Jump to content

Hovedbryter på minussiden?


Taco

Recommended Posts

DET SKAL VÆRE MONTERT BATTERIBRYTER PÅ PLUSS.

Er det for å 'tvinge' installatøren til å montere én bryter pr bank, istedet for en felles på minus.

Altså at den/de skal sitte på minus dersom pluss er felles?

Eller andre årsaker?

 

Visste ikke at det var krav om bryter engang.. Da er det vel også regler for hva man kan koble til på batterisiden av bryteren? (lensepumpe etc.)

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke kravene her så er det sagt, men det er mest ryddig å sikre og bryte på pluss siden. Det letter feilsøking og målinger av spenninger. Bryter man selve batteriet er det nok samme om man fjerner pluss eller minus rent elektrisk, men ofte er minus koblet sammen med andre batterier osv. Igjen, det mest ryddigeste og beste utgangspunktet for utvidelse senere er å bryte og sikre pluss siden.

Link to post
Share on other sites

På båten vår er det orginalt installert 4 relebrytere for kobling av hhv felles minus 12 volt, pluss 12 volt forbruksbatterier, pluss 12 volt BB startbatterier og pluss 12 volt SB startbatterier.

Jeg syns dette er hensiktsmessig all den tid jeg har 4 systemer som går utenom både relebryterne, hhv AIS senderen, 2 alarmsystemer og internettrouteren ombord. De fire siste trekker 0.9 A.

Dersom jeg utelukkende kobler inn felles minus 12 volt øker belastningen med omlag 0.3 A. Jeg vet foreløbig ikke årsaken til dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brytere både på + og - , pga jeg har hørt att det da blir mindre elektromagnetiske tæringer / korrosjoner.

Har hatt problemer med det og 2 propeller har råtnet faktisk, gått i oppløsning.

Skal på slipp nå så det vill vise seg om det har hvert til noen nytte.

 

Er det noen son har noen erfaringer om det er en fordel å ha brytere både på + og minus ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...