Jump to content

Samme topp på GM 6,2 og 6,5 l diesel?


NovaMan

Recommended Posts

Jeg har vært borti dette før og jeg tror det var slik at 6.2 og 6.5 kan brukes om hverandre, men at du antagelig må bytte begge. Det siste er jeg dog usikker på.

 

Forøvrig har jeg et par 6.2 topper liggende, hvis du trenger eller ønsker å sammenligne. Bor i Oslo.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Topper kan kjøpes hos Minge i Østfold, blant mange. Jeg så et avertissement fra det firmaet i AmCar sist uke. Pris pr. topp m/ventiler kr. 4500, nye. http://www.minges.no/chevrolet_motor.htm

 

Det er ikke forskjell på marine- eller andre topper. Peninsular bytter ikke ut toppene de får fra GM.

 

Peninsular baserer sine marinemotorer på:

GM 6,2L

GM 6,5L

GM Duramax

At topper kan sprekke på 6,2L er en kjent svakhet. Du trenger bare å bytte den toppen som er defekt. Hvis motoren har mange timer, anbefaler jeg deg at du bytter begge toppene. Dette begrunnes med at den andre toppen kan være i sprekkstadiet, lokkene på forkamrene sprekker alltid- og sprekkene kan være over 'akademisk grense' og ventilene vil være tettere i den nye toppen og kan skape ubalanse i kraften som toppene representerer mot veiva.

 

Hvis motoren har gått langt, og/eller du har fått vann i olja, bytt også ventilløfterene.

 

Hvis dette ikke er grei informasjon, send meg en IM med spørsmål.

 

Og ja, jeg mener at de går omhverandre, men det vet Minge 100% sikkert svaret på.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Husk at det tilkommer moms på prisen hos Minges, så man må legge til 1125 kroner pr topp, så da ryker man fort på over 11.000 + frakt, og topper er tunge saker, veldig tunge. Men de kan vel hentes i Trøgstad selvfølgelig.

 

Minges har fått mye tyn pga superdårlig kvalitet på byttedyser til 6.2 og 6.5 btw, men dette ser ut som nye topper etter hva det står i annonsen.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Gå inn på offroad.no og på chevyforum. Der kan du spørre om det meste ang v8 chevy. Mange som har peil. Når det gjelder minge så ville jeg sjekket ekstra før jeg hadde brukt mye penger på det. Synes huske at det var mye rart med minge, da særlig dysene som nevnt ovenfor. Jeg har en suburban og kjøper delene direkte fra usa. Billig og finner masse på ebay. Det er greie forskjeller på 6.2 og 6.5.

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Minge har et frynsete rykte, det var bare for å gi en ref. som en mulighet samt prisantydning. Selv bruker jeg et verksted i USA som er meget rimelig og gir høy kvalitet.

 

Hydrauliske ventilløftere jobber med høy grad av presisjon. Vann i oljen smører dårligere og kan gi rust. Det er anbefaling fra Sarpsborg Motorverksted. Jeg fikk vann i oljen ved en anledning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...