Jump to content

Får ikke start på KAD 44 etter å ha gått tom for diesel


Aquadoren

Recommended Posts

Var og hentet en 10 år gammel Aquador med KAD 44 i Oslo. På vei til Stavanger gikk jeg (antakelig) tom for diesel like før Kr.sand. Sløvt av meg å klare dette, men litt feilberegning ang.størrelse på dieseltank og forbruk gjorde at jeg stoppet.

 

Fylte opp tanken og løsnet lufteskrue på finfilteret og pumpet til det rann skikkelig ut og skrudde til. Prøvde å starte, fikk feilmelding 2.3...for liten strøm til gassen...men etter lading forsvant denne. Luftet alle dysene og motor startet i noen sekunder med høyt turtall(hadde full gass) før den sluknet. Skiftet finfilter, samme lufteprosedyre igjen, Fikk ikke start igjen.

 

Levert inn til Volvo Penta forhandler, Sylinderservice i Kr.sand, de feilsøkte 4 timer, fikk ikke start. Kun når de sprøytet startgass i luftfilteret var det litt liv, men klarte ikke gå av seg selv. Virker som det fremdeles er luft i systemet..men jeg vet ikke hva. Grovfilter så bra ut, fin diesel, olje er fin.

 

Verkstedet hadde ikke mer tid den dagen(mandag) så jeg måtte returnnere til Stvg. Verkstedet har ikke hatt tid denne uken(midt i sesongen, håpløs situasjon). Forhåpentligvis får de tid neste uke. Her sitter jeg med ny ubrukelig båt midt i fineste ferieværet, og kjerringa er dritsur....

 

Alle tips mottas med takk...

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

2 ting:

1. KAD44 trenger mye strøm når den skal starte. Er spenningen under 10 volt under start eller deromkring under start, så nekter EDC uniten å starte. Smekk på et ekstar batteri eller en startpakke..

2. Har du kjørt den tom (har selv tømt en KAD44), må du lufte som du sier. I tillegg må hvert dyserør for hver sylinder luftes. En kompis drar på starteren, du løsner 1 og 1 dyse til luft er borte og strammer igjen når det bare kommer diesel.

 

Startgass er en uting, det kan ødelegge motoren din..

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Dieseldyr? - Er det noe svart fin "sand" i vannutskilleren?

 

Eneste jeg kan komme på i farten. - Typisk at de viser seg etter en tur der tankene begynner å bli litt tomme og skvalper en del...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Sitat:

1. KAD44 trenger mye strøm når den skal starte. Er spenningen under 10 volt under start eller deromkring under start, så nekter EDC uniten å starte. Smekk på et ekstar batteri eller en startpakke..

Svar:

Vil startmotoren allikevel gå rundt eller vil jeg få feilmelding?

 

Grand Banks: Det er ikke dieseldyr, vannutskilleren er fin

 

Der var jo volvo penta forhandler som brukte startgass.....

Redigert av Aquadoren (see edit history)

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Sitat:

1Svar:

Vil startmotoren allikevel gå rundt eller vil jeg få feilmelding?

Ja, det gjør den.

Startmotoren snurrer helt ned i 5-6-7 volt. EDC uniten vil da nekte motoren å starte.. At Volvo forhandleren bruker startgass, vel det er dems "problem". Ulempen med startgass er veldig tidlig tenning+at forbrenningen er voldsom kontra diesel.. I tillegg smører ikke startgass, noe diesel gjør.

 

natta :-)

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Ja, det gjør den.

Startmotoren snurrer helt ned i 5-6-7 volt. EDC uniten vil da nekte motoren å starte.. At Volvo forhandleren bruker startgass, vel det er dems "problem". Ulempen med startgass er veldig tidlig tenning+at forbrenningen er voldsom kontra diesel.. I tillegg smører ikke startgass, noe diesel gjør.

 

natta :-)

 

mvh

Bavaria32sport

 

Men vil jeg ikke få noen feilmelding på diagnose lyset? Kan nesten ikke tro det kan være så banalt. Det finnes et diagnosesystem som bla sier at det er lav strøm til gasshendelen men det sier ikke fra når du står og kinner med for lav spenning? Fatter ikke helt den logikken. Jeg fikk ikke lov å starte startmotoren med for lav strøm til gasshendelen, men jeg får lov å starte startmotoren med for lav spenning til at systemet tillater motoren å gå?

 

Hadde blitt vanvittig glad om problemet var så enkelt at spenningen på batteriene er for lav....

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Snakket nettop med tilkalt mekaniker...alle dysene er ødelagt....han var litt i tvil hvorfor....om jeg var sikker på at jeg hadde gått tom for diesel eller om det var andre indikasjoner i forkant...jeg vet ikke

 

Noen som har peil på hva nye dyser koster...husker jeg leste noe om at det var vanvittig dyrt til yanmar

 

Og kan alle dysene ryke samtidig pga tom for diesel?

