som skal til for å lirke ut de siste 15 hk ?

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ingen som har noen innspill ? Forhandler kunne bare gi meg noen halvkvedede viser om maksturtall, jeg mener å ha lest et annet innlegg her på baatplassen om at for lavt maksturtall vil kunne gi havari, selv om en ikke kjører på fullt.

 

Fullgass i dag med en person om bord gir ca 34 GPS-knop med 13,24x17 alu-propell hvis det skulle ha noen betydning.

 

Og 15 ekstra hk hadde gjort seg, men jeg vil ikke risikere å ødelegge en motor i god stand som har gått få timer.

Link to post
Share on other sites

Hei, min 75 (2005) har også 5250 noe som også står på blokka på motoren, så det er nok ikke uvanlig. Kan ikke si jeg noen gang har hørt om havari pga. noen hundre omdreininger for lite. For mye derimot er vel ikke å anbefale. Max turtall på 90 hk er derimot 5500 iflg min manual, 75 og 90 er vel samme blokka så den bør jo tåle det dersom den får de rette modifiseringene, noe jeg ikke har peil på.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har en 75 hk Mariner 2-takt, 3 sylindre ca 96-97 mod (ELPTO?). Iflg instruksjonsboken skal denne ha 5250 omdreininger på wot

Disse motorene er ikke laget for høyere turtall .

 

I følge original omdreiningsmåler er turtall på maks 5400, er det skadelig

Du ligger i grenseland... men hvis dette er målt tidlig i sessingen med kun deg i båten skulle det gå greit ( båten gror til, flere i båten , god grillmat :saint: .... )

 

 

For øvrig kan jeg se at det virker som om 75 og 90 hk er samme blokk, er det noen som vet hva som skal til for å lirke ut de siste 15 hk ?

Ser nesten slik ut i dele listene også.... med det ER forskjellige forgassere, vet dog ikke om det er alt.

 

 

 

jeg mener å ha lest et annet innlegg her på baatplassen om at for lavt maksturtall vil kunne gi havari, selv om en ikke kjører på fullt.

En 2-takter bør kunne klare å oppnå maks ANBEFALT WOT, er ganske enkelt å forstå....

  • For liten propell gir for høyt turtall, som kan være skadelig for motoren .
  • For stor propell gir for lavt turtall, som også er skadelig for motoren da den jobber for tungt..
  • Riktig propell betyr at motoren har de kreftene den skal ha, der de trengs = alt stemmer .

 

Og 15 ekstra hk hadde gjort seg, men jeg vil ikke risikere å ødelegge en motor i god stand som har gått få timer.

La motoren være slik den er, men du kan sikkert jobbe med å optimalisere oppsettet litt ( prøve litt forskjellige propeller, heve/senke motoren en eller 2 hakk, endre litt på vektbalansen i båten ....

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...