Aquadoren Startet 25.Juni.2009 Del på Facebook Startet 25.Juni.2009 Var og hentet en 10 år gammel Aquador med KAD 44 i Oslo. På vei til Stavanger gikk jeg (antakelig) tom for diesel like før Kr.sand. Sløvt av meg å klare dette, men litt feilberegning ang.størrelse på dieseltank og forbruk gjorde at jeg stoppet. Fylte opp tanken og løsnet lufteskrue på finfilteret og pumpet til det rann skikkelig ut og skrudde til. Prøvde å starte, fikk feilmelding 2.3...for liten strøm til gassen...men etter lading forsvant denne. Luftet alle dysene og motor startet i noen sekunder med høyt turtall(hadde full gass) før den sluknet. Skiftet finfilter, samme lufteprosedyre igjen, Fikk ikke start igjen. Levert inn til Volvo Penta forhandler, Sylinderservice i Kr.sand, de feilsøkte 4 timer, fikk ikke start. Kun når de sprøytet startgass i luftfilteret var det litt liv, men klarte ikke gå av seg selv. Virker som det fremdeles er luft i systemet..men jeg vet ikke hva. Grovfilter så bra ut, fin diesel, olje er fin. Verkstedet hadde ikke mer tid den dagen(mandag) så jeg måtte returnnere til Stvg. Verkstedet har ikke hatt tid denne uken(midt i sesongen, håpløs situasjon). Forhåpentligvis får de tid neste uke. Her sitter jeg med ny ubrukelig båt midt i fineste ferieværet, og kjerringa er dritsur.... Alle tips mottas med takk... Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Kjøp en fin rosebukett til kjerringa. Det pleier å hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 2 ting: 1. KAD44 trenger mye strøm når den skal starte. Er spenningen under 10 volt under start eller deromkring under start, så nekter EDC uniten å starte. Smekk på et ekstar batteri eller en startpakke.. 2. Har du kjørt den tom (har selv tømt en KAD44), må du lufte som du sier. I tillegg må hvert dyserør for hver sylinder luftes. En kompis drar på starteren, du løsner 1 og 1 dyse til luft er borte og strammer igjen når det bare kommer diesel. Startgass er en uting, det kan ødelegge motoren din.. mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Dieseldyr? - Er det noe svart fin "sand" i vannutskilleren? Eneste jeg kan komme på i farten. - Typisk at de viser seg etter en tur der tankene begynner å bli litt tomme og skvalper en del... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Aquadoren Svart 25.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 (redigert) Sitat: 1. KAD44 trenger mye strøm når den skal starte. Er spenningen under 10 volt under start eller deromkring under start, så nekter EDC uniten å starte. Smekk på et ekstar batteri eller en startpakke.. Svar: Vil startmotoren allikevel gå rundt eller vil jeg få feilmelding? Grand Banks: Det er ikke dieseldyr, vannutskilleren er fin Der var jo volvo penta forhandler som brukte startgass..... Redigert 25.Juni.2009 av Aquadoren (see edit history) Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 25.Juni.2009 Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Sitat:1Svar: Vil startmotoren allikevel gå rundt eller vil jeg få feilmelding? Ja, det gjør den. Startmotoren snurrer helt ned i 5-6-7 volt. EDC uniten vil da nekte motoren å starte.. At Volvo forhandleren bruker startgass, vel det er dems "problem". Ulempen med startgass er veldig tidlig tenning+at forbrenningen er voldsom kontra diesel.. I tillegg smører ikke startgass, noe diesel gjør. natta :-) mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Aquadoren Svart 25.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2009 Ja, det gjør den. Startmotoren snurrer helt ned i 5-6-7 volt. EDC uniten vil da nekte motoren å starte.. At Volvo forhandleren bruker startgass, vel det er dems "problem". Ulempen med startgass er veldig tidlig tenning+at forbrenningen er voldsom kontra diesel.. I tillegg smører ikke startgass, noe diesel gjør. natta :-) mvh Bavaria32sport Men vil jeg ikke få noen feilmelding på diagnose lyset? Kan nesten ikke tro det kan være så banalt. Det finnes et diagnosesystem som bla sier at det er lav strøm til gasshendelen men det sier ikke fra når du står og kinner med for lav spenning? Fatter ikke helt den logikken. Jeg fikk ikke lov å starte startmotoren med for lav strøm til gasshendelen, men jeg får lov å starte startmotoren med for lav spenning til at systemet tillater motoren å gå? Hadde blitt vanvittig glad om problemet var så enkelt at spenningen på batteriene er for lav.... Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Aquadoren Svart 26.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Snakket nettop med tilkalt mekaniker...alle dysene er ødelagt....han var litt i tvil hvorfor....om jeg var sikker på at jeg hadde gått tom for diesel eller om det var andre indikasjoner i forkant...jeg vet ikke Noen som har peil på hva nye dyser koster...husker jeg leste noe om at det var vanvittig dyrt til yanmar Og kan alle dysene ryke samtidig pga tom for diesel? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Aquadoren Svart 26.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2009 Fikk liten respons på forrige innlegg og lurer på om noen kan gi indikasjoner på hva grunnen er til at alle dysene plutselig er ødelagt? Jeg hadde ingen feilmeldinger før båten stoppet, gikk rundt 3000 RPM, det var nok olje. Er kanskje enda mer nysgjerrig på hvilke andre feil de kan finne som følge av at dysene er ødelagte? Hvor ille kan det være, kan vi snakke om irkelig store beløp her? Startmotor går jo rundt.. Er det noe krav til vedlikehold på dyser fra VP? Selger har opplyst i kontrakt: Reperasjoner eller overhalinger : Justert ventiler og byttet vannpumpe. Regelmessig service motor og drev vår/høst. Båt selges som den er. Kan jeg påregne å gjøre krav overfor selger. I tilfelle, når må dette meldes selger formelt? Jeg har hatt telefonisk kontakt med selger fortløpende, men det er nå 3 uker siden jeg skrev under kontrakten, men hentet ikke båten eller betalte brorparten av pengene før sist fredag. Og, er det noen som har peiling hva utskifting av alle dysene vil koste? Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 Nei.. Eg tror ikkje du kan belaste noko av dette på selger. Dette blir vel klasifisert som ein uforutsigbar feil, og motoren fungerte jo prikkfritt heilt fram til du kjørte tomt for diesel? Men eg synest at det er meget rart at alle dysene kunne gå samtidig, eg har aldri hørt eller trutt at det gikk ann. Pris? Tja... Husker eg rett så er det ca 600,-kr pr. dyse + arbeid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 27.Juni.2009 Del på Facebook Svart 27.Juni.2009 Det er svært lite sannsynlig at alle dysene svikter samtidig slik at motoren stopper momentant. Jeg har mer tro på at dieselpumpen er problemet. Stopp / startmagneten er det første man mistenker når en motor stopper, for det er jo denne som har egenskapen av å stoppe en dieselmotor. Dernest er det elementært at dieselpumpens stempler går som normalt og at tenningshøyden er der den skal være. tenningstidspunktet og at pumpen faktisk har mekanisk forbindelse med motoren kontrolleres med et måleur som skrues inn i bakkant på pumpen. Det er lite trolig at fødepumpen er problemet i dette tilfellet vil jeg tro, men alle mekanikere med respekt for seg selv tar en bleed test for å være sikker på at pumpen klarer å levere riktig dieselmengde med et lite mottrykk. Man skal jo alltid begynne i rette enden og derfor monteres alltid manometeret opp på fødepumpen. Nå vet ikke jeg hva verkstedet har gjort og uttalt, men det er ofte slik at mangel på kunnskap fører til at feilsøking på dieselmotorer foregår i motsatt rekkefølge, og at man derfor begynner med slutten. Det er vel mitt inntrykk i dette tilfellet basert på hvordan du beskriver fremgangen. Lykke til. PS! Ta med fruen på et svaberg og kos dere i det fine været. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Aquadoren Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 De ringte fra verksted nå og sa at de hadde overhalt /renset dysene og at de hadde skiftet et par. Det gjør det kanskje litt mer forståelig. Regner med at jeg kanskje fikk noe dritt inn dersom jeg gikk tom for diesel...eller? Uansett er jeg fornøyd at båten nå er klar, reiser ned til Kr.sand i morgen tidlig eller i kveld og forhåpentligvis går turen hjem til Stavanger greit Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Husk å fyll diesel da Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Hvis de har måtte rense dysene ville jeg ha byttet alle filtre før avgang, selv om utskilleren ser bra ut...pluss hatt reserve med ombord.... Er ikke alle forfiltre med slik gjennomsiktig kopp under som sørget for at dritten havner der, men derimot oppå filteret, hvor du ikke ser.... Dritten skal stoppe før dysene, er derfor filtrene står der.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Aquadoren Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Takk for råd. Jeg skiftet finfilteret etter jeg gikk tom for diesel, så det burde være greit. Grovfilteret får jeg se om jeg kan skaffe i kr.sand i morgen tidlig. Tar toget ned i kveld. Og ja...dieseltanken er full...men skal ETTERFYLLE i Egersund. 140 nautiske og 350 liter tank burde holde, men denne gangen SKAL jeg ha nok Diesel... Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post Share on other sites More sharing options...
henboe Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Jeg skjønner ikke hvordan du får gitt full gass når du prøver og starte den..?? Om jeg husker riktig, starter den kun når spaken står i nøytral, og man får ikke "ruset" den, før motoren går... Mvh Henboe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Det er korrekt. Og den sperrer på 1500 rpm i fri.. mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 BTW: Kan startgass knekke dyser?? mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Aquadoren Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Altså, etter jeg gikk tom for diesel og hadde luftet systemet fikk jeg startet den med gassen på fullt i fri, den ruste da opp for siste gang, fikk ikke start etter dette. VP forhandler prøvde med startgass i luftfilter og den gikk noen runder på gassen, men ikke fra diesel. Hentet båten i går, gikk greit til jeg tok en pissepause i skagerak utenfor Mandal. Jeg var så dum å stoppe motoren...da jeg skulle starte opp var alt dødt. Måtte resette sikring på den svarte boksen på motoren, deretter fikk jeg feilmelding 2.3, for lav spenning til throttle. Etter resetting av diagnosefeilen fikk jeg heldigvis start. Stoppet ikke motoren etter dette før jeg var i Vågen i Stavanger. Det virker som om denne sikringen på den svarte koblingsboksen i motoren ryker hver gang jeg stopper motoren...aner ikke hvorfor men mistenker noen dårlige kontakter/overslag en eller annen plass. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 6.Juli.2009 Del på Facebook Svart 6.Juli.2009 Hvordan står det til med batteriene? Det er i slike situasjoner en trenger godt start-batteri. Fortsetter det slik som dette risikerer du og ødelegge hele ECD uniten og da blir det fort $$$$ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Aquadoren Svart 9.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Batteriene er ok. Får ingen feilmelding lenger. Det som er problemet nå er at nesten hver gang jeg stopper motoren så ryker automatsikringen til hovedstrømsbryteren. Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post Share on other sites More sharing options...
svr@online.no Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Ville sjekket stoppsolenoiden om den har jordfeil da automatsikringen går hver gang du stopper motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 14.Juli.2019 Del på Facebook Svart 14.Juli.2019 Sitat svr - Aquadoren har ikke vært pålogget siden 2012... så det er ikke sikkert du får respons Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.