jay_f Startet 29.Juni.2009 Del på Facebook Startet 29.Juni.2009 Jeg har en 23 fots plastsnekke med innenbords bensinmotor. Motoren går jevnt men mot slutten av helgen så fikk den en mer og mer ufin lyd, dvs. den begynte å høres halvkvalt ut. Virket som den slet mer og mer og den fikk da også dårlige effekt. Pleier å ha gassen på halvveis av max, og da yter den ca. 5 knop. Mot slutten av helgen kan det umulig ha vært mer enn 3 knop. Kjører aldri mer enn en times tid om gangen. Noen tips om hva som kan være problemet her? Det er en Göta 10 hesters innenbords bensinmotor. 2-takter, 2 sylindret, saltvannskjølt, altså ikke av vanligste sorten vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
paxo Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Prøv å ta av en og en tennplugghette. Forandrer turtall eller lyd seg ikke, så går den ikke på denne sylinderen. Skru ut tennpluggen. Er den våt av bensin, har du muligens et tenningsproblem. Bytt tennpluggen (helst begge), se om tennpluggledningen er løs eller gnisser mot noe som kan føre til overledning. Er tennpluggen tørr, kunne det være et forgasserproblem, men da ville den sannsynligvis ikke gått i det hele tatt. Sjekk isteden propellen om du skulle ha fått noe snøre i den. Er det vann på tennpluggen, har du sannsynligvis defekt toppakning. (vann "perler" mer på tennpluggen enn bensin) Drei motoren rundt på starteren uten tennplugg og se om det kommer mere vann, men vær forsiktig med bensindampen som kommer ut!! Går den på alle sylinderne, så skru ut tennpluggene. Er tennpluggene veldig sotet, så undersøk om evn. chokespjeldet står lukket. Alt dette tar i verste fall 10 minutter og kan gi en god pekepinn på hva som er galt. (Ja, det kan jo ta litt lenger tid å få sjekket propellen) Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BMP Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Om du aldrig kjører motoren skikkelig kan den være koks i eksosportene som er problemet. En slik totakter må ha seg en time på full fart fra tid til annen for og holde seg ren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jay_f Svart 30.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Takk for gode tips! Skal prøve de forskjellige forslagene. Det kan ikke være snøre/tau i propellen, da den også sliter når den står i fri. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snart Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 (redigert) Er du sikker på at motoren kjøler / kan du merke at motoren virker varmere enn normalt? Synes også det kan høres ut som dette, at motoren blir så varm at den blir trang mellom sylinder/stempel. I så fall er faren stor for varmskjæring, så sjekk dette! Impeller? Redigert 30.Juni.2009 av anordahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jay_f Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Det kommer hvertfall litt kjølevann ut med eksosen, og motoren er nokså nylig overhalt og skiftet stempel i en av sylinderne. Den er varm, men ikke noe merkbart mer enn vanlig.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 1.Juli.2009 Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Hvis du får inntrykk av at motoren har "åndenød" så kan det være så enkelt som at luftfilteret er tett - hvis den har noe så fint.... Det kan også være noe feil i choke-mekanikken slik at du har halv choke eller mer når motoren er varm. Da vil den av mangel på luft miste mye kraft, du vil høre en "sugende" lyd og det er sannsynlig med mer bensinlukt enn det som har vært vanlig. Virker dette kjent? Lykke til med feilsøkingen! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.