Jump to content

Ankervinsj til Nidelv 26AC, erfaringer.


Cruys

Recommended Posts

Om det er mulig eller ikke skal jeg ikke påstå, men jeg ser for meg en del utfordringer.

 

1. Gjennomføringen til vinsjen blir stående skrått (samme vinkel som akterspeilet), ikke ideelt ved opptrekk av dregg.

2. Braketten vinsjen står på innvendig bør stå plant og ha god kontakt med akterspeil for å hindre at den vrir seg.

3. Brakett med vinsj stikker ca 30 cm ut fra akterspeil på innside, i tillegg på du ha kasse til kjetting/tau.

 

 

Argumenter basert på innvendig montering av Quick vinsj i Joda 290 sport med svakt buet og steppet akterspeil.

Redigert av christpa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg hadde tidligere en 91-modell Nidelv 26 AC (den har samme overbygg/løsning som din, og ikke slik som de nyere 26 Classic), og jeg fikk montert innvendig vinsj til den. Jeg valgte en 500W "inside" fra ILAS, og den ble montert inni "ankerrommet" akterut. I og med at dette rommet ikke er altfor stort ble jeg anbefalt å velge kjetting (som pakker seg bedre/tettere enn blytau) og begrense meg til 40 m - jeg hadde 10 bruce-kopi. Denne løsningen fungerte helt ok. For å unngå at kjettingen "toppet seg" helt opp til selve vinsjen/kabelaret pleide jeg å stå akterut og dytte kjettingen litt til side under opptrekk. I og med at jeg hadde trådløs fjernkontroll var ikke dette noe problem. Selv om ankerrommet ideelt sett burde vært litt større, ville jeg valgt samme løsning igjen.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Burde gå fint det. Har innvendig vinsj på Elwaro 30. Kjøp ILAS eller Engbo for innvendig montasje. De kan reguleres i forhold til vinkel på akterspeilet. Har selv ILAS inside 1000W. Den sitter ikke på noen plasskrevende brakett. Festes rett på skroget med gjennomgående bolter. Det som bør sjekkes er størrelsen på dreggkassa. Trenger nok 50cm fritt rom under kabelaret på vinsjen, samt 30X30cm i lengde/bredde. Er den for grunn vil tauet til slutt stange opp i kabelaret og vinsjen slurer. Jeg måtte sage ut bunnen i dreggkassa mi og lage den dypere. Laget til en syrefast kasse som jeg feldte inn i bunn på den gamle kassa.

Link to post
Share on other sites

På min Nidelv 26AC har jeg en Engbo vinsj som sitter under et deksel rett over taubrønnen akter, og rulle på badeplattformen. Den tar ikke mye av plassen. Kan evt. sende deg neon bilder av hvordan det ser ut hvis du ønsker.

Kablingen er via aktercabin, og styringssentral har jeg plassert ved styreplassen.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for bryderiet med bildene! :seeya:

Den der løsning ser smart ut! Ser at du har delt luka i to. Har du gjort noen forsterkninger under dekk?

Antar det er en EngboMaxi32 1000W? Hvor mye tau får du plass til oppi der?

 

Fjernkontroll er et must, ja - enig i det... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Luka er ikke forsterket, jeg kan ikke se om det er forsterket noe ekstra for de fremfre festene, da må jeg ta ned taket i aktercabinen.

Vil anta at jeg har ca 50 m. tau, har ikke målt men det er mer en nok til vanlig ankring mot brygge eller svaberg. Tok ut hele tauet for å vaske det i våres, da la jeg merke til at den øverste halvparten så ut til nesten aldri å ha vært i vannet.

Redigert av BAG049 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...