Jump to content

Mercruiser 3.0LX - Fusker ved Gasspådrag


murmel

Recommended Posts

Hei Godt folk!

 

Har fått ut båten for året og tok første turen i går.

Fikk båten på sensommeren i fjor og hadde samme problem da, men da var rotor og lokk slitt og det satt feil plugger i motoren ( satt kort gjengende plugger, og det skulle være lang gjengene, -95 mod skal ha korte og 96- skal ha lange gjenger, jeg har 96 mod)

 

Motoren går supert på tomgang ( der gikk den urent i fjor), og den går supert med høyere turtall ( her gikk den "ok" i fjor)

 

Men en ting som ikke har forbedres seg er fusking ved gassspådrag.

 

Når jeg gir på bra med gass, øker turtallet, så dør den ut litt før det kjører på videre.

Regner med at dette bare er en justerings sak på forgasser el. lign.

Noen som har erfaring med dette?

 

MvH

Svein

Redigert av murmel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres ut som om det kan være et problem med den får for lite bensin. Har du byttet bensinfilter? Kan også være akselasjonspumpen på forgasseren som ikke gir nok bensin. Denne skal gi en god dusj ved gasspådrag. Denne kan du sjekke. Uten at motoren går kan du skru av flammedemperen oppe på forgasseren. Deretter gir en full gass samtidig som en ser ned i forgasseren. Da skal det komme en dusj av bensin ned i forgasseren i det du gir gass. Ellers kan det være lurt å sjekke at tenningen er riktig. Mener denne skal være ca 6 grader ved 800 omr. Kan også være at forgasseren trenger en generell justering.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar:)

Bensinfilter satt ikke på den i heletatt når jeg kjøpte den, så kjøpte en Quicksilver bensin filter og monterte det i vinter ( ser ut som et olje filter)

 

Når det gjelder justering av gasser og tenning er det vel kansje best og ha en kyndig person til og gjøre dette. Eller er dette no det går og lese seg til?

Link to post
Share on other sites

Dersom du ikke har justert tenning før bør du ha en hjelp til dette. Du trenger også en tenninslampe. Justering av forgasser er noe som bør gjøres av fagfolk. Ville nok først sjekket om forgasseren sender en dusj ned i kammeret, slik at du kan eliminere evt feil. På min 3,0 LX satt det et filter i forbindelse med besinpumpen. Noen båter har også tilbakeslagsventil slik at bensinen ikke skal renne tilbake i tanken når motoren ikke går. Jeg vet at på Mercruisers V8 har de fjernet disse da de ikke slipper igjennom nok bensin. Ville også sjekket at ikke bensinslanger og rør ikke ligger i klem slik at de ikke slipper gjennom nok bensin. Motoren trenger mest bensin idet du gir gass.

Redigert av Oboj (see edit history)

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...