Jump to content

Suzuki 50 hester 4 takter (DF50) død?


puma420r

Recommended Posts

Hei alle sammen,

 

har nettopp kjøpt meg en 2006 modell Suzuki 50 hester, 4 takter. ( DF50 )

 

Da jeg testet den første gangen så startet den fint. så begynte jeg å koble stereoanlegg i båtten og fikk en kortsluttning. Sikringen gikk på forsterkeren og anlegget, og mest sannsynlig på motoren også. vet noen hvor denne befinner seg på motoren? det skjer ingenting når jeg vrir om nøkkelen, heller ikke den pipelyden som vanligvis kommer et par sekunder.

 

tilten virker!

 

takker masse for alle svar! om noen har bilde av hvor sikringene ligger så hadde det vært kjempe! :D

Redigert av puma420r (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Egentlig umulig å si noe uten å vite hvordan du har koblet dette opp, men i utgangspunktet er det lite sannsynlig at du skal ha ødelagt noe på selve motoren når du kortsluttet. Problemet befinner seg nok et eller annet sted mellom batteriet og motoren, en avbrent kabel kanskje?

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

"Problemet befinner seg nok et eller annet sted mellom batteriet og motoren, en avbrent kabel kanskje? "

 

har sett etter avbrente kabler, men var ikke så lett å finne noe. er dette noe man ser lett, eller skal man ha et "trent øye" ? burde vel være ganske greit å finne om den er brent... ?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke sikkert at du har en 15 amp sikring. Men du har mest sannsynlig 2 sikringer i motoren. Begge kan godt være 30 amp. Men hvis jeg forstår deg riktig, så har du funnet den ene av sikringene på motoren?

Et annet banalt spørsmål: står motoren i 'fri' ? Hvis ikke vil den jo oppføre seg sånn som du beskriver.

Link to post
Share on other sites

den står i fri ja.. hehe.. ja, har funnet den ene sikringen..

 

det er den som står oppe i høyre hjørne på dette bildet : https://baatplassen.no/bildearkiv/27/27330/p6300062.jpg

 

skjønner ikke hvor den andre kan være.. :(

 

kjøpte båten som et halvfabrikat, og nå er alt sammen ferdig, unntatt at motoren ikke starter.. argh! hehe

Link to post
Share on other sites

Det er en mulighet (desverre) at noe av elektronikken er "knekt" pga gnist. Kortslutninger genererer spennings-peaker som kan ødelegge halvlederkomponenter som ikke er beskyttet elektronisk. Håper det ikke er det da det kan bli dyrt...

 

Tips: I etterpåklokskapens navn - aldri koble noe som helst med spenning på!!

Link to post
Share on other sites

PS: Så din IM nå. Svarer ikke da du har fått svar fra andre over her om hvor sikringene er ;-)

 

Hører du noe "klikk" fra startrelé når du vrir om nøkkelen?

 

Hvis ikke, er det jo overhengende stor sannsynlighet for kontaktfeil med sikring / ødelagt kabel eller tilsvarende mellom nøkkel/ batteri og relé.

Link to post
Share on other sites

Sikkert ikke noe peak som har forårsaket større defekter. Finn sikringene i motoren du, så blir sikkert alt ok. igjen. Slike peaker oppstår skjeldent og oppstår som regel ved tilkopling av ekstra batterihjelp ol. Ren kortslutning fører normalt bare til ei defekt sikring i motoren, elller el.

 

Sjekk nå at motorens gearkabel er korrekt justert slik at neutralsperren som står ved vaiertilkoplingen er i neutral. Kan jo vri om nøkkelen og rikle spaken fram og tilbake og høre om du hører noe klikk da.

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Sjekk nå at motorens gearkabel er korrekt justert slik at neutralsperren som står ved vaiertilkoplingen er i neutral."

 

mener den er i neutral. har ikke prøvd å rikle som du sier, kan være en idè.. skal ut å prøve igjen nå..=)

 

EDIT: har prøvd nå, men det hjalp ikke.

Redigert av puma420r (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hehe selvfølgelig.. :) tok bare et bilde der og da.. uansett om daumannen ikke hadde stått i eller ikke så hadde jo starteren startet.. eller ?

 

men ihvertfall! problemet er nå fikset!! tusen takk for hjelpa alle som prøvde =) det var faktisk så enkelt som at en ledning som gikk fra speedboxen var ødelagt, så fikk fikset dette og da virket alt som det skulle.. litt vanskelig å komme til der hvor den ledningen lå så var derfor det tok litt tid..

 

Men men, da var Puma 420 på vannet! Med 50 hester på så går den godt :cool::crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...