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Fikk liten respons på forrige innlegg og lurer på om noen kan gi indikasjoner på hva grunnen er til at alle dysene plutselig er ødelagt? Jeg hadde ingen feilmeldinger før båten stoppet, gikk rundt 3000 RPM, det var nok olje. Er kanskje enda mer nysgjerrig på hvilke andre feil de kan finne som følge av at dysene er ødelagte? Hvor ille kan det være, kan vi snakke om irkelig store beløp her? Startmotor går jo rundt..

Er det noe krav til vedlikehold på dyser fra VP?

 

Selger har opplyst i kontrakt: Reperasjoner eller overhalinger : Justert ventiler og byttet vannpumpe. Regelmessig service motor og drev vår/høst. Båt selges som den er.

Kan jeg påregne å gjøre krav overfor selger. I tilfelle, når må dette meldes selger formelt? Jeg har hatt telefonisk kontakt med selger fortløpende, men det er nå 3 uker siden jeg skrev under kontrakten, men hentet ikke båten eller betalte brorparten av pengene før sist fredag.

 

Og, er det noen som har peiling hva utskifting av alle dysene vil koste?

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Nei.. Eg tror ikkje du kan belaste noko av dette på selger. Dette blir vel klasifisert som ein uforutsigbar feil, og motoren fungerte jo prikkfritt heilt fram til du kjørte tomt for diesel? Men eg synest at det er meget rart at alle dysene kunne gå samtidig, eg har aldri hørt eller trutt at det gikk ann.

 

Pris? Tja... Husker eg rett så er det ca 600,-kr pr. dyse + arbeid.

Link to post
Share on other sites

Det er svært lite sannsynlig at alle dysene svikter samtidig slik at motoren stopper momentant. Jeg har mer tro på at dieselpumpen er problemet.

 

Stopp / startmagneten er det første man mistenker når en motor stopper, for det er jo denne som har egenskapen av å stoppe en dieselmotor. Dernest er det elementært at dieselpumpens stempler går som normalt og at tenningshøyden er der den skal være. tenningstidspunktet og at pumpen faktisk har mekanisk forbindelse med motoren kontrolleres med et måleur som skrues inn i bakkant på pumpen.

 

Det er lite trolig at fødepumpen er problemet i dette tilfellet vil jeg tro, men alle mekanikere med respekt for seg selv tar en bleed test for å være sikker på at pumpen klarer å levere riktig dieselmengde med et lite mottrykk. Man skal jo alltid begynne i rette enden og derfor monteres alltid manometeret opp på fødepumpen.

 

Nå vet ikke jeg hva verkstedet har gjort og uttalt, men det er ofte slik at mangel på kunnskap fører til at feilsøking på dieselmotorer foregår i motsatt rekkefølge, og at man derfor begynner med slutten. Det er vel mitt inntrykk i dette tilfellet basert på hvordan du beskriver fremgangen.

 

Lykke til.

PS! Ta med fruen på et svaberg og kos dere i det fine været.

Link to post
Share on other sites

De ringte fra verksted nå og sa at de hadde overhalt /renset dysene og at de hadde skiftet et par. Det gjør det kanskje litt mer forståelig. Regner med at jeg kanskje fikk noe dritt inn dersom jeg gikk tom for diesel...eller? Uansett er jeg fornøyd at båten nå er klar, reiser ned til Kr.sand i morgen tidlig eller i kveld og forhåpentligvis går turen hjem til Stavanger greit

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Hvis de har måtte rense dysene ville jeg ha byttet alle filtre før avgang, selv om utskilleren ser bra ut...pluss hatt reserve med ombord....

Er ikke alle forfiltre med slik gjennomsiktig kopp under som sørget for at dritten havner der, men derimot oppå filteret, hvor du ikke ser....

Dritten skal stoppe før dysene, er derfor filtrene står der....

Link to post
Share on other sites

Takk for råd. Jeg skiftet finfilteret etter jeg gikk tom for diesel, så det burde være greit. Grovfilteret får jeg se om jeg kan skaffe i kr.sand i morgen tidlig. Tar toget ned i kveld. Og ja...dieseltanken er full...men skal ETTERFYLLE i Egersund. 140 nautiske og 350 liter tank burde holde, men denne gangen SKAL jeg ha nok Diesel...

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

Altså, etter jeg gikk tom for diesel og hadde luftet systemet fikk jeg startet den med gassen på fullt i fri, den ruste da opp for siste gang, fikk ikke start etter dette. VP forhandler prøvde med startgass i luftfilter og den gikk noen runder på gassen, men ikke fra diesel.

 

Hentet båten i går, gikk greit til jeg tok en pissepause i skagerak utenfor Mandal. Jeg var så dum å stoppe motoren...da jeg skulle starte opp var alt dødt. Måtte resette sikring på den svarte boksen på motoren, deretter fikk jeg feilmelding 2.3, for lav spenning til throttle. Etter resetting av diagnosefeilen fikk jeg heldigvis start. Stoppet ikke motoren etter dette før jeg var i Vågen i Stavanger. Det virker som om denne sikringen på den svarte koblingsboksen i motoren ryker hver gang jeg stopper motoren...aner ikke hvorfor men mistenker noen dårlige kontakter/overslag en eller annen plass.

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...